GRY

Witaminy i składniki mineralne niezbędne w ciąży

W okresie ciąży musisz szczególnie dbać o to, co jesz. Dzięki odpowiednio dobranym składnikom diety maleństwo będzie rozwijało się prawidłowo. Przeczytaj jakie witaminy i minerały są szczególnie ważne.
ciąża, brzuszek, suplementacja, talerz, tabletki, sztućce
fot. Panthermedia

Kwas foliowy w ciąży

Niewątpliwie gwiazda wśród witamin zalecanych przyszłej mamie. Z pierwszej wizyty u lekarza mama z pewnością wyjdzie z zaleceniem jego stosowania. Co więcej – zalecany jest kobietom planującym ciążę – wówczas należy przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego przez około 4 miesięcy przed zajściem w ciążę. Profilaktycznie, każda kobieta w wieku umożliwiającym zajście w ciąże, powinna przyjmować tę witaminę.
Staraj się także jeść dużo produktów zawierających foliany – czyli naturalny kwas foliowy. A są to: pomarańcze, kapusta, brukselka, brokuły, szpinak, szparagi, rośliny strączkowe, soja, kalafior, pomidory. Staraj się (co jest możliwe!) jeść je surowe, ponieważ łatwo utracić foliany podczas gotowania.
Nie bój się przedawkowania! To bardzo bezpieczna witamina – jej nadmiar jest po prostu wydalany z organizmu wraz z moczem.

Dlaczego kwas foliowy jest ważny? Przede wszystkim zapobiega bardzo poważnym wadom cewy nerwowej (z niej rozwija się mózg i rdzeń kręgowy), takim jak: bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa, przepuklina mózgowa. Ponadto zapobiega poronieniom i wadom serca.
Redakcja poleca: Wit. D chroni przed cukrzycą ciężarnych, alergią i nie tylko! [WIDEO]
Niedobór witaminy D może powodować cukrzycę ciążową i przedwczesny poród, z kolei jej odpowiedni poziom może chronić przed alergią u dziecka. Co jeszcze powinnaś wiedzieć o wit. D w ciąży i podczas laktacji?

Jod

Bardzo ważny, a często niedoceniany pierwiastek (aż połowa kobiet nie przyjmuje jodu w ciąży!) zalecany przyszłym mamom. W postaci naturalnej możesz znaleźć jod w rybach morskich, owocach morza, szpinaku, soli jodowanej.
Dlaczego jod jest ważny? Ma ogromne znaczenie dla rozwijającego się mózgu, zapobiega zaburzeniom tarczycy u mamy.

Żelazo

Zaleca się przyjmowanie żelaza zwłaszcza w II i w III trymestrze ciąży. Uzupełnij swoją dietę w produkty zawierające żelazo: suszone owoce (w szczególności morele), orzechy nerkowca, migdały, pistacje, fasolę, brokuły, szpinak i wątróbkę. Produkty te łącz z warzywami zawierającymi witaminę C, która ułatwia wchłanianie żelaza.
Dlaczego żelazo jest ważne? Optymalna ilość żelaza w organizmie zapobiega anemii u mamy i maleństwa.

Magnez

Będąc w ciąży koniecznie – zwłaszcza jeśli jesteś narażona na sytuacje stresowe - włącz do swojej diety produkty bogate w magnez. Znajdziesz go w: kakao, pestkach dyni, kaszy gryczanej, ryżu, płatkach owsianych.
Dlaczego magnez jest ważny? Magnez aktywuje bardzo dużo enzymów, które odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego dziecka. Bierze udział w budowie kości i zębów. Zapobiega też częstym w ciąży drżeniom mięśniowym i bolesnym skurczom łydek.

Cynk

Innym ważnym składnikiem diety przyszłej mamy jest cynk, który w postaci naturalnej możesz znaleźć w kiełkach soi, kiełkach pszenicy, serach podpuszczkowych, wątróbce, fasoli i grochu.
Dlaczego cynk jest ważny? Cynk sprzyja przyrostowi masy ciała dziecka. Ma kluczowe znaczenie dla stabilności układu immunologicznego.
Z powodu dużego zapotrzebowania na witaminy oraz składniki mineralne u kobiety w ciąży mogą wystąpić niedobory niektórych składników odżywczych. Dlatego obok racjonalnego odżywiania warto swoją dietę uzupełniać preparatami wielowitaminowymi, przeznaczonymi specjalnie dla przyszłej mamy.

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu