domowe przetwory
fot. Fotolia

Czy janginizacja jest zdrowa dla dziecka? Wyjaśnia dietetyk

Janginizacja, czyli zamiast cukru trochę soli - to teraz modny sposób przygotowywania owocowych przetworów na zimę. Czy przetwory z solą są zdrowsze niż te z cukrem?
Aleksandra Sobieraj
Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk
domowe przetwory
fot. Fotolia
W diecie dzieci nie należy nadużywać nie tylko cukru, ale także soli. Do janginizowanych przetworów dodaje się jednak tylko odrobinę soli. Czy taka ilość jest bezpieczna dla dziecka? I czy dobrze zakonserwuje dżem lub kompot? Wyjaśnia dr inż. Anna Harton, dietetyk ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Czy janginizacja jest zdrowa?

Janginizacja to naturalna metoda utrwalania żywności wywodząca się z kuchni makrobiotycznej. Przetwory  przygotowywane w ten sposób charakteryzują się wyższą wartością odżywczą w porównaniu do tych powstałych w sposób tradycyjny. Dlatego i potrawy później z nich przygotowane takie będą. Przykładowo przetwory z owoców, takie jak kompoty czy dżemy, mają mniej cukru, bo powstają przez duszenie owoców w ich naturalnym soku. W ten sposób cukier występujący w finalnej potrawie pochodzi jedynie z produktów.
Redakcja poleca: Co robić, gdy dziecko przeklina? Sprawdź porady naszego eksperta
Zdarza się, że dziecko przeklina, choć wcale nie zna znaczenia danego wyrazu. Niekiedy również chce po prostu zwrócić na siebie uwagę. Wytłumacz dziecku, co takie słowa oznaczają, ale przede wszystkim porozmawiaj z nim o tym, jak radzić sobie w sytuacjach emocjonujących, które powodują, że przeklina.

Co poza owocami można janginizować?

Janginizacja to nie tylko robienie owocowych przetworów, ale także duszenie warzyw oraz innych produktów i wcale nie musi być kojarzona z przygotowywaniem przetworów na zimę. Można ją stosować w codziennej kuchni. Potrawy powstałe w ten sposób są lepiej strawne i zdrowsze.

Czy odrobina soli w przetworach wystarczy? 

Podczas janginizacji dodaje się odrobinę soli, co w przypadku braku cukru zwiększa ich trwałość. Do przygotowania przetworów warto jednak wybierać produkty z większą ilością naturalnego cukru (fruktozy), czyli bardzo dojrzałe, ale wciąż bez oznak zepsucia – takie potrawy będą lepsze w smaku i trwalsze. 

Zobacz też:   [content:0_26606,0_18194,0_21718:CMNews]  
Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk

Pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie.

Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy