domowe przetwory
fot. Fotolia

Czy janginizacja jest zdrowa dla dziecka? Wyjaśnia dietetyk

Janginizacja, czyli zamiast cukru trochę soli - to teraz modny sposób przygotowywania owocowych przetworów na zimę. Czy przetwory z solą są zdrowsze niż te z cukrem?
Aleksandra Sobieraj
Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk
domowe przetwory
fot. Fotolia
W diecie dzieci nie należy nadużywać nie tylko cukru, ale także soli. Do janginizowanych przetworów dodaje się jednak tylko odrobinę soli. Czy taka ilość jest bezpieczna dla dziecka? I czy dobrze zakonserwuje dżem lub kompot? Wyjaśnia dr inż. Anna Harton, dietetyk ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Czy janginizacja jest zdrowa?

Janginizacja to naturalna metoda utrwalania żywności wywodząca się z kuchni makrobiotycznej. Przetwory  przygotowywane w ten sposób charakteryzują się wyższą wartością odżywczą w porównaniu do tych powstałych w sposób tradycyjny. Dlatego i potrawy później z nich przygotowane takie będą. Przykładowo przetwory z owoców, takie jak kompoty czy dżemy, mają mniej cukru, bo powstają przez duszenie owoców w ich naturalnym soku. W ten sposób cukier występujący w finalnej potrawie pochodzi jedynie z produktów.
Redakcja poleca: Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola? [WIDEO]
Aby dobrze przygotować dziecko do pójścia do przedszkola, należy umożliwić mu wcześniejszy kontakt z innymi dziećmi oraz pozwolić na poznanie przedszkola, do którego będzie uczęszczało. Warto również czytać książki o przedszkolu dla dzieci, a także – o czym często rodzice zapominają – zadbać o swoje pozytywne nastawienie, to też ma duże znaczenie!

Co poza owocami można janginizować?

Janginizacja to nie tylko robienie owocowych przetworów, ale także duszenie warzyw oraz innych produktów i wcale nie musi być kojarzona z przygotowywaniem przetworów na zimę. Można ją stosować w codziennej kuchni. Potrawy powstałe w ten sposób są lepiej strawne i zdrowsze.

Czy odrobina soli w przetworach wystarczy? 

Podczas janginizacji dodaje się odrobinę soli, co w przypadku braku cukru zwiększa ich trwałość. Do przygotowania przetworów warto jednak wybierać produkty z większą ilością naturalnego cukru (fruktozy), czyli bardzo dojrzałe, ale wciąż bez oznak zepsucia – takie potrawy będą lepsze w smaku i trwalsze. 

Zobacz też:   [content:0_26606,0_18194,0_21718:CMNews]  
Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk

Pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie.

Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy