Jedno danie na obiad

Są łatwe do przygotowania, sycące i pyszne! Zamiast tradycyjnej zupy i drugiego dania zaproponuj domownikom obiad z... jednego garnka. Na pewno będzie wszystkim smakował!
Są łatwe do przygotowania, sycące i pyszne! Zamiast tradycyjnej zupy i drugiego dania zaproponuj domownikom obiad z... jednego garnka. Na pewno będzie wszystkim smakował!

Posiłki jednodaniowe to doskonały pomysł na obiad, kiedy masz mało czasu na gotowanie, a zależy Ci, by Twoi najbliżsi dostali smaczne i zdrowe potrawy przygotowane w domu. Najprościej zrobić je z warzyw, kasz czy makaronów połączonych z mięsem lub innymi produktami białkowymi – serami, jajami, rybami (dostarczą wtedy Twoim bliskim wszystkich potrzebnych składników odżywczych). Często podstawą takich potraw są nasiona roślin strączkowych – groch, fasolka, soczewica. Kiedy dodasz do nich posiekaną natkę pietruszki, zielony koperek lub szczypiorek, wzbogacisz je w biopierwiastki i witaminę C. Przygotowując obiad jednodaniowy dla Twojego malucha, pamiętaj, by potraw nie gotować zbyt długo, żeby nie obniżyć wartości odżywczej białka i zawartości witamin – zwłaszcza z grupy B i witaminy C (są one wrażliwe na działanie temperatury). I jeszcze jedno – potrawy tego typu dostarczają więcej energii niż tradycyjne obiady. Dlatego nakładając porcje dla dzieci, staraj się, by nie były one zbyt duże.


1. Kaszka waniliowa -
od dziesiątego miesiąca życia
– 7 miarek mleka modyfikowanego następnego,
– 210 ml wody,
– 3 łyżeczki kaszki manny,
– wanilia w lasce lub esencja naturalnej wanilii.
Zagotuj wodę w rondelku. Odlej połowę do czystej, wygotowanej butelki lub wyparzonego porcelanowego kubeczka. Lekko ostudź, wsyp mleko i wymieszaj je. Do pozostałej wody wsyp kaszkę i gotuj ją na wolnym ogniu, ciągle mieszając ok. 7-10 minut. Pod koniec gotowania dodaj szczyptę startej na drobnej tarce wanilii lub 1-2 krople esencji wanilii. Ugotowaną kaszkę dodaj do mleka, wymieszaj. Podawaj dziecku po sprawdzeniu temperatury.
1 porcja = 200-220 ml

2. Zupa z mięsem z kurczaka - od drugiego roku życia
– ok. 1/2 kg piersi kurczaka,
– 150 g zielonego mrożonego groszku,
– 1 średnia marchew,
– 1 mała pietruszka,
– por,
– 2 żółtka,
– 100 g śmietany kremowej,
– 1 łyżka soku z cytryny,
– ziele angielskie, liść laurowy, pieprz czarny, sól.
Marchew i pietruszkę zetrzyj na grubej tarce, pora pokrój w krążki. Zagotuj 2 litry wody, włóż pokrojone w paski mięso z kurczaka, przyprawy i warzywa. Gotuj ok. 15 minut. Dodaj groszek i gotuj jeszcze ok. 5 minut. Żółtka wymieszaj ze śmietaną, dodaj do zupy, podgrzej. Potrawa nie może wrzeć! Dodaj sok z cytryny, zamieszaj.
Porcja dla dziecka – 250-300 g

3. Kurczak z groszkiem i szparagami - od drugiego roku życia
– 1 duża pierś z kurczaka,
– 8-10 świeżych szparagów,
– 1 szklanka świeżego lub mrożonego groszku,
– 1/3 szklanki mleka 2%,
– 2 łyżki mąki pszennej,
– 1/2 pęczka szczypiorku,
– 1/2 szklanki bulionu,
– przyprawy: gałka muszkatołowa, pieprz, sól.
Mięso z kurczaka umyj. Obierz szparagi, pokrój na kawałki (około 4 cm) i gotuj ok. 5 minut. Potem w tej samej wodzie gotuj mięso około 20 minut. Groszek ugotuj osobno (8 minut) i odsącz. Mleko i mąkę starannie wymieszaj. Mięso i szparagi odsącz. Pierś kurczaka pokrój w paski. 1/2 szklanki bulionu zagęść przygotowaną mieszaniną mleka i mąki, dodaj przyprawy. Mieszając, zagotuj. Do sosu dodaj szparagi, groszek i mięso. Wymieszaj i delikatnie podgrzewaj. Dodaj do potrawy posiekany szczypiorek.

4. Muszelki z brokułami - od drugiego roku życia
– 800 g brokułów,
– 1 cebula,
– 1 ząbek czosnku,
– 1 strąk czerwonej papryki,
– 4 łyżki oliwy,
– 1/4 l śmietany,
– 2 łyżki pokrojonego pomidora (świeżego lub z puszki),
– 300 g makaronu typu muszelki,
– sól,
– pieprz,
– 60 g startego żółtego sera.
Umyte brokuły podziel na różyczki, łodyżki pokrój w kostkę. Ugotuj je. Cebulę, czosnek i paprykę pokrój i podsmaż, aż zmiękną. Dodaj brokuły, sól, pieprz oraz pomidory. Gotuj na średnim ogniu, aż warzywa będą miękkie (ale nie rozgotowane). Od czasu do czasu mieszaj i dolewaj w razie potrzeby wody. Dodaj śmietanę i jeszcze chwilę gotuj. Ugotowany makaron polej sosem z brokułami i posyp serem.
Porcja dla dziecka – 3 łyżki

5. Fasolkowy przysmak - od trzeciego roku życia
– szklanka drobnej białej fasolki,
– 2 łyżki oleju sojowego,
– 1 cebula,
– 1 duża marchew,
– 1/2 kg chudego mięsa wołowego,
– ziele angielskie, listek laurowy, zmielony kminek, papryka w proszku, natka pietruszki.
Fasolkę opłucz, zalej dwoma szklankami przegotowanej wody. Gotuj pięć minut, następnie pozostaw na ok. dwie godziny. W głębokim rondlu rozgrzej olej i podsmaż pokrojone w drobną kostkę mięso, aż się zrumieni. Następnie dodaj posiekaną cebulę i niewielką ilość przypraw do smaku. Delikatnie podsmaż. Dodaj fasolkę razem z wodą, w której się moczyła, i gotuj potrawę około 1-1,5 godziny. Od czasu do czasu zamieszaj. Pod koniec gotowania dodaj do potrawy obraną, startą na grubej tarce marchew. Podawaj potrawę oprószoną zieloną pietruszką, z pieczywem pszennym.
Porcja dla dziecka = 200-300 g + bułka

6. Ryba z pomidorami - od czwartego roku życia
– 1/2 kg filetów z dorsza (bez skóry),
– 1/2 dużej cytryny,
– 4 łyżki oleju sojowego,
– 2-3 duże pomidory,
– 2 cebule,
– 3 łyżki śmietany 18%,
– przyprawy: pieprz biały, koperek, pietruszka zielona.
Filety opłucz zimną wodą. Skrop sokiem z cytryny i odstaw. Cebulę obierz, drobno posiekaj i podsmaż w garnku z pokrywką, aż będzie szklista. Pomidory sparz, obierz ze skórki, usuń nasadę szypułek, pokrój na plasterki. Plasterki ułóż w garnku na cebuli, posyp solą i pieprzem. Na pomidorach ułóż filety z ryby. Lekko oprósz pieprzem. Duś pod przykryciem około 10 minut. Dodaj śmietanę i duś jeszcze 5 minut. Posiekaj koperek i pietruszkę, posyp gotowe danie.
Podawaj z rozcieńczonym sokiem jabłkowym.

7. Schab z ziemniakami i cukinią - od czwartego roku życia
– 3 średnie ziemniaki,
– 1 cukinia,
– 4 plastry schabu,
– 2 łyżki śmietany 18%,
– 1/2 pęczka szczypiorku,
– 1/2 szklanki bulionu z warzyw.
Ziemniaki obierz i ugotuj. Mięso lekko rozbij i oprósz solą, obsmaż w rondlu z niewielką ilością tłuszczu. Dodaj plastry cukinii, podlej bulionem i duś pod przykryciem około 5-10 minut, dodaj śmietanę, podgrzewaj, ale nie gotuj. Mięso i jarzyny rozłóż na ogrzane talerze, danie oprósz drobno pokrojonym szczypiorkiem.

8. Zapiekanka mięsno-warzywna
- od czwartego roku życia
– 350 g mielonej jagnięciny lub cielęciny,
– 8 młodych ziemniaków,
– 1 średnia cukinia,
– pęczek dymki,
– 400 g przecieru pomidorowego,
– szczypta gałki muszkatołowej do smaku,
– szczypta cynamonu do smaku,
– 2 ząbki czosnku,
– sól,
– 2 łyżki masła,
– 2 łyżki mąki kukurydzianej,
– szklanka mleka,
– 4 łyżeczki tartej bułki,
– 1 łyżka startego żółtego sera,
– 2 łyżki oliwy z oliwek.
Na patelni teflonowej przyrumień cebulę, dodaj mięso i poczekaj, aż się zetnie. Dodaj przecier pomidorowy, gałkę muszkatołową, cynamon, sól, wyciśnięty przez praskę czosnek. Gotuj 5 min. Ziemniaki umyj i pokrój w plastry. Wrzuć na wrzącą wodę, gotuj 2 min. i odcedź. Cukinię umyj, pokrój w plasterki, opłukany szczypiorek dymki drobno posiekaj. Żaroodporne naczynie posmaruj oliwą. Ułóż masę mięsną, a na niej ziemniaki i cukinię.
Sos: w rondelku rozpuść masło, zdejmij z ognia, dodaj mąkę i wymieszaj. Przestudź, dodaj mleko, szczyptę soli. Podgrzewaj na małym ogniu, często mieszając, aż sos zgęstnieje. Polej potrawę sosem, posyp tartą bułką i wstaw do średnio gorącego piekarnika (180°C). Piecz ok. 45 min. Po wyjęciu posyp serem i szczypiorkiem.
Redakcja poleca: Piniata – jak ją zrobić? Instrukcja krok po kroku (film)
Piniata to coraz popularniejszy element dziecięcych przyjęć. Przedstawiamy prosty sposób, jak samodzielnie zrobić efektowną piniatę. Choć nie jest to skomplikowane, warto zabrać się do pracy z odpowiednim wyprzedzeniem, aby piniata zdążyła wyschnąć.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy