Dzieci z marchewką
fot. Fotolia

Co jeść jesienią? + jadłospis na odporność - do druku

Wokół zimno, mokro i nieprzyjemnie. Jedzenie powinno teraz pomóc nam przetrwać jesienny czas, a więc zwiększyć odporność, dostarczyć sporo energii i rozgrzewać. Podpowiadamy, co jeść w chłodne miesiące.
Aleksandra Sobieraj
Dzieci z marchewką
fot. Fotolia
Mimo że żyjemy dziś zupełnie inaczej niż nasi przodkowie, którzy byli bardziej zależni od natury niż my, nasze organizmy nadal funkcjonują zgodnie z rytmem przyrody, dostosowując się do pór roku. Dlatego gdy za oknem jesień, a potem zima, najlepiej jeść produkty sezonowe, naturalnie dostępne w tej porze roku. Takie jedzenie będzie służyć naszemu zdrowiu, a także rozgrzeje i doda energii. Ważne też, by jesienią i zimą jak najczęściej jadać dania gotowane, na ciepło. I robić to regularnie!

Podawaj różne kasze

Za najzdrowsze uważane są zwłaszcza dwie kasze: jaglana i gryczana. Ale warto też pamiętać o kaszy jęczmiennej (pęczaku, perłowej, mazurskiej). Najważniejsze, by jadać kasze jak najgrubsze. Ziarna, z których powstają, są wtedy mało oczyszczone i rozdrobnione, więc zachowują większość naturalnych wartości. A są to witaminy, zwłaszcza z grupy B (m.in. ułatwiają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego), a także witamina PP (ma duże znaczenie w procesach krwiotwórczych – zapobiega anemii – i poprawia stan skóry). Tej ostatniej szczególnie dużo jest w kaszach jęczmiennych. Kasze zawierają też sporo składników mineralnych: fosforu, wapnia, potasu, magnezu i żelaza. Dają energię na długo.
Redakcja poleca: SIDS, czyli zespół nagłej śmierci łóżeczkowej u niemowląt: jak zapobiegać?
SIDS to zespół nagłej śmierci łóżeczkowej, który dotyka niemowląt. Dzieci są pozornie zdrowe, ale pewnego dnia nie budzą się już ze snu. Jednak rodzice nie są bez szans! Można zmniejszyć ryzyko SIDS i skutecznie zapobiegać nagłej śmierci łóżeczkowej niemowląt. Sprawdź, co to za choroba, i które dzieci są szczególnie zagrożone SIDS.

Postaw na rośliny strączkowe

Czyli fasola, soczewica, groch czy cieciorka. Najlepiej podawać je z innymi warzywami i dodatkiem kaszy. Rośliny strączkowe zawierają nie tylko dużo białka, ale także tłuszcze i węglowodany. Są bogatym źródłem potasu, wapnia, żelaza i niektórych witamin z grupy B. Kiełki roślin strączkowych (np. soczewicy, fasoli mung) są dobrym źródłem witaminy C i są łatwiej strawne niż suszone ziarna. Dostarczają sporo energii, której zimą potrzeba do ogrzania organizmu. Mogą być składnikiem zup, a także dodatkiem do drugiego dania lub składnikiem past do chleba.

Zobacz też: Co podać dziecku na podwieczorek? 5 dobrych pomysłów

Polub warzywa korzeniowe

Czyli marchewkę, buraki, seler, pietruszkę, a także pasternak. Właśnie one (podobnie jak ziemniaki) najlepiej przechowują się przez zimę. Zawierają sporo witaminy C (seler, pietruszka, buraki), witamin z grupy B (seler, buraki), a marchewka – prowitaminy A. Zawierają też składniki mineralne: potas, wapń, żelazo, magnez, cynk. W zimowej diecie są źródłem właśnie tych wzmacniających odporność witamin i świetnie uzupełniają się np. z kaszami. Są też doskonałym składnikiem zup.

Nie zapominaj o kiszonkach

Bogactwem kwaszonych warzyw (kapusty i ogórków) jest głównie witamina C, a w przypadku kapusty także witaminy z grupy B (B6 i B12) oraz K, a także potas, wapń, cynk i żelazo. Kiszone ogórki oprócz witaminy C zawierają spore ilości magnezu, potasu, a nawet beta-karoten. Kiszonki regulują florę przewodu pokarmowego, ułatwiają wchłanianie białka, pobudzają apetyt. Są źródłem tzw. dobrych bakterii, które pomagają w trawieniu i poprawiają odporność. Bakterie te są dobrą bronią w walce z grzybicami, działają silnie odkwaszająco na organizm, pomagają w trawieniu i eliminowaniu toksycznych składników jedzenia.

Zobacz też: Żeby nie chorować – kiszona kapusta, ogórki, buraki

Posypuj dania natką i koperkiem

Zimą są nieocenionym źródłem witaminy C. Korzeń pietruszki nie zawiera jej tyle, ile zielona natka. Jest w niej też sporo innych witamin: A, PP i kwas foliowy, oraz minerałów: wapń, magnez, żelazo, potas. Koperek oprócz witaminy C zawiera także witaminy z grupy B (B1, B2) oraz PP. Zawarty w nim olejek eteryczny wpływa na lepsze wydzielanie soków żołądkowych, poprawia trawienie, a także przyswajanie składników pożywienia. Natkę można samemu wyhodować na kuchennym parapecie – wystarczy zanurzyć obcięty korzeń pietruszki w wodzie. Zarówno ją, jak i koperek warto dodawać do zup, drugich dań, surówek i kanapek.

Wydrukuj jadłospis na odporność:

dieta rocznego dziecka, jadłospis rocznego dziecka, karmienie rocznego dziecka

Zobacz też: Jak powinien jeść dwulatek? 7 ważnych zasad diety
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy