GRY

Jestem w ciąży! 6 zadań, które musisz zrobić, gdy dowiesz się o ciąży

Właśnie dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży. Bez względu na to, czy cieszysz się, martwisz, czy może spokojnie czekasz na rozwój wydarzeń, jest kilka rzeczy, które powinnaś teraz zrobić.
Małgorzata Wódz
Konsultacja: dr n. med. Preeti Agrawal, ginekolog położnik
początek ciąży, test ciążowy, pierwsza wizyta u ginekologa, dobry ginekolog, prowadzenie ciąży, zakazane w ciąży, co wolno w ciąży
fot. Fotolia
Jeśli przekonanie o ciąży opierasz tylko na braku miesiączki, zrób test ciążowy. Wykonując go tydzień po terminie okresu, powinnaś mieć ok. 97 proc. pewności. Ale może się zdarzyć, że w moczu jest za mało hCG (gonadotropiny kosmówkowej) i test nie wykryje ciąży. Kolejny - najlepiej zrobić po kilku dniach. Fałszywy wynik negatywny testu ciążowego zdarza się częściej niż fałszywe wyniki pozytywne.
Pierwszy miesiąc ciąży często jest kluczowy, zobaczysz w nim już pierwsze objawy ciąży tuż po zapłodnieniu. Jeśli jest chociaż cień szansy, że jesteś w ciąży, musisz zacząć spełniać listę zadań - zacznij od wizyty u lekarza, by potwierdzić swoje domysły.

Zobacz też: Pierwsze objawy ciąży

1. Nie odkładaj wizyty

Test ciążowy zrobiony, dwie kreski potwierdziły twoje przypuszczenia. Pora pomyśleć o wizycie u ginekologa. Najlepszy moment na pierwszą ciążową wizytę to 7–8. tydzień ciąży. Ale jeśli przyszła mama w tym czasie nie zdaje sobie jeszcze sprawy ze swojego odmiennego stanu, nic się nie stanie, gdy odwiedzi lekarza trochę później. Wizyty u lekarza na pewno nie warto odkładać świadomie. Im wcześniej trafisz pod jego opiekę, tym lepiej dla ciebie i dziecka. Dostaniesz skierowanie na potrzebne badania i zalecenie, jakie witaminy i minerały powinnaś zażywać (np. cenny dla zdrowia dziecka kwas foliowy). Potrzebne będzie również USG, które da pewność, że w macicy rzeczywiście zagnieździł się zarodek.

Zobacz też: Oblicz tydzień ciąży
Redakcja poleca: Kiedy pierwsza ciążowa wizyta u ginekologa? [WIDEO]
Kiedy tylko wyjdzie Ci test ciążowy, umów się na pierwszą ciążową wizytę u ginekologa. To bardzo ważna wizyta, a im wcześniej ją odbędziesz, tym lepiej!

2. Pomyśl o wyborze ginekologa

Czy chcesz, by ginekolog, do którego zwykle chodzisz, był także lekarzem prowadzącym twoją ciążę?  Możesz iść do niego na pierwszą wizytę, a potem wybrać lekarza polecanego przez znajome lub pracującego w szpitalu, w którym chcesz rodzić. Warto wiedzieć, że kobietą w ciąży mogą się również opiekować położne (pytaj o nie w oddziale NFZ, przychodni lub szpitalu). Położne prowadzą tylko ciąże fizjologiczne, czyli bez komplikacji. Raz na trymestr kierują pacjentkę do ginekologa (także wtedy, gdy dzieje się coś niepokojącego). Powierzenie im prowadzenia ciąży zwykle (choć nie zawsze) wiąże się z koniecznością płacenia za zlecone badania.

Polecamy: Początek ciąży a seks

3. Pomyśl o tym, co jesz i pijesz

Musi być zdrowo, bo twoja dieta nie jest bez znaczenia dla dziecka. Ale zdrowo, nie musi od razu znaczyć nudno. Jeśli nie masz problemów z wagą, oczekując na dziecko nie powinnaś się ograniczać ani tym bardziej odchudzać. Warto jednak wziąć sobie do serca podstawową zasadę – w ciąży nie jesz za dwoje, ale dla dwojga. Zapotrzebowanie na energię wzrośnie dopiero od około 13. tygodnia ciąży i to jedynie o ok. 300 kcal. To wbrew pozorom wcale nie jest dużo - tyle kalorii ma np. talerz pożywnej zupy. O tyle zwiększa się zapotrzebowanie na kalorię w całym II trymestrze ciąży.

4. Zerwij z używkami

Nie daj się skusić na lampkę wina do kolacji czy piwo przy grillu na żadnym etapie ciąży. Alkohol przenika do łożyska – razem z tobą pije go twoje dziecko. Warto także ograniczyć picie kawy (najlepiej do jednej filiżanki dziennie), herbaty (np. parzyć słabszą), zrezygnować z coli – każdy z tych napojów zawiera kofeinę, której nadmiar może powodować problemy z zachowaniem u dziecka (sprzyja nadpobudliwości). Zmiany te najlepiej wprowadzić od razu, gdy masz pierwsze potwierdzenie swojego odmiennego stanu (zwykle zdarza się to około 5. tygodnia ciąży).

5. Zaplanuj, kiedy powiesz partnerowi

Jeśli od samego początku dzielisz się swoimi podejrzeniami z partnerem, potwierdzenie ciąży nie spada na niego jak grom z jasnego nieba. Ale gdy szykujesz niespodziankę, organizujesz kolację przy świecach, kupujesz maleńkie buciki, o spontaniczne "wow!" może być trudno. Czasem mężczyzna zaczyna akceptować fakt, że zostanie tatą, dopiero gdy podczas USG zobaczy swoje dziecko (pierwsze ciążowe USG wykonuje się zazwyczaj w 8. tygodniu ciąży).

6. Nie przejmuj się

Ciąża to nie choroba. Jeśli wcześniej byłaś aktywna, teraz także możesz ćwiczyć, np. na specjalnych zajęciach dla kobiet w ciąży (fitness, aquaaerobik na basenie). Zanim się na nie zapiszesz, porozmawiaj z lekarzem, czy nie widzi przeciwwskazań. Przyszłe mamy, które do tej pory prowadziły kanapowy tryb życia, do ćwiczeń powinny podejść rozważnie. Dobry rozwiązaniem są dla nich spacery, pływanie, czy lekka gimnastyka na basenie.

Jeśli stresujesz się swoją przyszłością, martwisz się, że sobie nie poradzisz w nowej sytuacji, zaprenumeruj dobry poradnik dla rodziców, szukaj informacji na sprawdzonych stronach w internecie, rozmawiaj z życzliwymi znaj0mymi, którzy mają małe dzieci. Im więcej dowiesz się o ciąży, porodzie i wychowaniu dziecka, tym będziesz czuć się pewniej. Bądź dobrej myśli – ludzie mają dzieci od zawsze, ty również ze wszystkim poradzisz.

Rozwiąż test: Co cię przeraża, gdy myślisz o macierzyństwie?
dr n. med. Preeti Agrawal
Konsultacja: dr n. med. Preeti Agrawal, ginekolog położnik

ginekolog położnik, pochodzi z Indii, od ponad 20 lat prowadzi praktykę w Polsce, łączy wiedzę medycyny tradycyjnej z medycyną naturalną, psychosomatyczną i tradycyjną medycyną Wschodu, założyła Szkołę Świadomego Macierzyństwa i klinikę Integrative Medical Center we Wrocławiu.

Ocena (5 ocen)

6.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu