GRY

Jak zaplanować posiłki dla dziecka?

Układanie dziecięcego menu nie jest łatwe, gdy maluch ma ledwie kilka ulubionych potraw. Można go jednak karmić i smacznie, i zdrowo.

Pam 046-002.jpg
Przed pierwszymi urodzinami, dietę malucha określają szczegółowe zalecenia. Dzięki nim wiadomo, kiedy wprowadzać nowe pokarmy, jak zmieniać konsystencję i skład posiłków. Rodzicom dzieci, które skończyły rok, brakuje takich wskazówek.
Począwszy od drugiego roku życia, dietetycy zalecają pięć różnorodnych, wzajemnie uzupełniających się posiłków. Pierwsze śniadanie, podawane dziecku ok. godz. 7–8, powinno być energetyczne i łatwo przyswajalne, by od razu wzmocnić wzrastającą aktywność organizmu. Najlepszy jest posiłek bogaty w białko (zwłaszcza mleko i produkty mleczne) z dodatkiem produktów zbożowych.

Pierwsze śniadanie daje organizmowi dziecka siłę na wiele godzin.

Powinno być wysokoenergetyczne (25% dziennego zapotrzebowania) i łatwo przyswajalne. Niestety, w porannym pośpiechu maluchom trudno zjeść całą porcję albo wcale nie mają apetytu. Wtedy wystarczy kubek mleka z kawą zbożową lub płatki na mleku, a potem bardziej kaloryczne drugie śniadanie.
Pierwsze śniadanie to 250-325 kcal (dziecko 1-3 lata) i 350-425 kcal (dziecko 4-6 lat).
Redakcja poleca: Kupujemy krzesełko do karmienia - film
Po ukończeniu szóstego miesiąca życia dziecka stajesz przed wyborem krzesełka do karmiena. Podpowiadamy, jak wybrać krzesełko dla niemowlaka.

Jakie powinno być drugie śniadanie dziecka?

Na drugie śniadanie (10% dziennego zapotrzebowania) przychodzi pora, gdy zaczyna słabnąć zdolność do wysiłku fizycznego i umysłowego, zwykle ok. godz. 10–11. Posiłek ten ma być niewielki, ale powinien dostarczyć twojemu dziecku dużo energii.
Drugie śniadanie to 100-130 kcal (dziecko 1-3 lata) i 140-170 kcal (dziecko 4-6 lat).

Pożywny obiad dla dziecka

Obiad zjedzony ok. godz. 13–14 najlepiej wzmocni organizm malucha. Dobrze, gdy składa się z zupy warzywnej i drugiego dania (można je podać po półgodzinnej przerwie). Ma dostarczyć największej w ciągu dnia ilości białka (z mięsa, jajek lub ryby) i warzyw (w postaci gotowanej jarzynki i surówki), a także węglowodanów oraz tłuszczów.
Obiad powinien być najbardziej energetycznym posiłkiem (30% potrzeb energetycznych) – to 300-390 kcal (dziecko 1-3 lata) i 420-510 kcal (dziecko 4-6 lat).

Podwieczorek dla dziecka

Podwieczorek podany ok. godz. 16–17 – zazwyczaj słodki, ale nie sycący – daje siłę do popołudniowej zabawy. Dobrze skomponowany podnosi wydolność organizmu, więc nie należy z niego rezygnować.
Podwieczorek to 100-130 kcal (w wieku 1-3 lata) i 140-170 kcal (w wieku 4-6 lat).

Sprawdź, gdzie szukać pomysłów na dania dla dziecka.

Kolacja dla dziecka

Kolacja przygotowana najpóźniej godzinę przed zaśnięciem dziecka, ma dostarczyć porcję kalorii, którą organizm spożytkuje w ciągu nocy. Uzupełnia brakujące w poprzednich posiłkach ilości białka (np. z nabiału).
Choć jest sycąca (25% dziennego zapotrzebowania), nie powinna być obfita ani ciężkostrawna.
Kolacja to 250-325 kcal (dziecko 1-3 lata) i 350-425 kcal (dziecko 4-6 lat).

Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zapoznanie z nocnikiem

O czym marzą maluchy?