Wpływ alkoholu i papierosów na karmienie piersią
fot. AdobeStock

Palenie a karmienie piersią – skutki palenia podczas karmienia piersią

Palenie i karmienie piersią zdecydowanie nie powinny iść w parze. Substancje toksyczne zawarte w tytoniu wnikają do mleka matki, a wraz z nim do organizmu dziecka. Dopiero po upływie 12 godzin od wypalenia ostatniego papierosa we krwi mamy nie ma nikotyny.
Katarzyna Imiołek
Wpływ alkoholu i papierosów na karmienie piersią
fot. AdobeStock

Powiedzmy to od razu: karmienie piersią i palenie papierosów powinny się wykluczać. Mowa zarówno o tradycyjnych papierosach jak i e-papierosach wszelkiego rodzaju. Jeśli karmisz – nie pal. Mleko matki to najlepszy pokarm dla niemowlęcia do 6 miesiąca życia. Nie warto z niego rezygnować na korzyść palenia.

Szkodliwe jest nie tylko czynne palenie papierosów w okresie karmienia piersią, ale również wdychanie dymu tytoniowego, gdy pali ktoś inny, czy tzw. bierne palenie.

Skutki palenia podczas karmienia piersią

Ze „Stanowiska Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji” wynika, że palenie papierosów nie jest przeciwskazaniem do karmienia piersią. Eksperci twierdzą jednak, że należy zachęcać kobiety do powstrzymania się od palenia lub znacznego ograniczenia liczby wypalanych papierosów, ponieważ wykazano negatywny wpływ palenia na laktację. 

Czym grozi palenie papierosów podczas karmienia piersią? 
  • W dymie papierosowym znajduje się ponad 4000 szkodliwych substancji, w tym 40 uznanych za rakotwórcze. Nałogowa palaczka, karmiąc piersią, dostarcza je wszystkie dziecku razem z pokarmem.
  • Palenie nie jest także obojętne dla samej laktacji – palące matki produkują mniej pokarmu i karmią krócej. Dokładnie w ten sam sposób działa również bierne palenie
  • Niektóre badania sugerują, że mleko palącej matki może tracić na jakości: zawierać mniej wapnia, jodu, magnezu, żelaza oraz witamin: D3, A oraz E. Spada w nim też zawartość cennych kwasów tłuszczowych DHA.
  • Udowodniono, że dzieci palących matek częściej zapadają na choroby układu oddechowego, częściej cierpią na kolki, słabiej przybierają na wadze, mają obniżoną odporność, wyższe jest u nich ryzyko nagłej śmierci łóżeczkowej (SIDS)
  • Palenie podczas karmienia piersią niekorzystnie wpływa na sen dziecka. W badaniach naukowych wykazano, że dzieci palaczek śpią o 37 proc. mniej niż niemowlęta karmione mlekiem niezawierającym substancji z dymu papierosowego.

Jak długo nikotyna utrzymuje się w mleku matki?

Z badań naukowych wynika, że w pokarmie kobiecym nie obserwuje się substancji toksycznych dopiero po 12 godzinach od  wypalenia przez kobietę ostatniego papierosa. To oznacza, że warto porzucić ten nałóg naprawdę w każdym momencie i zawsze wyjdzie to na korzyść dziecku i samej kobiecie.

Aż 30 proc. kobiet, które na czas ciąży rzuciły palenie, niestety wraca do nałogu po porodzie. Jeżeli jesteś jedną z nich, próbuj ponownie rzucić palenie, a jeśli ci się to nie udaje, maksymalnie ogranicz liczbę wypalanych papierosów. Staraj się zachowywać jak najdłuższe przerwy między ostatnim wypalonym papierosem a karmieniem dziecka – im więcej czasu minie, tym mniej nikotyny i szkodliwych substancji znajdzie się w mleku. Już po upłynięciu godziny w mleku matki jest mniej szkodliwych dla dziecka substancji.

Nikotyna a karmienie piersią – jak ograniczyć szkodliwe działanie palenia

Oto zalecenia, które warto wcielić w życie, by wyeliminować lub ograniczyć skutki wpływu dymu lub aerozolu tytoniowego na dziecko karmione piersią:
  • rzuć palenie, to najlepsze, co możesz zrobić dla dziecka i dla swojego zdrowia (uchronisz się przed rakiem płuca, który jest obecnie najczęstszym nowotworem na świecie),
  • jeśli nie palisz, unikaj dymu tytoniowego, proś, by nie palono w twojej obecności,
  • nie potrafisz rozstać się z nikotyną, ogranicz liczbę wypalanych papierosów do minimum
  • pal po karmieniu, nigdy przed jego rozpoczęciem lub w trakcie (mleko będzie mniej wysycone szkodliwymi substancjami)
  • nie pal w domu (często bierz prysznic i zmieniaj ubrania, bo na twoim ciele, włosach i ubraniu osiada mnóstwo substancji z papierosów, które wdycha przytulane przez ciebie dziecko)
  • zmieniaj ubranie i myj ręce przed karmieniem dziecka.

Źródła:
1. Borszewska-Kornacka M., Rachtan-Janicka J., Wesołowska A., Socha P., Wielgoś M., Żukowska-Rubik M., Pawlus B., Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobietw okresie laktacji, Standardy Medyczne/Pediatria 2013, t. 10,
2. Drugs and Lactation Database, 17.08. 2020

Zobacz też:
Redakcja poleca: Czego brakuje w diecie kobiet karmiących piersią? - film
Niestety, kobiety karmiące piersią nie odżywiają się dobrze... Badania wykazały, że całkiem niepotrzebnie wykluczają ze swojej diety niektóre produkty - i choć robią to w trosce o dziecko, to nie jest to korzystne. Zobacz, co możesz poprawić w swojej diecie, jeśli karmisz piersią.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy