GRY
 
 

Jaka papryka dla karmiącej mamy?

Czerwona, zielona, żółta. Słodka lub bardzo ostra. Odmian papryki jest tak wiele, że nietrudno znaleźć swoją ulubioną. W dodatku jest pyszna i zdrowa. Czy także dla karmiącej mamy?

papryka
fot. Fotolia
Świeża papryka zawiera mnóstwo witaminy C, a suszona i sproszkowana poprawia trawienie i pobudza apetyt. To ulubione warzywo Węgrów i Meksykan – jest składnikiem wielu regionalnych potraw. I nie bez powodu.

Co dobrego w papryce?

Papryka jest szczególnie bogata w witaminę C – zawiera jej nawet 4-5-krotnie więcej niż cytryna. Jest też zasobna w silne przeciwutleniacze, które chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, czyli w witaminę E oraz beta-karoten. Również zawarty w papryce likopen (czerwony barwnik, jest też np. w pomidorach) wychwytuje wolne rodniki. Papryka dostarcza nieco witamin z grupy B oraz potasu, fosforu, żelaza i magnezu. Ma też niewiele kalorii (25 kcal w 100 g). Papryka ostra zawiera kapsaicynę, która nadaje jej piekący smak i ma działanie rozgrzewające i przeciwbólowe. Oczyszcza drogi oddechowe, łagodząc objawy przeziębienia. Ostrą paprykę należy jednak jeść z umiarem, by nie podrażnić przewodu pokarmowego.

Zobacz też: Karmienie piersią - 5 korzyści dla ciebie
Redakcja poleca: Diety zakazane podczas karmienia piersią – film
Czy wiesz, że niezależnie od tego, co jesz, skład twojego mleka się nie zmienia? Dlaczego więc restrykcyjne diety nie są zalecane podczas karmienia piersią? Sprawdź!

Czy karmiąca mama może jeść paprykę?

Tak, karmiąca mama może jeść paprykę, bo to bardzo wartościowe warzywo, ale z umiarem - papryka należy do rodziny psiankowatych (należą do niej również pomidory, ziemniaki, bakłażan), które zawierają alkaloidy mogące podrażniać żołądek, a u chorych pogarszać objawy reumatyzmu i artretyzmu. Należy uważać na paprykę ostrą (świeżą i sproszkowaną), która może podrażniać żołądek karmiącej mamy.
U osób uczulonych na pyłki bylicy, brzozy lub selera, może (ale nie musi) występować alergia krzyżowa na paprykę - nie dotyczy to karmionego piersią dziecka, a karmiącej mamy.

Kiedy jest najlepszy sezon na paprykę?

W Polsce najlepszy sezon na paprykę jest od sierpnia do października. W sprzedaży jest jednak przez cały rok papryka importowana.

Jak jeść paprykę?

Najzdrowsza jest papryka surowa, można ją serwować w sałatach, ale duszona lub pieczona też zachowuje większość składników odżywczych. Paprykę można nadziewać i piec, dodawać ją do zup, sosów, piec na grillu i na ruszcie.


Wróć do talerza
Czytaj też na Polki.pl: Jesienne smaki dla zdrowia
Doładuj
Przeładuj