GRY
 
 

Która kasza jest najlepsza dla karmiącej mamy?

Ich wielkim amatorem był już... Kazimierz Wielki – gdy nie znano ziemniaków właśnie kasze królowały na polskich stołach. Choć pewnie wcale nie chcesz wracać do średniowiecza, to akurat w kwestii kaszy warto. Bo jest zdrowa.

kasze dla mamy karmiącej
fot. Fotolia
Dawniej kasze robiono głównie z ziaren orkiszu (rodzaj pszenicy), dzikiego jęczmienia oraz prosa. Dziś kasze powstają przede wszystkim z jęczmienia, prosa, pszenicy, gryki, owsa, kukurydzy. Ziarna są obłuszczane, polerowane, a także łamane czy mielone. W zależności od tego, na jakim etapie zatrzyma się ich obróbka, powstają kasze grube, średnie lub drobne. Zobacz, dlaczego warto, by karmiąca mama jadła kasze.

Co dobrego w kaszach?

Ziarna, z których powstają kasze, są mało przetworzone, dzięki temu zachowują większość swoich naturalnych wartości odżywczych. Kasze zawierają sporo błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego, zapobiegając zaparciom. Witaminy, szczególnie z grupy B, które ułatwiają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz dobrze wpływają na stan włosów. Zaś witamina PP (niacyna), której szczególnie dużo jest w kaszach jęczmiennych, ma duże znaczenie w procesach krwiotwórczych, zapobiegając anemii (to ważne dla karmiącej mamy). Przyczynia się też do poprawy kondycji skóry. Kasze zawierają też składniki mineralne: fosfor, wapń, potas, magnez i żelazo. Są dobrym źródłem białka roślinnego.
Redakcja poleca: Diety zakazane podczas karmienia piersią – film
Czy wiesz, że niezależnie od tego, co jesz, skład twojego mleka się nie zmienia? Dlaczego więc restrykcyjne diety nie są zalecane podczas karmienia piersią? Sprawdź!

Jakie kasze wybierać?

Choć kasze przechodzą dość skomplikowane procesy produkcyjne, to wciąż zachowują większość swoich wartości odżywczych. W przypadku kasz gruboziarnistych (gryczana, pęczak, jaglana) ziarna są oczyszczane z łusek i polerowane, a drobniejszych rodzajów – dodatkowo łamane (mazurska, wiejska, perłowa, krakowska). Z najdrobniej zmielonych ziaren uzyskuje się kaszę mannę, kukurydzianą. Ponieważ w zbożach najwięcej substancji odżywczych znajduje się w zarodkach ziaren i tuż po łupiną, to wynika z tego, że najzdrowsze są kasze grube o najmniej rozdrobnionych ziarnach.
  • Jaglana – powstaje z prosa, bogata w witaminy z grupy B, E, magnez, potas, fosfor, mangan, cynk i żelaza. Zawiera lecytynę oraz nieczęsto występującą w jedzeniu krzemionkę, która pozytywnie wpływa na funkcjonowanie stawów. Nie zawiera glutenu.
  • Jęczmienna – otrzymuje się ją z jęczmienia, np. pęczak, kasza perłowa. Jest cennym źródłem witaminy PP, która ma duży wpływ na kondycję skóry. Wysoka zawartość witamin z grupy B ułatwia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz wpływa na stan i kondycję włosów. Kasze jęczmienne zawierają dużo białka roślinnego.  
  • Gryczana –z ziaren gryki, które najpierw są łuskane, a potem prażone. Zawiera dużo białka, kwasu foliowego, tłuszczu, składników mineralnych oraz witamin z grupy B i witaminę PP. A także wapń, żelazo, cynk, fosfor, potas i miedź. Nie zawiera glutenu. 
  • Kukurydziana – powstaje z oczyszczonych i rozdrobnionych ziaren kukurydzy. Zawiera sporo składników mineralnych, witaminy z grupy B oraz witaminę C. Białko w niej zawarte nie jest zbyt wartościowe.

Jak gotować kasze?

Kasze warto prużyć - czyli powoli gotować w małej ilości wody, tylko takiej, jaka kasza jest w stanie wchłonąć. Wtedy nawet jeśli wygotują się z niej jakieś wartościowe składniki, to z powrotem zostaną wchłonięte. Zwykle stosuje się dwie miarki wody na jedna miarkę kaszy, np. na pół szklanki kaszy jedną szklankę wody. W przypadku kasz grubych, np. pęczaku, należy użyć 2,5 raza więcej wody niż kaszy.

Jak jeść kaszę?

Kasze dobrze jest jadać z dodatkiem mleka lub mięsa - jedząc w trakcie jednego posiłku kaszę zawierającą białko roślinne oraz produkty z białkiem zwierzęcym, dostarczasz  pełny zestaw aminokwasów, dzięki którym białko może być w pełni wykorzystane przez organizm. Niektóre z aminokwasów, np. lizyna, nie występują w produktach roślinnych (a więc w kaszach), a jedynie w tych pochodzenia zwierzęcego. Również dlatego kasze warto też jadać z rybą lub roślinami strączkowymi

Zobacz też: Czego brakuje w diecie kobiet karmiących piersią? - film

Wróć do talerza
Doładuj
Przeładuj