GRY
 
 

Kolacja na mocny sen – jakie dania ułatwią dziecku zasypianie?

Maluszek zamiast zasypiać, woli fikać koziołki albo płacze wniebogłosy? Możesz sprawić, aby taki wieczór nie powtórzył się już więcej. Na początek – zmień dziecku dietę.

7502.jpg
Dobrze skomponowana kolacja nie tylko dostarczy dziecku wszystkich potrzebnych składników, ale też ułatwi mu zasypianie. Wieczorny posiłek ma pokrywać aż 25 procent dziennego zapotrzebowania na kalorie, powinien być też lekkostrawny i podany mniej więcej godzinę przed snem dziecka.

Najlepsze przed snem jest mleko

Porcja mleka (starszak może wypić kubek kakao albo kawy zbożowej) to skuteczny sposób na spokojną noc. Zawiera usypiający tryptofan – składnik, który wyzwala w organizmie produkcję hormonów odpowiedzialnych za zasypianie. Do tego jest też źródłem innych naturalnych składników, które mają działanie uspokajające i wyciszające. Tryptofan uaktywnia się szczególnie wtedy, gdy mleko jest ciepłe.
Redakcja poleca: Sposób na usypianie dziecka – film
Jak radzą sobie mamy, gdy ich dziecko ma problemy z zasypianiem? Każda ma swój sprawdzony sposób. Poznaj 3 mamy i ich metody na usypianie dziecka. Sprawdź, która zadziała w przypadku twojego dziecka.


Usypiająca kolacja? Sałatka z owoców

W tryptofan bogate są także banany, dlatego i one powinny wieczorami często gościć na talerzu smyka. Możesz pokroić połówkę banana, gruszkę albo jabłko, kilka truskawek, dodać obrane ze skórek cząstki mandarynki i wsypać garstkę rodzynek, aby szybko przygotować smaczną i zdrową sałatkę owocową. Jeśli zmiksujesz jogurt naturalny z jeszcze jednym bananem i polejesz takim sosem sałatkę, zyskasz pełnowartościowy, lekki, a jednocześnie bardzo sycący posiłek. Taką sałatkę podawaj maluchowi, który skończył roczek.


Pożywna kaszka na wieczorny głód

Kolacja powinna zawierać też sporą ilość węglowodanów. Te, które pochodzą ze zboża i owoców (znajdziesz je w niemowlęcych kaszkach), działają lekko uspokajająco i nasennie, a jednocześnie nie obciążają żołądka.

Kanapka dla dwulatka

Roczny zuch nie musi już codziennie na kolację jeść mlecznego posiłku. Dwa, trzy razy w tygodniu możesz podać mu zdrową kanapkę, np. z filetem z indyka, żółtym serem albo domową pastą z tuńczyka. Wszystkie te składniki również zawierają sporą dawkę tryptofanu, dzięki czemu taka kanapka nie tylko syci, ale i wycisza maluszka. Udekoruj ją natką pietruszki, a stanie się bardzo wartościowym posiłkiem.


Ziołowi pomocnicy

Jeśli nawet po wypiciu mleka i zjedzeniu banana dziecko wciąż jest pełne chęci do zabawy, lekka herbatka z melisy pomoże mu się wyciszyć. Podobnie działa także napar z mięty, rumianku i lawendy. Dobrym pomysłem jest też dodanie szczypty gałki muszkatołowej do kolacji maluszka. Wymieszana z mlekiem i z miodem wprowadza w błogi nastrój i działa usypiająco. Ale uwaga! Pamiętaj, że ta przyprawa jest dozwolona dopiero dla dzieci, które skończyły półtora roku.

3 X NIE
Aby maluch zasypiał spokojnie:
  • Nie karm przed telewizorem. Migoczące obrazy pobudzają system nerwowy dziecka, nic więc dziwnego, że po telewizyjnym seansie smyk długo nie może zasnąć.
  • Nie przekarmiaj. Organizm malucha zamiast męczyć się nad trawieniem zbyt obfitego i podanego za późno posiłku, powinien w nocy odpoczywać.
  • Nie podawaj mu napojów typu cola. Zawierają pobudzającą organizm kofeinę.

Doładuj
Przeładuj