GRY
 
 

Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw

Warzywa są doskonałe dla dziecka: mają mnóstwo zalet - są pełne witamin, mało kaloryczne. Mimo to, twój maluch wcale nie chce ich jeść? Zacznij je podawać jak najszybciej np. w zupie lub sosie. Przeczytaj, jak jeszcze możesz przemycić warzywa do dziecięcej diety!

dziecko i pomidor
fot. fotolia.com
Do zalet warzyw dorzuć jeszcze to, że chronią przed największymi chorobami cywilizacyjnymi: cukrzycą, miażdżycą, nowotworami. Dziś nie grożą one dziecku. Ale jeśli teraz nauczysz je jeść warzywa, to będzie je lubiło w dorosłości. 

Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw 

Co robić, jeśli dziecko zaciska buzię i wzbrania się przed pomidorem, marchewką i fasolką szparagową? Oto jak możesz go do nich przekonać:
  • Dzieci kochają makaron! Przygotuj sos do makaronu i zmiksuj z różnorodnymi warzywami.
  • Ugotuj warzywną zupę-krem, wrzuć grzanki lub groszek ptysiowy.
  • Dodawaj warzywa do mięsnego farszu. Możesz z niego robić kotlety, krokiety.
  • Układaj warzywa na wierzch pizzy. Z serem czy mięsem na pewno maluchowi posmakują.
  • Szpinak, brokuły, cebulkę warto dodawać, jeśli przygotowujesz placki ziemniaczane. Bardzo smaczne są też placki z dyni, kabaczka, cukinii.
  • Namów dziecko, by pomogło ci przy przygotowaniu warzywnego dania. To się sprawdza!
  • Może zdecydujesz się na karmienie metodą BLW?
Redakcja poleca: 7 sposobów na przekonanie dziecka do jedzenia warzyw [WIDEO]
Prędzej pójdzie spać głodne, niż weźmie do ust brukselkę? Nie martw się, nauka podpowiada, co zrobić, żeby dziecko polubiło warzywa!

Podaj dziecku warzywa jak najwcześniej!

Pierwsze warzywa podaj dziecku między 5. a 7. miesiącem życia. Ugotuj zupę z marchewki, ziemniaka, a potem dokładaj po kolei pietruszkę, dynię, fasolkę szparagową, brokuły, kalafior. Każdego dnia niech zupka jarzynowa będzie inna. Dzięki temu dziecko przyzwyczai się do smaku wielu warzyw. 10-miesięcznemu niemowlęciu czasem daj do rączki gotowaną marchewkę czy buraczka w całości. Warto też jego dietę rozszerzyć o gotowaną kapustę, brukselkę, pomidora czy kwaszonego ogórka (w zupie). W 2. roku życia zaproponuj dziecku surówki ze świeżych warzyw. Mają mnóstwo witamin.

Jak podawać dziecku warzywa

Warzywa najlepiej podawać dziecku 2-3 razy dziennie, w niewielkich porcjach. Na śniadanie mogą to być plasterki ogórka, na obiad fasolka szparagowa, a na kolację domowa pizza z brokułami.
Które warzywa są najlepsze? Jak najbardziej kolorowe. W zależności od barwy mają określone właściwości.  
  • Białe (por, cebula, czosnek). Zawierają allicyny, czyli naturalne antybiotyki. Mają dość ostry smak, dlatego na początek lepiej je gotować.
  • Żółtopomarańczowe (marchew, dynia). Jest w nich potas (potrzebny sercu) i beta-karoten (prowitamina A), który poprawia wzrok, uodparnia.
  • Czerwone (pomidory, papryka). Zawierają potas i antocyjany chroniące m.in. przed nowotworami.
  • Zielone (brokuły, szpinak, brukselka, sałata). Ich największym bogactwem jest witamina C oraz kwas foliowy (zapobiega anemii).
  • Czarne (bakłażan). Zawierają polifenole zapobiegające nowotworom oraz witaminę C.

Witaminy w diecie dziecka

Gotuj warzywa na parze lub w małej ilości wody. Ponieważ cenne składniki przechodzą do wody, więc zużyj ją potem do zrobienia zupy lub sosu. Najwięcej witamin jest w surówkach: podawaj je jak najczęściej. Nie bój się eksperymentować i łączyć warzywa z owocami, np. jabłkami, gruszkami. Surówki przygotowuj tuż przed ich podaniem: będą bardziej wartościowe. Dodaj do nich łyżeczkę oleju (rzepakowy, słonecznikowy), co poprawi przyswajanie witamin: A, D, E i K. Odrobina soku z cytryny lub kiszonej kapusty polepszy wchłanianie witaminy C.

Wypróbuj też nasze przepisy na dania z warzyw:
Doładuj
Przeładuj