Koronawirus: jak dbać o psychikę swoją i dziecka w czasie epidemii?
fot. adobe stock

Koronawirus: jak dbać o psychikę swoją i dziecka w czasie epidemii?

Praca zdalna, zamknięte szkoły, brak możliwości spotkania z przyjaciółmi, a do tego strach przed chorobą mogą przygnębiać zarówno dorosłych, jak i dzieci. Jak w tym trudnym czasie dbać o nasze zdrowie psychiczne? Podpowiadamy.
Katarzyna Gałązkiewicz
Koronawirus: jak dbać o psychikę swoją i dziecka w czasie epidemii?
fot. adobe stock
Opustoszałe miasta, pozamykane szkoły i restauracje, a także praca zdalna. Stan epidemii wywołany koronawirusem sprawił, że nagle znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości, do której wcale nie łatwo przywyknąć. Odizolowani od ulubionych miejsc i ludzi, możemy czuć się przygnębieni i samotni. Jak sobie z tym radzić?

Jakie są objawy złego samopoczucia wywołane wybuchem COVID-19?

Eksperci z Centrów Prewencji i Kontroli Chorób (CDC), jak możemy przeczytać na stronie internetowej instytucji, twierdzą, że do objawów stresu związanego z wybuchem koronawirusa należą m.in.
  • nasilone obawy i lęk o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych,
  • zmiany w nawykach związanych ze spożywaniem posiłków,
  • problemy ze snem i koncentracją uwagi,
  • pogorszenie objawów choroby przewlekłej,
  • zwiększone spożycie alkoholu, wyrobów tytoniowych czy innych substancji psychoaktywnych.
Redakcja poleca: Co sądzisz o tym, aby kobiety w ciąży były badane, czy nie mają depresji? [SONDA ULICZNA]
Zapytaliśmy przechodniów, co sadzą o tym, aby kobiety w ciąży były badane, czy nie mają depresji. Jesteście ciekawi odpowiedzi? Zobaczcie sondę!

Jak radzić sobie ze stresem wywołanym COVID-29?

Eksperci z CDC są zdania, że każdy może wykonać kilka prostych kroków, by pomóc sobie i najbliższym w radzeniu sobie ze stresem wywołanym koronawirusem. Co należy zrobić?
  • przede wszystkim powinniśmy robić sobie przerwy od oglądania, czytania czy słuchania nowych informacji na temat pandemii w mediach, ponieważ nieustanna koncentracja na tym problemie może intensyfikować niepokój,
  • regularnie ćwiczyć, rozciągać się lub medytować,
  • zadbać o zdrową dietę i zbilansowane posiłki
  • wysypiać się,
  • unikać alkoholu i innych substancji psychoaktywnych,
  • wykonywać czynności,które sprawiają nam przyjemność i są dozwolone w czasie pandemii.
  • rozmawiać z zaufanymi osobami o swoich obawach i emocjach
  • w przypadku kiedy stres stale zakłóca nasze codzienne życie, warto poradzić się psychologa lub lekarza.

Jak dbać o psychikę dzieci?

Dzieci przede wszystkim obserwują dorosłych, więc twoje zachowanie i reakcja na epidemię w dużej mierze będzie wpływać na samopoczucie twojego dziecka. Rodzice, którzy wykazują się dużym spokojem, stanowią duże wsparcie dla swoich dzieci. Pamiętaj, aby pomagać dziecku poprzez:
  • rozmowę,
  • merytoryczne, lecz przystępne przedstawienie wydarzeń,
  • dawanie poczucia bezpieczeństwa,
  • pozwolenie na wyrażenie emocji zwłaszcza takich jak zdenerwowanie czy złość
  • podzielenie się z dzieckiem własnymi sposobami na rozładowanie stresu,
  • ograniczenie dzieciom dostępu do wiadomości w mediach, ponieważ mogą one źle interpretować docierające informacje, a co za tym idzie, bać się tego, czego nie rozumieją.
Specjaliści podkreślają, że zarówno dorośli, jak i dzieci, zmagający się ze schorzeniami psychicznymi powinny, kontynuować dotychczasową terapię, a przypadku, kiedy zauważą u siebie niepokojące zmiany tj. myśli samobójcze czy myśli o krzywdzeniu siebie i innych, powinny niezwłocznie poprosić o pomoc.

Źródło: cdc.gov, mp.pl

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy