Kobieta w ciązy z bólem kręgosłupa trzyma się za plecy
fot. Fotolia

Kręgosłup i jego ból w ciąży

Przez wiele miesięcy kręgosłup kobiety dźwiga dużo większy niż zwykle ciężar, do którego nie jest przyzwyczajony. Nic dziwnego, że czasem reaguje bólem.
Kobieta w ciązy z bólem kręgosłupa trzyma się za plecy
fot. Fotolia
Nawet dla najzdrowszego, w pełni sprawnego kręgosłupa ciąża i poród są wyzwaniem, wymagającym siły. Przez wiele miesięcy kręgosłup kobiety dźwiga dużo większy niż zwykle ciężar, do którego nie jest przyzwyczajony. Nic dziwnego, że czasem reaguje bólem.

Na bóle i choroby pleców, głównie w okolicach krzyża, skarży się wiele przyszłych mam. W ostatnich miesiącach ciąży dolegliwości często pojawiają się także u tych kobiet, które wcześniej nigdy nie miały problemów z kręgosłupem.

Pilnuj wagi!

Podczas ciąży kobieta przybiera na wadze 10 -12, a niekiedy nawet więcej kilogramów. Każdy kilogram nadwagi oznacza zwiększenie nacisku na kręgosłup o 8 kilogramów. Jeśli nadwaga jest dziesięciokilogramowa, łatwo obliczyć, jaki dodatkowy ciężar musi on dźwigać. Aż 80 kilogramów! Sytuację komplikuje fakt, że ten dodatkowy ciężar nie jest rozłożony równomiernie, lecz ulokowany głównie z przodu. Duży i ciężki brzuch w ostatnich miesiącach ciąży wymusza zwykle zmianę ułożenia ciała.
Kobieta, chcąc utrzymać równowagę, odruchowo odchyla się do tyłu. W wyniku takiego ustawienia nienaturalnie pogłębia się krzywizna kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Postawa, która sprawia, że kręgi nie są ustawione w prawidłowej, naturalnej dla kręgosłupa linii wymusza nacisk na jego stawy. Może to powodować różne dolegliwości: od tępego, ciągłego bólu do stanu zapalnego i rwy kulszowej. Dlatego, kiedy oczekujesz dziecka, tak istotne jest, abyś kontrolowała wagę ciała w ciąży. Każdy zbędny kilogram niebezpiecznie przeciąża kręgosłup.
Redakcja poleca: Co pyli w lipcu: co pyli teraz i pod koniec lipca? Lista roślin i okresy pylenia [WIDEO]
W lipcu pyli kilka roślin i grzybów, które mogą sprawić, że alergia mocno się nasili. Najintensywniej w lipcu kwitnie pokrzywa, trawy oraz grzyby. Pylenie innych roślin zmienia się na przestrzeni całego miesiąca. Jeśli więc sprawdzisz, co pyli na początku i pod koniec lipca, lepiej przygotujesz się na okresy pylenia.

Hormony i kręgosłup

W ostatnich tygodniach ciąży organizm kobiety, przygotowując się do porodu, wytwarza hormon, zwany relaksyną. Rozluźnia on przede wszystkim tkanki szyjki macicy i spojenia łonowego, co ma ułatwić sam poród. Niestety, relaksyna nie działa wybiórczo. Rozluźnia też inne znajdujące się w sąsiedztwie tkanki, między innymi mięśnie i więzadła stabilizujące stawy kręgosłupa. Zbyt rozluźnione nie mogą utrzymać go w prawidłowej pozycji, zwłaszcza podczas wykonywania pewnych ruchów, skrętów tułowia, skłonów. Stają się wiotkie, a plecy zaczynają pobolewać. Zdarza się, że to rozluźnienie więzadeł prowadzi do uszkodzeń dolnego (lędźwiowego) odcinka kręgosłupa.

Problem dotyczy zwłaszcza kobiet, które już przed zajściem w ciążę miały z nim kłopoty. W sytuacji, kiedy jakiś krążek międzykręgowy (dysk) był już uszkodzony wcześniej, rozluźnienie więzadeł w połączeniu z nadmiernym obciążeniem kręgosłupa w okresie ciąży i po porodzie (zajmowanie się dzieckiem) często prowadzi do pogłębienia tego uszkodzenia. Może powstać tzw. wypuklina dyskowa. Jeśli przemieści się tak, że zacznie uciskać nerw kulszowy, pojawia się ból promieniujący nieraz aż do łydki lub stopy, któremu towarzyszy uczucie drętwienia.

Oczekując dziecka

Przestrzegaj poniższych zaleceń, a uchronisz kręgosłup przed bólem, a nawet urazami. Oto rady jak pokonać ból kręgosłupa w ciąży:
- Trzymaj się prosto. Zwracaj szczególną uwagę na prawidłową postawę ciała. W ten sposób kręgosłup łatwiej poradzi sobie ze zwiększonym obciążeniem.
- Nie stój zbyt długo. Stanie przeciąża więzadła, które są teraz w złej kondycji.
- Ćwicz. Trening mięśni pleców, opracowany specjalnie dla kobiet ciężarnych (patrz: str. 58–59), sprawi, że Twoje mięśnie staną się silne i będą lepiej podtrzymywać kręgosłup.
- Jedz wapń. Potrzebujesz go w tym czasie dużo więcej, ponieważ dzielisz się nim
z dzieckiem, któremu jest niezbędny między innymi do budowy całego układu kostnego. Jeśli w Twojej diecie będzie za mało wapnia, skutki tego odczują Twoje kości i zęby.

Po porodzie

Wracasz do domu z dzieckiem, lżejsza o kilka kilogramów. Myślisz, że to już koniec Twoich problemów z kręgosłupem. Mylisz się! Okres po porodzie jest dla kręgosłupa równie trudny jak przed. I nie mniej ważny. Na wyrównanie zmian hormonalnych organizm kobiety potrzebuje kilku tygodni. Po porodzie tkanki są nadal rozpulchnione, a więzadła rozluźnione. Mięśnie brzucha, które powinny wspierać kręgosłup, są rozciągnięte, słabe, prawie nie pracują. Trzeba zadbać o nie jak najszybciej. Gimnastykowanie mięśni brzucha ma szczególne znaczenie po cesarskim cięciu, ponieważ zostały mechanicznie uszkodzone.
Wzmacnianie mięśni w okresie ciąży i po porodzie jest niezwykle ważne nie tylko dlatego, że dzięki temu unikniesz bólu kręgosłupa. Zaniechanie ćwiczeń w tym czasie może spowodować utrwalenie powstałych w okresie ciąży asymetrii w układzie kostno-mięśniowym, które mogą przyspieszyć zmiany zwyrodnieniowe.
Oceń artykuł

Ocena 1 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy