dziecko, owoce, kuchnia, zdrowie
fot. Panthermedia

Kuchnia na zdrowie

Po co właściwie jeść? Aby mieć energię do życia, rosnąć i dobrze się rozwijać! Ale dzięki odpowiedniej diecie można też leczyć różne dolegliwości.
Aleksandra Sobieraj
dziecko, owoce, kuchnia, zdrowie
fot. Panthermedia
Dobrze skomponowana codzienna dieta pomaga w utrzymaniu zdrowia. Zdarza się jednak, że z różnych powodów czegoś w niej brakuje. Wtedy na złe efekty nie trzeba długo czekać. Tymczasem właśnie dzięki jedzeniu można się pozbyć niektórych dolegliwości, a także im zapobiec. Poniżej nasza ściągawka. Zawsze pamiętaj, by podawać dziecku tylko te produkty, które są odpowiednie do jego wieku.

Zaparcia
Jeśli przez co najmniej dwa tygodnie kupka dziecka przypomina twarde grudki lub też maluch wypróżnia się tylko dwa razy na tydzień lub rzadziej, to można podejrzewać u niego zaparcie. Warto jednak pamiętać, że częstotliwość wypróżnień zmienia się z wiekiem. Niemowlę karmione piersią może brudzić pieluszkę kilka razy dziennie, w drugim roku życia dzieci robią kupkę 1–2 razy dziennie, a w 3–4. roku chodzą do toalety od trzech razy dziennie do trzech razy w tygodniu.
Co pomoże: Produkty z dużą zawartością błonnika: warzywa (marchew, brokuły, kalafior), owoce (jabłka, suszone śliwki, figi, porzeczki, suszone daktyle), otręby i płatki zbożowe, kasze, dziki ryż, pieczywo pełnoziarniste. Dziecko musi pić odpowiednio dużo – wodę, lekką herbatkę owocową, kompot z suszonych śliwek, a także jeść przetwory mleczne zawierające żywe kultury bakterii, np. kefir, jogurt, maślanka, zsiadłe mleko. 

Anemia
Jej objawami jest niski poziom hemoglobiny we krwi i obecność krwinek czerwonych o małej średnicy. Najczęstszą przyczyną niedokrwistości jest niedobór żelaza w organizmie, spowodowany jego zbyt małą ilością w diecie lub też nieodpowiednim wchłanianiem z przewodu pokarmowego. Jeśli dziecko ma anemię, to najpewniej lekarz zaleci podawanie preparatu żelaza i zestawu witamin. Dietą można zapobiegać anemii, natomiast leczenie ona tylko wspomaga. Warto pamiętać, że żelazo z produktów pochodzenia zwierzęcego (tzw. żelazo hemowe) wchłania się zdecydowanie lepiej niż z produktów pochodzenia roślinnego (tzw. żelazo niehemowe).
Co pomoże: Produkty bogate w żelazo: chude mięso (zwłaszcza czerwone), wątróbka (głównie wieprzowa i cielęca), jajka. A także produkty bogate w witaminę C (zwiększa ona nawet dwu-, trzykrotnie wchłanianie żelaza), czyli warzywa (papryka czerwona, natka pietruszki, brokuły, pomidory) i owoce (truskawki, czarne porzeczki, cytrusy, aronia, soki owocowe, zwłaszcza pomarańczowy, grejpfrutowy, z czarnej porzeczki). Dziecko nie powinno pić czarnej herbaty.

Biegunka
Można o niej mówić, gdy dziecko robi trzy lub więcej obfitych, wodnistych kupek w ciągu doby lub jedną, która zawiera krew, śluz albo ropę. Biegunki bywają bardzo groźne, bo szybko mogą doprowadzić do odwodnienia. Im mniejsze dziecko, tym jego stan szybciej się pogarsza. Pamiętaj jednak, że półpłynne wypróżnienia po każdym karmieniu u niektórych niemowląt karmionych piersią to nie biegunka. Podobnie jak dwie luźniejsze kupki u dziecka, które mogą się pojawić po podaniu np. nowego owocu lub zjedzeniu nadmiernej ilości np. śliwek.
Co pomoże: Działanie zapierające ma marchew (podawaj marchwiankę), kleik ryżowy i ryż, duszone jabłko, a także banany i sucharki. Dobrze działa też herbatka z suszonych jagód lub porzeczek. Podczas biegunki bardzo ważne jest pojenie – najlepsza jest woda niskozmineralizowana, na której można też robić lekkie herbatki ziołowe: miętową, rumiankową, koperkową. Dziecko karmione piersią powinno podczas biegunki nadal pić mleko mamy, maluch „na butelce” – dostawać mleko modyfikowane.

Wzdęcia 
Spowodowane są gromadzeniem się w jelitach gazów, których źródłem może być niecałkowicie strawione jedzenie. Występują najczęściej po zjedzeniu produktów wzdymających (np. kapusta, kalafior, brokuły, fasola i groszek) albo takich, które łatwo fermentują (zbyt obficie słodzone). Mogą one znaleźć się w codziennej diecie, ale pojedynczo (każdego dnia inny) i w umiarkowanych ilościach. Czasem jednak wzdęcia bywają objawem nietolerancji niektórych pokarmów, np. zaburzeń trawienia i wchłaniania. W razie wątpliwości zawsze należy skonsultować się z lekarzem.
Co pomoże: Najlepiej na jakiś czas wyeliminować z diety produkty, po których występują problemy. Zamiast zwykłego mleka krowiego (jeśli dziecko już je pije) warto podawać jego przetwory, np. kefir, jogurt. Pomocne bywają probiotyki oraz herbatki ziołowe – z kopru włoskiego, rumianku, anyżu. Warto też zmniejszyć w diecie dziecka ilość tłuszczu.

Brak odporności
Choć nie uchronisz malca przed wszystkimi chorobami, możesz zdecydowanie zmniejszyć ich liczbę. Pomagają w tym zdrowy tryb życia, spacery, codzienna higiena, ale też odpowiednie karmienie dziecka. Jego układ odpornościowy (wiele komórek odpornościowych znajduje się w przewodzie pokarmowym) dojrzewa – warto mu pomóc.
Co pomoże: Niemowlaka karm piersią, najlepiej przez cały pierwszy rok życia – w twoim pokarmie są nie tylko przeciwciała, ale także enzymy, które walczą z bakteriami, oraz składniki przyspieszające dojrzewanie układu pokarmowego i uszczelniające błony śluzowe. Pomogą też probiotyki – są w jogurtach, kefirach – i prebiotyki (w płatkach owsianych, pieczywie razowym i graham, cykorii, karczochach, porach, bananach), dodaje się je do niektórych mlek dla niemowląt i kaszek. Na odporność wpływają także naturalne witaminy (C, A) i składniki mineralne, m.in. żelazo, selen, cynk (owoce, warzywa), kwasy omega-3 (ryby morskie, żółtko, oliwa i oleje).

Przeziębienie
Zdarza się dzieciom wielokrotnie w ciągu roku – nawet 6–8 razy to norma. Maluch może mieć katar, kaszel, podwyższoną temperaturę. Jeśli to zwykła infekcja wirusowa, na nic zdadzą się apteczne lekarstwa (chyba że na obniżenie gorączki). Najważniejsze są oszczędzający tryb życia i dobra dieta, która pomoże organizmowi dziecka w walce z wirusami.
Co pomoże: Maluch powinien jeść urozmaicone i lekkostrawne posiłki, bogate w witaminy, zwłaszcza C (cytrusy, czarne porzeczki, truskawki, dzika róża i warzywa, np. natka pietruszki, kapusta, pomidory, papryka) i A, czyli np. marchewkę, dynię, szpinak, morele, utrzymujące w dobrym stanie nabłonek dróg oddechowych. Warto podawać także produkty o naturalnych właściwościach zwalczających drobnoustroje, np. czosnek, miód.

Wymioty
Najczęściej towarzyszą innym chorobom, np. zakażeniu przewodu pokarmowego, ale mogą być jednym z pierwszych objawów zwykłej infekcji wirusowej lub anginy. Najbardziej męczące są wymioty chlustające, gdy dziecko zwraca treść żołądka pod dużym ciśnieniem. Czasem bywają związane z poważniejszą chorobą i wtedy trzeba poradzić się lekarza. Najbardziej niebezpieczne podczas wymiotów jest odwodnienie, któremu trzeba zapobiec.
Co pomoże: Wymiotującemu dziecku nie podawaj jedzenia. By się nie odwodniło, podawaj picie w małych ilościach (po 1–2 łyżeczki), za to bardzo często. Najlepsza jest woda lub słaba niesłodka herbatka.

Niedobory wapnia
Dzięki temu składnikowi mineralnemu maluch ma mocne kości i zęby. Dobrze pracują jego układ nerwowy i mięśnie, wchłania się żelazo, a krew zachowuje krzepliwość. Wapń działa też przeciwalergicznie. Ale aby został przyswojony, potrzebna jest witamina D, która tworzy się w skórze pod wpływem światła słonecznego. Niemowlętom karmionym piersią należy ją podawać w kroplach przez cały pierwszy rok życia, jest też w nią wzbogacane mleko modyfikowane.
Co pomoże: Podawaj różnorodne produkty bogate w wapń – nie tylko mleko i jego przetwory, ale także warzywa bogate w ten pierwiastek: szpinak, fasolkę szparagową, brukselkę, brokuły, natkę pietruszki, zielony groszek oraz ryby i jajka.


Konsultacja: dr n. med. Kamil Hozyasz, pediatra, pracuje w Klinice Pediatrii Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.
Redakcja poleca: Domowe sposoby na przeziębienie - film
Nie zawsze konieczna jest wizyta u lekarza, czasem wystarczy herbata z cytryną czy ciepła kąpiel. Pediatra poleca domowe sposoby na przeziębienie.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy