GRY

Łykaj to a smog nie będzie ci straszny!

Wszyscy jesteśmy zaniepokojeni smogiem i zanieczyszczeniem powietrza. A zwłaszcza tym, jakie choroby może wywołać w naszych organizmach i rozwijających się organizmach naszych dzieci. Czy lek, który odkryli naukowcy uchroni nas przed chorobami?

mama-z-synem-w-maseczkach-antysmogowych
fot. Fotolia

Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badanie, którego wyniki są zaskakujące. Dostarczanie organizmowi witamin z grupy B może uchronić nas przed chorobami wywołanymi przez smog i inne zanieczyszczenia, a łykane w naprawdę końskich dawkach może usunąć nawet zupełnie objawy, które już wystąpiły!

Zobacz też: Urodziło Ci się dziecko? Posadź drzewo i wyślij nam zdjęcie!

Naukowcy odkryli lek na smog?

Podobne badania były przeprowadzane już wcześniej na zwierzętach, teraz przetestowano je na ludziach. Naukowcy twierdzą, że codziennie łykanie 2,5 kwasu foliowego, 50 mg witaminy B6 i 1 mg witaminy B12 może cofnąć negatywne skutki wdychania zanieczyszczonych cząsteczek, które docierają do płuc, a także powodują zmiany na poziomie komórkowym.
Redakcja poleca: Smog: jaki ma wpływ na zdrowie dzieci i dorosłych? [WIDEO]
Zanieczyszczenia, którymi oddychamy, wpływają szczególnie silnie na dzieci – mówi alergolog, dr Piotr Dąbrowiecki. W jaki sposób? Zobacz nasz film!

Czy te badania są wiarygodne?

Niestety badanie przeprowadzono tylko na… 10 ochotnikach. Najpierw wdychali czyste powietrze i było im podawane placebo, potem oddychali powietrzem z cząsteczkami PM2,5 (cząsteczki będące przyczyną chorób o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra). W tym samym czasie musieli regularnie przyjmować witaminy z grupy B. Co się okazało? Po 4 tygodniach szkodliwość tych cząsteczek zmalała od 28 do 76%! Wyniki badań zostały opublikowane na łamach "Proceedings Journal of National Academy of Sciences".

Sprawdź koniecznie: Jak wybrać maseczkę antysmogową - rady eksperta

Zmiany genetyczne związane z wdychaniem zanieczyszczeń zostały w zasadzie niemal całkowicie cofnięte” – jak podkreśla Jia Zhong z Harvard School of Public Health dla BBC.com.

Grupa była jednak zbyt mała, by eksperyment uznać w pełni za miarodajny i badacze zapowiadają podobne testy, które zamierzają przeprowadzić na mieszkańcach miast z zanieczyszczonym powietrzem, takich jak Pekin, Meksyk, Nowe Delhi w Indiach.

Czy to rzeczywiście możliwe, żeby skutki wdychania smogu były tak łatwo odwracalne?

Źródło: zetchilli.pl, BBC.com