Jakie są lektury w 1, 2 i 3 klasie szkoły podstawowej? Obecnie w najniższych klasach szkoły podstawowej nauczyciel sam może zdecydować, w której klasie omówi daną lekturę. Warunkiem jest jedynie to, by wybrane przez nauczyciela książki znajdowały się w kanonie lektur dla klas 1-3. Oznacza to, że uczeń jednej klasy może mieć obowiązek przeczytania jakiejś książki np. wcześniej, niż jego kolega z klasy równoległej. Głos decydujący ma tutaj nauczyciel. Prezentujemy aktualny zbiór lektur obowiązkowych i uzupełniających w szkole podstawowej:
Spis lektur: klasa 1, 2, 3 szkoły podstawowej
W podstawie programowej wyznaczone są lektury obowiązkowe (muszą być zrealizowane przez nauczyciela) oraz lektury uzupełniające (nauczyciel może wybrać dowolne pozycje). Wykaz lektur dla klasy 1, 2, 3 obejmuje następujące pozycje.
- Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru)
- Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)
- Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom
- Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda
- Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!
- Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą
- Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia
- Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka
- Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?
- Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku
- Maria Krüger, Karolcia
- Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn
- Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta
- Marcin Pałasz, Sposób na Elfa
- Joanna Papuzińska, Asiunia
- Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony
- Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją
- Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska
- Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba
- Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci
- Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze
- Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika
- Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.
Lektury dla klas 1, 2, 3 – rozporządzenie
Lektury szkolne są bardzo ważną częścią edukacji dziecka. Reguluje je rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym; kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego; dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z późn. zm.).
Zobacz także: