Magnez dla dzieci
fot. Fotolia

Magnez dla dzieci: objawy niedoboru, najlepsze źródła, suplementacja

Magnez dla dzieci powinien być dawkowany w określonych porcjach. Zarówno niedobór, jak i nadmiar tego pierwiastka nie są wskazane. Jakie produkty spożywcze są cennym źródłem magnezu?
Martyna Pstrąg
Magnez dla dzieci
fot. Fotolia

Niedobory magnezu u dziecka objawiają się dosyć widocznie, choć możesz pomylić je z czymś innym. Sprawdź, jak rozpoznać, że dziecko ma niedobór magnezu oraz jakie produkty powinno jeść, by uzupełnić poziom tego pierwiastka w organizmie. 

Magnez dla dzieci: objawy niedoboru

Wiele się mówi o tym, że magnezu nie może zabraknąć w diecie ciężarnej kobiety, ponieważ niedobory magnezu sprzyjają poronieniom. Jest on również bardzo istotny w diecie dziecka. Magnez jest niezbędny w rozwoju, ponieważ wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego. U dorosłych pierwszym i najbardziej popularnym objawem niedoboru magnezu jest brak koncentracji (u dzieci również) i drgająca powieka (to skurcze mięśni, które są spowodowane niedoborem tego składnika). 

U dziecka niedobór magnezu ma też kilka innych objawów:
  • nadpobudliwość i nerwowość
  • przejawy agresji
  • brak koncentracji i roztargnienie
  • brak możliwości zapamiętywanie
  • problemy z zasypianiem, a czasem wręcz bezsenność

Gdy niedobory magnezu są coraz większe, dziecko może być osłabione, odczuwać mrowienie w rękach i nogach, mieć zawroty głowy i nierówną pracę serca. Dzieje się tak, ponieważ magnez jest źródłem, z którego nasz organizm czerpie w trakcie procesów energetycznych. U niemowlaków i małych dzieci, często wraz z niedoborem magnezu występuje niedobór wapnia, pamiętaj więc starać się uzupełniać oba składniki. Nie przekraczaj jednak dawek sugerowanych przez lekarza czy tych, które zalecane są w ulotce leku, ponieważ nadmiar magnezu powoduje psucie się zębów oraz kruchość kości.
Redakcja poleca: Monika Mrozowska poleca pieczone ziemniaki z rozmarynem
Pachnące i pyszne ziemniaki z rozmarynem podane z pomidorami i jogurtem to wyśmienity przepis na obiad.

Zapotrzebowanie i suplementacja magnezu u dzieci

Preparat z magnezem powinien dziecku zalecić lekarz, ponieważ nie każdy z wyżej wymienionych objawów świadczy od razu o niedoborze magnezu. Zarówno niedobór, jak i nadmiar magnezu są szkodliwe, dlatego warto poświęcić chwilę i zapoznać się z dawkami, które oferują nam producenci leków. Zapotrzebowanie na magnez u dzieci od 1 do 3 roku życia wynosi 80mg, a od 4-9 roku życia - 130mg. Rośnie ono wraz ze wzrostem organizmu.

Źródła magnezu w diecie

Oprócz gotowych leków i suplementów w postaci syropów i tabletek, niedobory magnezu u dziecka można uzupełniać dobrze zbilansowaną dietą. Wiele z warzyw, owoców i produktów mlecznych zawiera w sobie magnez, ale często jest to niewielka ilość.

Największym źródłem magnezu w pokarmach są:
  1. kasza gryczana
  2. płatki owsiane
  3. orzechy (szczególnie migdały)
  4. kakao
  5. ciemne pieczywo
  6. rośliny strączkowe
  7. gorzka czekolada
  8. wzbogacane magnezem wody mineralne

Zobacz też: Magnez - jego rola w płodności kobiety

Ocena (7 ocen)

4.7

Zobacz także