Magnez w ciąży
fot. AdobeStock

Magnez w ciąży: niedobór, dawkowanie, źródła w diecie

Magnez w ciąży jest potrzebny, by dziecko mogło prawidłowo się rozwijać. Nie można jednak zażywać magnezu w ciąży bez kontroli lekarza. Sprawdź, kiedy suplementacja w ciąży jest wskazana, jakie są objawy niedoboru magnezu, a także co jeść, by w naturalny sposób dostarczać organizmowi ten pierwiastek.
Milena Oszczepalińska
Magnez w ciąży
fot. AdobeStock
Magnez w ciąży jest ważny zarówno w trakcie przygotowania do ciąży i w czasie jej trwania, jak i w okresie karmienia piersią. W ciąży bardzo często występują niedobory magnezu, ponieważ zapotrzebowanie na magnez w ciąży jest większe niż zwykle, ze względu na wzrost łożyska, płodu, a także większą masę ciała kobiety.

Spis treści
  1. Magnez w ciąży
  2. Magnez w ciąży: dawkowanie
  3. Jak przyjmować magnez w ciąży?
  4. Magnez w ciąży: co jeść?
  5. Magnez w ciąży: niedobór
  6. Magnez w ciąży: przedawkowanie

Magnez w ciąży

Prawidłowy poziom magnezu w ciąży zapewnia zdrowy rozwój płodu. Magnez w ciąży:
  • przeciwdziała skurczom
  • zapobiega przedwczesnej akcji porodowej
  • wzmacnia układ nerwowy
  • przyspiesza procesy kostnienia u płodu
  • wspiera syntezę enzymów
  • bierze udział w produkcji białek tworzących organizm
  • poprawia krzepliwość krwi
  • pomaga utrzymać odpowiednie ciśnienie tętnicze krwi.

Magnez w ciąży: dawkowanie

Jaka dawka magnezu w ciąży jest odpowiednia? Nie należy dopuszczać ani do powstania niedoboru, ani nadmiaru magnezu w organizmie przyszłej mamy. W trakcie ciąży zapotrzebowanie na magnez wzrasta dwukrotnie i zwiększa się do ok. 12 mg na 1 kg masy ciała na dobę. Nie oznacza to jednak, że ciężarna o wadze 60 kg może samodzielnie zacząć przyjmować 720 mg magnezu w postaci suplementu. Po pierwsze część dziennego zapotrzebowania na magnez dostarcza organizmowi wraz z dietą, a po drugie w ciąży nie można przyjmować absolutnie żadnych medykamentów bez konsultacji z lekarzem prowadzącym. To on ustali, czy i ewentualnie jaką suplementację należy zastosować. To również on zdecyduje od kiedy, do kiedy i ile magnezu musisz przyjmować, a także jaki będzie dla ciebie najbardziej odpowiedni. 

Jak przyjmować magnez w ciąży?

Jeżeli poza suplementacją magnezu w ciąży, twój lekarz zalecił ci przyjmowanie innych preparatów, powinnaś wiedzieć, w jaki sposób należy to robić, ponieważ niektóre z nich mogą na siebie wzajemnie oddziaływać: 
 
  • Żelazo, wapń. Przyjmując te preparaty, nie powinnaś brać ich o tej samej porze. Poczekaj, aż minie kilka godzin. Jeśli tego nie zrobisz - organizm nie będzie w stanie wchłonąć składników aktywnych i ich przyswajalność spadnie.
  • Witamina B6. Warto pamiętać, że magnez najlepiej wchłania się w towarzystwie witaminy B6, dlatego wybieraj takie preparaty dostępne na rynku, które łączą w sobie oba te składniki. Witamina B6 działa też dobrze na poranne mdłości. 
  • Potas. Magnez z potasem w ciąży bezpośrednio na siebie wpływają. Jeśli występuje niedobór potasu – może wiązać się to z niższym stężeniem magnezu w organizmie. Działa to także w drugą stronę, niedobór jednego wpływa na gorsze wchłanianie drugiego.

Magnez najlepiej zażywać godzinę przed posiłkiem lub dwie godziny po posiłku. Poziom magnezu spada w godzinach porannych, a więc jeśli odczuwasz skurcze nóg – powinnaś go przyjmować wieczorem przed zaśnięciem.

Magnez w ciąży: co jeść?

Oprócz przyjmowania suplementów z apteki bardzo ważna jest zmiana diety na taką, która jest bogata w magnez.

Cennymi źródłami magnezu w diecie ciężarnej są:
  • pełnoziarniste pieczywo i makarony
  • kasze
  • rośliny strączkowe
  • orzechy
  • pestki słonecznika i dyni
  • kakao
  • migdały
  • produkty mleczne.

Magnez w ciąży: niedobór

Poniższe dolegliwości mogą wskazywać na niedobór magnezu w ciąży:
  • uczucie zmęczenia
  • osłabienie
  • częste skurcze mięśni (w tym tzw. „stawianie się" brzucha)
  • zaburzenia koncentracji
  • bóle głowy
  • problemy z pamięcią
  • kołatanie i arytmia serca
  • bezsenność.

Jeśli okaże się, że rzeczywiście poziom magnezu u ciężarnej jest zbyt niski, trzeba będzie rozpocząć suplementację. Warto też zwrócić uwagę na ilość wypijanej dziennie kawy w ciąży i czarnej herbaty, gdyż one wypłukują ten pierwiastek z organizmu. Być może warto na jakiś czas z nich zrezygnować lub choćby w znacznym stopniu zmniejszyć ich ilość.

Zbyt niski poziom magnezu w ciąży wpływa negatywnie zarówno na płód, jak i na ciężarną. Może przyczynić się do:
  • pogorszenia samopoczucia u przyszłej mamy
  • poronienia
  • zaburzeń procesów kostnienia u dziecka
  • pojawienia się rzucawki lub stanu przedrzucawkowego
  • porodu przedwczesnego
  • wystąpienia niskiej masy urodzeniowej dziecka.

Magnez w ciąży: przedawkowanie

Niezmiernie rzadko zdarza się, że u kobiety w ciąży dochodzi do przedawkowania magnezu. Zazwyczaj dzieje się to w sytuacji, gdy nerki nie pracują w sposób prawidłowy, a w konsekwencji nie są w stanie usunąć nadmiaru tego pierwiastka.
Nadmiar magnezu w organizmie objawia się:
  • mrowieniem kończyn
  • osłabieniem organizmu
  • zaburzeniem oddychania
  • zawrotami głowy
  • nudnościami
  • wysypką.

Zobacz też:
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy