Wyniki
Wyniki
Laureaci
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Skąd się biorą wady wymowy u dziecka
Rozwój dziecka

Wady wymowy u dziecka: skąd się biorą, czy to wina rodziców?

Wady wymowy u dziecka mogą powstawać przez zniekształcanie języka i zdrabnianie ze strony rodziców? Późna mowa chroni przed wadami wymowy? Odpowiada logopeda, mgr Iwona Sołtys.

„Am, am” (zamiast słowa „jedzenie”), „brum, brum” (zamiast „samochód”), „ziabcia” (zamiast „żabka”). Dorośli bardzo chętnie seplenią, zdrabniają i zniekształcają słowa, gdy zwracają się do dzieci. Lista słownych grzechów rodziców i dziadków jest długa. Ale czy to są rzeczywiście grzechy? Pytamy o to logopedę, Iwonę Sołtys z Uniwersytetu Warszawskiego. 

Czy zniekształcanie języka przez dorosłych wpływa na problemy z mową u dziecka?

– Oczywiście. Problem istnieje od lat. Logopedzi nazywają ten typ zdrabniania „językiem nianiek”. Słuchając najbliższego otoczenia, maluch uczy się języka, przyzwyczaja się do pewnych form. Do dziecka powinniśmy zwracać się polszczyzną ogólną. Gdy zmiękczamy i zamieniamy głoski, uczymy je języka zniekształconego i utrwalamy niepoprawne formy. Może zdarzyć się, że maluch będzie odporny na tego typu spieszczenia, że nie przejmie nawyków opiekuna. Jednak duża część dzieci zaczyna je powielać w dobrej wierze, bo przecież babcia/ciocia tak mówi...

A co z wyrazami dźwiękonaśladowczymi, taki jak „brum”, „hau”?

– Trzeba pamiętać, by ucząc dziecko odgłosów, zawsze podawać nazwę rzeczownika, o który nam chodzi. Nie ma nic złego w powiedzeniu „piesek robi hau hau”. Błędem natomiast będzie bezustanne mówienie na wszystkie napotkane psy „hau”. 

Co rozumiemy pod pojęciem „wady wymowy"? Jak je rozpoznać u dziecka?

– Wady wymowy dotyczą wadliwej artykulacji pewnych głosek. Najczęściej u dzieci w wieku przedszkolnym mówimy o seplenieniu, czyli zniekształconej wymowie głosek szeregu szumiącego, syczącego i ciszącego, ale deformacjom może ulec każda głoska. Właściwym rozpoznaniem i opisem wad wymowy zajmuje się logopeda.

Zobacz też: Kiedy dziecko zacznie wymawiać "r"?

Czy im później dziecko zacznie mówić, tym mniejsza szansa na wady wymowy?

To typowy mit o nielogicznym podłożu. Wszelkie statystyki i doświadczenia logopedów pokazują przykłady odwrotne. Dziecko nie mówi z jakiegoś konkretnego powodu. Może to być brak stymulacji czy nieśmiałość. Jeśli nie podejmiemy żadnej próby zbadania przyczyn tego zjawiska, ten problem będzie narastać. Na opóźniony rozwój mowy mogą rzutować również: zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, wygórowane napięcie mięśniowe, problemy ze słuchem

Zatem nie możemy czekać zbyt długo na pierwsze słowa...

– Jeśli za namową cioci, wujka, babci lub pediatry bezczynnie czekamy, aż dziecko zacznie mówić, nie dajemy sobie szansy na poznanie przyczyny tego stanu i dobranie odpowiedniej terapii. Wysnuwanie wniosków ogólnych na podstawie pojedynczych historii jest wręcz szkodliwe. Możemy jako rodzice przeoczyć zbyt wiele. Czekając na pierwsze słowa do 2.-3. roku życia, zaniedbujemy dziecko pod względem rozwoju mowy. Przy okazji chciałabym wspomnieć krótko o oddolnej akcji logopedów „Dwa słowa na 2 lata to o 270 słów za mało” (www.272slowa.pl). Logopedzi zrzeszeni w facebookowej grupie "Logopedia - terapia zaburzeń mowy" zorganizowali bezpłatne ogólnopolskie dni diagnoz  logopedycznych. To wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem i pokazało jak wiele jest jeszcze do zrobienia, jak wiele do nauczenia i uświadomienia. Pamiętajmy, że dziecko mówiąc, wyraża siebie. Gdy nie ma tej możliwości narasta w nim frustracja i lęk.

Kiedy trzeba pójść z dzieckiem do logopedy? 

Polskie dzieci trafiają do logopedy bardzo późno, na etapie przedszkola, czasem szkoły. Wtedy dopiero zauważa się, że dziecko niewyraźnie mówi, ślini się, oddycha przez nos. Terapia trwa długo, bywa trudna. Tymczasem na pewne nieprawidłowości mamy wpływ od momentu urodzenia się dziecka. Profilaktyka daje szansę na zminimalizowanie problemów logopedycznych dziecka. Nauka ssania, połykania, potem żucia i gryzienia, a wreszcie zmiana typu połykania z niemowlęcego na dojrzały - to wszystko ma wpływ na rozwój mowy. 

Zobacz też: Prawdy i mity o nauce mówienia

Co powinno zaniepokoić rodzica niemowlaka?

– Na tym etapie powinny zaniepokoić trudności w karmieniu. U noworodka będzie to nieefektywne ssanie, niedomykanie ust, nadwrażliwość w sferze oralnej. Dziecko półroczne zaczynamy karmić łyżeczką, stopniowo zmieniając konsystencję posiłków. Powinniśmy zadbać, by maluch nauczył się gryźć. Niepokój powinien się pojawić, gdy dziecko ma miesiąc-dwa i nie wydaje żadnych dźwięków lub gdy wydawało dźwięki, a potem nastąpił regres. Warto mówić o swoich wątpliwościach w gabinecie pediatrycznym, dzielić się spostrzeżeniami z lekarzem. To nie jest normalne, gdy półtoraroczne dziecko nie mówi żadnego słowa. Owszem, istnieją pewne przesunięcia, każde dziecko to indywidualny przypadek, jednak zbyt długa bezczynność działa destrukcyjnie. O rozwój ruchowy naszych dzieci dbają ortopedzi i fizjoterapeuci. Nie odsuwajmy rozwoju mowy na boczny tor. 
 

Z niemowlęciem też musisz iść do logopedy, jeśli:

  • nieefektywnie ssie,
  • nie domyka ust, 
  • ma nadwrażliwą buzię,
  • ma 2-3 miesiące i nie wydaje żadnych dźwięków,
  • wydawało dźwięki i nagle przestało


Jeśli zauważysz jeden z tych objawów, koniecznie powiedz o tym pediatrze podczas najbliższej wizyty.

Jak pomagać dziecku w prawidłowym rozwoju aparatu mowy?

– Odpowiednio do wieku karmiąc je, lecząc do końca infekcje kataralne (długie oddychanie przez usta może wpływać na obniżone napięcie mięśni twarzy), śpiewając i czytając bajki już od kołyski. Może trudno w to uwierzyć dziś jest sporo tzw. cichych domów, gdzie domownicy ze sobą nie rozmawiają, a każdy koncentruje się na swoim tablecie. 

Czy ćwiczyć z dzieckiem prawidłową mowę? A jeśli tak, to w jaki sposób?

Ćwiczenia aparatu mowy zależą od bardzo wielu czynników. Każdy z nas ma inną anatomię, inne cechy dominujące w budowie zgryzu, inne napięcie mięśniowe. Wiem, że prościej byłoby, gdybym podała zestaw uniwersalny. Tego typu zestawienia widnieją na wielu blogach i portalach: to zabawy oddechowe, proste ćwiczenia typu cmokanie, układanie języka w rurkę czy nadymanie policzków. Takie ćwiczenia nie zaszkodzą, ale też robione niejako „w ciemno” niewiele pomogą. Warto porozmawiać z logopedą pracującym w żłobku czy przedszkolu na temat ćwiczeń dla naszego dziecka (konkretnych, działających na jego niedoskonałości). 

Czy można robić ćwiczenia logopedyczne z niemowlakiem?

Można! To takie przyjemne „ćwiczenia”. Śpiewanie kołysanek, opowiadanie wyliczanek, czytanie rymowanych bajek. Wpływ muzyki na rozwój emocjonalny i psychoruchowy dziecka jest nieoceniony. Zabawa w kukiełki, delikatne masaże, głaskanie po twarzy, dbanie, by dotykało przedmiotów o różnych fakturach, oswajanie ze światem dźwięków sprzętów domowych czy przyrody. To wszystko wpływa pozytywnie na rozwój mowy.

Co to znaczy „logopedia zaczyna się już w brzuchu”?

To, co robimy w czasie ciąży, z czym płód styka się przed narodzinami, może przełożyć się na jego rozwój, w tym również na rozwój struktur odpowiedzialnych za mowę. Chodzi o leki, jakie może nam przepisywać ginekolog, o wirusy, z jakimi się stykamy, o używki, czyli alkohol, papierosy i inne substancje toksyczne, które mogą oddziaływać na płód. Niektóre nasze wybory, które wydają się nam lepsze i bezpieczniejsze, na przykład cesarskie cięcie na życzenie, niekoniecznie będą dobre dla naszego dziecka. Oczywiście mówimy tu o sytuacjach, w których mamy wybór, a nie o sytuacjach zagrażających życiu.

U dzieci urodzonych w wyniku cięcia cesarskiego często pojawia się nadwrażliwość sfery oralnej, gdyż dziecko nie doświadcza skurczów II fazy porodu oraz nie przeciska się przez kanał rodny. Fizjoterapeuci i doświadczeni położnicy nie bez przyczyny nazywają poród najlepszą refleksoterapią w życiu. Jednak nie zawsze kobieta może urodzić siłami natury. Wtedy noworodkiem powinien zająć się logopeda, by pracować nad odwrażliwieniem sfery oralnej, ocenić odruchy z obszaru twarzy, sprawdzić które wygasły, które przetrwały. Już na oddziale, w szpitalu. Niestety w Polsce logopedzi zatrudniani są w nielicznych placówkach.

mgr Iwona Sołtys jest logopedą, absolwentką magisterskich studiów logopedycznych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. J. Elsnera (kierunek śpiew klasyczny). Doktorantka w Zakładzie Komunikacji Językowej i Glottodydaktyki na UW. 

Zobacz też: 

Jak wspierać rozwój mowy przedszkolaka? - film

dziecko, tata, mowa, rozmowa, nauka mowy, usta
fotolia
Rozwój dziecka
Nauka mówienia - prawdy i mity
„Dziewczynki uczą się mówić szybciej niż chłopcy”. „Jąkaniem nie trzeba się martwić, bo samo minie”. Czy wierzyć w to, co mówią o rozwoju mowy?

Adasiowi od urodzenia buzia się nie zamykała; najpierw krzyczał i mówił swoje: „a gu, bu, gli, kli”, potem nie mógł się nacieszyć ciągłym powtarzaniem „ma-ma-ma”, „ba-ba-ba”. Zosia odwrotnie: leżała cichutko, rodzice nawet się martwili, że może coś nie jest w porządku. Dziś Adaś i Zosia mają prawie trzy latka, gadają niemal bez przerwy. Jak więc rozwija się mowa dziecka ? Można tu coś zmienić albo przyspieszyć? Im częściej zagadujesz dziecko, tym szybciej zacznie mówić Tak i Nie. Dobrze, gdy do dziecka dużo mówisz, ale nie przeskoczysz pewnych etapów rozwoju . Jakieś słowa dziecko wypowie około pierwszych urodzin, nie stanie się to kilka miesięcy wcześniej. Musi dojrzeć jego mózg oraz układ artykulacyjny. Warto często używać zdrobniałych wyrazów Tak i Nie. Można zwracać się do dziecka pieszczotliwie: „słoneczko”, „misiaczku” – każda mama ma takie swoje określenia. Ale nie mów „po dziecinnemu”, np: „Sinećku, mój ty kochani sinećku, mamusia zajaś da ci papusiu”! Pamiętaj, twoja mowa jest dla dziecka wzorem , który będzie naśladować. Dlatego od początku ucz je prawidłowego sposobu wymawiania wyrazów. Sprawdź: Czy nasz sposób mówienia wpływa na mowę dziecka? Roczne dziecko powinno już wypowiadać kilka słów Tak. Jedno dziecko pierwsze wyrazy powie, mając 10 miesięcy, inny – 14. Takimi różnicami nie warto się martwić. Zwykle roczne dziecko potrafi wypowiedzieć kilka słów, takich jak „mama”, „tata”, „baba”, „pa, pa”, w tym dźwiękonaśladowczych, np. „hau hau”, pokazując na psa. Dziewczynkom nauka mówienia idzie łatwiej niż chłopcom Nie. Nie ma żadnych badań, które by to potwierdzały. Nie można w ten sposób generalizować. Są dziewczynki, którym nauka mowy przychodzi łatwiej....

niemowlę, łóżeczko, łóżeczko dziecięce, dziecko
Pavla Zakova - Fotolia.com
Pielęgnacja
Polski dla początkujących
Na początku dziecko potrafi wyrazić swoje emocje i potrzeby jedynie płaczem. Sprawdź, jak przeobraża się w mądralę, który rozumie, co się do niego mówi, i umie wyrazić słowami nieograniczone treści.

Dzieci uczą się mówić jakby mimochodem: bez mozolnego wkuwania słówek, tabeli czasów, listy wyjątków. Nie mając pojęcia o tym, co to jest podmiot, a co orzeczenie, rozszyfrowują gramatykę swojego języka. Naukowcy od wieków głowią się, jak to możliwe. Jedni uważają, że maluchy zaczynają mówić dzięki wrodzonej wiedzy o właściwościach ludzkiej mowy, inni – że uczą się tego od podstaw, jak jazdy na nartach. Nie ma natomiast wątpliwości co do jednego: mówienie ma ścisły związek z myśleniem. Polski dla nienarodzonych Dziecko zaczyna się uczyć, zanim przyjdzie na świat! Choć dźwięki, które docierają do wnętrza maminego brzucha, są stłumione i niewyraźne, nienarodzony maluszek może dzięki nim poznawać melodię i rytm języka, którego używają jego bliscy. W latach 70. amerykańscy naukowcy poprosili przyszłe mamy, by często i czule zwracały się do swoich nienarodzonych dzieci. Wszystko to zostało nagrane. Gdy po porodzie noworodki zabrano (w tamtych czasach przynoszono je matkom tylko do karmienia), okazało się, że maluchy bezbłędnie rozpoznają odtworzone z taśmy głosy swoich matek! Słysząc znajome słowa, natychmiast się uspokajały. Reagowały także na głosy innych kobiet, jednak zdecydowanie słabiej i z opóźnieniem. Zaś dzieci kobiet, które w ciąży nie mówiły do pociech w jakiś specjalny sposób, w ogóle nie zwracały uwagi na tego typu nagrania. Rytm i melodia Dziecko od początku komunikuje się z otoczeniem. Po narodzinach wydaje krzyk, który znaczy: „O rany, oddycham!”. Płacząc, oznajmia: „Jestem głodny!”, „Mam mokro!”, „Nudzę się!”. Gdy ma dwa, trzy miesiące, zaczyna gruchać (głużyć), czyli wydawać gardłowe dźwięki. Robi to odruchowo. Co ciekawe, gruchają też dzieci głuche, a więc nie ma to nic wspólnego ze słyszeniem. Półroczny maluch zaczyna gaworzyć, czyli świadomie...

Mydawnictwo Skrzat
Psychologia
SZumi Mi – czyli dobra zabawa u logopedy
Chcesz uatrakcyjnić ćwiczenia logopedyczne z dzieckiem? Od lipca dostępna jest na rynku wydawniczym seria Szumi MI, którą redakcja Babyonline.pl objęła patronatem. Są to bruliony do ćwiczeń logopedycznych, które uczą, bawią i rozśmieszają.

Książki z serii MI Mowa zawierają ćwiczenia i zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do korzystania przez rodziców, pedagogów i logopedów. - To pozycja, której bardzo mi brakowało na rynku wydawniczym. Ciekawy wstęp, bliski dziecku bohater oraz przyjazna, humorystyczna i jakże prosta grafika sprawiają, że ćwiczenia logopedyczne są dla wszystkich znacznie przyjemniejsze – powiedziała o brulionie Marta Baj-Lieder, logopeda wczesnej interwencji, terapeuta integracji sensorycznej. Seria z małą Mi „SZumi Mi, czyli brulion logopedyczny do ćwiczeń SZ praktyczny”  oraz  „SZumi Mi, czyli brulion logopedyczny do  ćwiczeń Ż/RZ praktyczny”, których autorem jest Anna Jama-Wach to książki z zabawami logopedycznymi z serii MiMowa, której bohaterem jest sympatyczna dziewczynka o imieniu Mi znana dzieciom z serwisu mimowa.pl. Ćwiczenia z Mi oprócz treningu logopedycznego usprawniają również funkcje słuchowe, wzrokowe oraz grafomotoryczne . Materiał zawarty w książce ułożony jest metodycznie i zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Każde zagadnienie dopełnia wierszyk i zabawa plastyczna. Bogactwo materiałów dodatkowych - karty, domino, gry planszowe, ubieranki, wycinanki - sprawia, że pozycja jest atrakcyjna również dla logopedów stale poszukujących ciekawych pomocy edukacyjnych. Bogato ilustrowana lekką kreską i z humorem książeczka pozwoli małym czytelnikom na zamianę żmudnych ćwiczeń logopedycznych w doskonałą i różnorodną zabawę. W książce „Szumi Mi. Brulion logopedyczny do ćwiczeń Sz praktyczny” znajdziecie propozycje gier, zagadek , wierszyków, kart pracy . Czyli to wszystko, co angażuje dziecko do pracy i  nie tylko pomaga w terapii głoski „sz”, ale również usprawnia inne funkcje. Gry nadają się do pracy grupowej. - Podoba mi się nacisk kładziony na doskonalenie motoryki małej,...

Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
1000 zł na wakacje
Prawo i finanse
Bon 1000 zł na wakacje: od kiedy bon turystyczny 2023? Nowe informacje
Magdalena Drab
świadectwo z paskiem
Wychowanie
Czerwony pasek na świadectwie — od jakiej średniej? Wymagania i kryteria 2023
Joanna Biegaj
początek roku szkolnego 2023
Newsy
Będą dłuższe wakacje: początek roku szkolnego 2023/2024 został przesunięty
Magdalena Drab
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki nad dzieckiem – czy urlop opiekuńczy 2023 jest płatny?
Joanna Biegaj
Życzenia na Dzień Ojca
Święta i uroczystości
Życzenia na Dzień Ojca 2023: od małego i dorosłego dziecka (krótkie, wzruszające, śmieszne)
Joanna Biegaj
ile dać na komunię
Święta i uroczystości
Ile dać na komunię w 2023: ile do koperty od gościa, dziadków, chrzestnej i chrzestnego?
Maria Nielsen
wniosek u urlop rodzicielski
Prawo i finanse
Wniosek o urlop rodzicielski 2023 – wzór do druku
Magdalena Drab
Cytaty na chrzest
Cytaty i przysłowia
Cytaty na chrzest: piękne sentencje i złote myśli z okazji chrzcin
Milena Oszczepalińska
gdzie nad morze z dzieckiem
Czas wolny
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Ewa Janczak-Cwil
jak ubierać niemowlę na spacer wiosną
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę wiosną: w kwietniu, w maju i przy 20 stopniach [LISTA UBRANEK]
Magdalena Drab
Szkarlatyna - co to oznacza
Zdrowie
Szkarlatyna u dzieci: co to za choroba? Przyczyny, objawy i leczenie płonicy
Beata Turska
larwy kleszczy
Edukacja
Larwy kleszczy – jak wygląda larwa kleszcza i czy jest niebezpieczna? [ZDJĘCIA]
Joanna Biegaj
czy można przykrywać wózek pieluchą
Pielęgnacja
Zakrywanie wózka pieluchą to nie sprytna ochrona przed słońcem. Dziecku grozi szpital!
Magdalena Drab
gęsty katar u dziecka
Zdrowie
Gęsty katar u dziecka – jak szybko się go pozbyć?
Ewa Janczak-Cwil
pas poporodowy
Połóg
Pas poporodowy: kiedy i ile godzin nosić pas brzuszny? [EFEKTY I OPINIE]
Agnieszka Majchrzak
latające kleszcze
Święta i uroczystości
Latające kleszcze – czy strzyżak sarni jest niebezpieczny?
Magdalena Drab
angielskie imiona
Imiona
Angielskie imiona żeńskie i męskie: popularne i ładne (+ ich polskie odpowiedniki)
Joanna Biegaj
uczulenie na słońce
Pielęgnacja
Uczulenie na słońce u dziecka: jak wygląda wysypka od słońca u dziecka? Leczenie, zapobieganie
Małgorzata Wódz