Zaburzenia integracji sensorycznej – wyjaśnia Dorota Zawadzka
Zaburzenia integracji sensorycznej to nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu nerwowego dziecka – maluch reaguje nieadekwatnie do sytuacji, w jakiej się znajduje.
Integracja sensoryczna odpowiada za współpracę wszystkich systemów zmysłowych człowieka . Oprócz znanych 5 zmysłów (wzrok, słuch, smak, węch, dotyk) mamy także tzw. zmysły ukryte, czyli czucie głębokie i zmysł równowagi. Zaczynają one funkcjonować już w życiu płodowym człowieka, ale czasami bywa, że po drodze… trochę się gubią. System nerwowy dziecka nie nadąża wtedy z przetwarzaniem informacji płynących z otoczenia i jego własnego ciała. Takie dzieci wydają się dziwne lub niegrzeczne. Tymczasem są to dzieciaki, które działają automatycznie (a więc niecelowo i niezłośliwie), choć czasami nieodpowiednio do sytuacji.
Czym jest integracja sensoryczna?
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej
Zaburzenia integracji sensorycznej – 3 wzory
Wzór 1: zaburzenie modulacji sensorycznej
Wzór 2: zaburzenie dyskryminacji sensorycznej
Wzór 3: zaburzenia motoryczne
Jak wspomagać integrację sensoryczną?
Czym jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg, otrzymując informacje od receptorów zmysłów, dokonuje ich uporządkowania, rozpoznania, interpretacji i połączenia z wcześniejszymi doświadczeniami, a następnie adekwatnie i efektywnie reaguje. Może to być zarówno odpowiedź ruchowa, jak i myślowa.
Kształtowanie tego procesu rozpoczyna się już w okresie płodowym i trwa do około 6. – 7. roku życia. Tak więc dla jej rozwinięcia najważniejsze są pierwsze lata życia.
Jakie objawy świadczą o zaburzeniach integracji sensorycznej?
Jeśli zauważysz, że twoje dziecko ma problemy, które teoretycznie nie powinny byś problemami (na przykład twierdzi, że jakiś kolor boli, że obcinanie włosów jest bolesne, lub ma nadwrażliwość dotykową ), wówczas koniecznie udaj się z nim do psychologa. Ten zdiagnozuje problem i, w razie potrzeby, zaproponuje rozpoczęcie...