Wprowadzając dziecko w świat Internetu, pamiętaj o kilku zasadach. Oto one:
– Załóż filtr rodzinny – dzięki niemu syn lub córka nie wejdzie na strony o treści pornograficznej, rasistowskiej czy promującej przemoc.
– Siadaj z dzieckiem do komputera – nie po to, by je kontrolować, lecz żeby pomóc mu w poruszaniu się po sieci: wypisywaniu komend, korzystaniu z wyszukiwarek.
– Zachęcaj do odwiedzania przyjaznych stron – na przykład www.sieciaki.pl, to portal stworzony m.in. przez Fundację Dzieci Niczyje, który uczy bezpiecznego poruszania się po Internecie. Zawiera też odsyłacze (tzw. linki) do stron uznanych za odpowiednie dla kilkulatków.
– Rozmawiaj o internecie – pytaj dziecko, jakie strony odwiedziło, czy czegoś się z nich dowiedziało, w co grało.

Zwykle przyczyną dolegliwości u dzieci ze strony kończyn górnych i dolnych a także stawów są częste upadki i urazy mechaniczne. Rzadziej się zdarza, że dolegliwości ze strony stawów, rąk czy nóg są wynikiem infekcji (septyczne zapalenie stawów) lub zapalenia stawów. Zgłoś się do lekarza, jeżeli: – dziecko miało uraz którejś z kończyn i w jego wyniku wystąpił obrzęk, ból; – jeżeli kończyna jest zdeformowana w wyniku urazu; – dziecko nie chce używać danej kończyny lub w odmienny sposób się nią posługuje; – dziecko skarży się na drętwienie lub mrowienie w kończynach; – skóra na danej kończynie sinieje, jest gorąca lub zimna; – dziecko narzeka na ból w którejś z kończyn. Pomoc domowa: – Jeśli kończyna jest spuchnięta zrób zimny okład lub okład z sody oczyszczanej; – postaraj się, aby dziecko odpoczywało i nie używało chorej kończyny; – obandażuj kończynę bandażem elastycznym; – chora kończyna powinna być uniesiona do góry.
Fajny materiał, wykrój i trochę cierpliwości. Takiego nakrycie główki nie kupisz w żadnym sklepie! Gdy z nieba leje się żar, dziecko powinno być chronione przed nadmiarem promieni. Kapelusik powinien chronić nie tylko główkę, ale i oczy malucha. Niektóre starsze dzieci godzą się na noszenie okularów przeciwsłonecznych. Niemowlęta nigdy nie powinny być wystawiane w wózeczku na pelne slonce. Powinny przebywać w półcieniu. KAPELUSZ Z CYLINDREM Z SZEŚCIU CZĘŚCI (obwód – 53–54 cm) SUROWCE: * ok. 40 cm tkaniny zasadniczej szer. 1,50 m * ok. 20 cm płócienka na wnętrze kapelusza * klejonka do usztywnienia ronda WYKONANIE: Do wszystkich form oprócz klejonki dodać 0,7 cm na szwy! Wyciąć: – 6 x formy cylindra z tkaniny podstawowej, – 6 x formy cylindra z płócienka (0,5 cm na szwy), – 6 x formy ronda z tkaniny zasadniczej, – 3 x formy ronda z klejonki (gdy tkanina podstawowa jest gruba nie jest to konieczne). • Zszyć części cylindra 0,7 cm szwem z tkaniny zasadniczej i z płócienka. Forma z płócienka po uszyciu powinna być odrobinę mniejsza. Wszystkie szwy rozstebnować po prawej stronie 0,2 cm z obu stron (można kontrastową nitką). • Do 3 form ronda przyprasować klejonkę. Zszyć obie części ronda, szwy rozstębnować, złożyć z sobą części ronda, przypiąć szpilkami, zszyć 0,7 cm od brzegu łuku ronda. Szew „wycieniować” zginając z jednej części szwu 0,3 cm. • Przewinąć, zaprasować, ostebnować raz lub kilka razy dookoła w odległości np. 1 cm od siebie. • Przyfastrygować jedną część ronda do prawej strony cylindra, zszyć, przewinąć. W środku przyfastrygować drugą część ronda, chowając szew do środka. Przystębnować po prawej stronie. • Kapelusz uprasować. • Na czubku można doszyć obciągnięty tkaniną guziczek. KAPELUSZ Z OKRĄGŁYM...
O różnicach w wychowywaniu dzieci między pokoleniem naszych rodziców i naszym opowiada prof. Anna Brzezińska. Czy to prawda, że niemowlę wpływa na sposób, w jaki inni się nim zajmują? To wspaniałe odkrycie psychologii rozwojowej. Dziecko to nie tylko ktoś, komu my zaspokajamy potrzeby. Już od urodzenia wymusza pewne zachowania z naszej strony. Jedno lubi być noszone, inne reaguje na to złością. Trzeba nauczyć się rozpoznawać, co nam sygnalizuje. Poza tym, kiedy dorosły pochyla się nad niemowlęciem, ono w wyraźny sposób okazuje swoje zadowolenie i radość. To zachęca do zabawy z nim, np. uśmiechania się, chowania twarzy za pieluszkę. Jeśli dziecko układa buzię w podkówkę, robi się niespokojne, rodzic zwykle zmienia zachowanie. Gdy obserwuje się taki kontakt nagrany na wideo, widać jak reakcje mamy lub taty dostrojone są do reakcji malucha. Tak zachowuje się dobry opiekun. Zły – nie czuje rytmu dziecka, więc zabawy często kończą się płaczem. Bywa też, że malec dostosowuje się do gorszego nastroju rodzica, np. smutku. Nawet już kilkumiesięczne niemowlę to odczuwa. Może się wydawać, że po prostu gorzej śpi czy je, a ono w taki właśnie sposób reaguje na zdenerwowanie dotykającej go mamy, na szorstki ton jej głosu. Jeśli ma ona dużo obowiązków i z żadnego nie może zrezygnować, łatwo wpędza siebie lub innych w poczucie winy. Jest ciągle napięta i dziecko to czuje. Wówczas znalezienie rozwiązania jest niezwykle trudne. Udaje się to zrobić, gdy mama ma wokół siebie dużo zrozumienia i wsparcia. Lepiej być przez godzinę tylko dla dziecka niż cały dzień obok niego? A co z poczuciem, że jest ono dla mamy najważniejszą osobą na świecie? Nawet jeśli mama wraca do domu dopiero wieczorem, może okazać dziecku, że jest dla niej najważniejsze. Dobrze, gdy zadzwoni w ciągu dnia, wyśle SMS, poprosi opiekunkę, by powiedziała: „Mamusia...