Wyniki
Wyniki
Laureaci
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Fotolia.pl
Wychowanie

Urządzenia mobilne szkodzą dzieciom - alarmują naukowcy

Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Bostonie udowadniają, że używanie tabletów i smartfonów przez dzieci poniżej 30. miesiąca życia może negatywnie wpływać na ich rozwój.

Lepsze klocki, niż gra w ich układanie

Zdaniem badaczy interakcji społecznych można nauczyć się jedynie podczas obserwowania innych ludzi lub zabawy z nimi, a nie z telewizji czy aplikacji mobilnych. Okazuje się też, że  gry wirtualne (nawet te oparte na tych samych zasadach co tradycyjne,  np. budowanie wieży z klocków) zmniejszają umiejętności sensomotoryczne i wzrokowo-ruchowe najmłodszych dzieci. Nie rozwijają one myślenia przestrzennego ani umiejętności motorycznych rąk.
- Te urządzenia często zastępują inne aktywności, potrzebne do rozwoju zdolności sensomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej – mówi Jenny Radesky, pediatra rozwojowo-behawioralny Akademii Medycznej Uniwersytety Bostońskiego. Problem w tym, że w rzeczywistości coś tak prostego jak zabawa klockami lepiej rozwija umiejętności małego dziecka niż elektroniczny gadżet.

Czytaj też: Najpierw klocki, potem tablet - radzi psycholog
 

Emocji dziecko nauczy się tylko od drugiego człowieka

Według badań Radesky, opublikowanych w magazynie Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, używanie przez dziecka tabletu czy smartfonu w tak młodym wieku – chodzi o dzieci do 3. roku życia -  może również negatywnie wpływać na jego rozwój społeczno-emocjonalny. Na tak wczesnym etapie dorastania niezwykle ważny jest kontakt z drugim człowiekiem, a zastępowanie go elektroniką prowadzić może do konsekwencji, których nie jesteśmy na razie w stanie przewidzieć. Chodzi szczególnie o problemy w rozwoju empatii i zdolności rozwiązywania problemów w sytuacjach społecznych. Dziecko nabywa je podczas nienadzorowanej zabawy i komunikacji z rówieśnikami. Sadzanie go przed tabletem może mu to znacząco utrudnić.
Badaczka powołuje się tu na wspomniane badania dotyczące wpływu telewizji – fakt, że nie jest ona wstanie zastąpić w procesie uczenia dziecka interakcji z drugim człowiekiem jest dobrze znany i udokumentowany. Podobnie, sugeruje, może być z tabletami i smartfonami.
Jak sama zaznacza, aktualnie w tym temacie więcej jest odpowiedzi niż pytań. Rodzicom radzi zainwestowanie czasu we własne pociechy. Sugeruje chociażby przeznaczenie przynajmniej jednej godziny w ciągu dnia na spędzenie go wyłącznie w towarzystwie dziecka i rodziny – bez żadnej telewizji i urządzeń elektronicznych. Jej wpływ na rozwój dziecka może się okazać nie do przecenienia.

Polecamy: Tablet i spółka - czy dzieci powinny korzystać z nowych technologii?

Kawa w ciąży: czy można ją pić i czy jest bezpieczna? Skutki przyjmowania kofeiny w ciąży

dr Peter Willats psycholog
M. Mikołajczyk
Rozwój
Jak wspomagać rozwój niemowlaka - radzi szkocki psycholog dr Peter Willats
Tylko przez dwa dni był w Polsce dr Peter Willatts, psycholog rozwojowy ze szkockiego Uniwersytetu w Dundee, który wie prawie wszystko o niemowlętach. Udało nam się zapytać go m.in. o to, jak wspierać malutkie dzieci w rozwoju i dlaczego tak ważny jest dla nich nie tylko bliski kontakt z rodzicem, ale również... dieta.

Bada Pan tzw. kamienie milowe w rozwoju niemowląt.  Co to w zasadzie jest?  – To narzędzie do sprawdzania przebiegu rozwoju niemowlęcia, czyli osiągnięcia, które powinno zdobyć, przypadające na określone okresy jego życia. Dzięki kamieniom milowym możemy sprawdzać, czy rozwój przebiega prawidłowo – jest tak, gdy kamienie milowe zostały osiągnięte. Jeśli na określonych etapach życia niemowlę wykazuje konkretne umiejętności, to jest to sygnał dla rodziców, że rozwój dziecka jest prawidłowy. Także dla jego pediatry jest to wskazówka dotycząca tempa rozwoju . Czy uważa Pan, że niemowlę to mały geniusz? – O, nie. W kamieniach milowych nie chodzi o to, by udowodnić, że dziecko jest geniuszem, tylko o badanie jego kompetencji po to, żeby rozwijało się prawidłowo . Wszystkie niemowlęta jakoś się rozwijają: jedne powyżej średniej, inne poniżej, a jeszcze inne przeciętnie. Chodzi o to, by wszystkim dzieciom zapewnić rozwój ich maksymalnego potencjału. Jak się sprawdza, co umieją niemowlęta? – To trudne w przypadku tak malutkich dzieci, ponieważ nie umieją mówić. Wszystko polega na obserwowaniu ich i próbach odgadnięcia, co mogą myśleć i dlaczego się tak zachowują. Musimy być bardzo uważni, interpretując te zachowania. Łatwo jest pomyśleć, że rozumieją więcej niż w rzeczywistości. Tak jak np. z psem (przepraszam za porównanie): patrzymy na niego i wydaje nam się, że rozumie, co do niego mówimy. Gdy jesteśmy uważni, możemy zauważyć, że dzieci są mądre , kompetentne, dużo umieją – dziś wiemy o nich znacznie więcej niż jeszcze kilka lat temu. Dam przykład: trzymiesięczne dziecko , które na naszym filmie bawiło się karuzelką [mogło wprawiać ją w ruch, kopiąc nóżką, do której wstążeczką była przywiązana zabawka – przyp. red.], po siedmiu dniach zapomniało, że może w ten sposób wprawiać w ruch...

Dzieci bawią się klockami
AdobeStock
Aktualności
Zabawki, które zabijają kreatywność. Kupujesz je dziecku?
Większość zabawek, które pozornie wydają się nam najlepsze, rozwojowe i edukacyjne, tak naprawdę nie są takie wspaniałe. Co wybierać zamiast tego? Rady pediatrów.

Amerykańska Akademia Pediatryczna stworzyła raport na temat tego, jakie zabawki najkorzystniej wpływają na rozwój naszych dzieci. Jeśli nigdy nie wiesz, co wybrać spośród tysięcy produktów umieszczonych na ogromnych sklepowych półkach, koniecznie to przeczytaj. Zabawki interaktywne pod lupą Grające, świecące, nawiązujące kontakt z dzieckiem. Wydaje ci się, że właśnie takie zabawki są nie tylko najatrakcyjniejsze dla malucha, lecz także najbardziej rozwojowe? Bo przecież coś robią, a bywa nawet, że wyglądają jak żywe. Okazuje się, że wcale nie są takie doskonałe. Doktor Alan Mendelson, pediatra z NYU Langone Health w Nowym Jorku, współautora raportu Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej stwierdził jednoznacznie: „Większość edukacyjnych aplikacji dla dzieci koncentruje się tylko na umiejętnościach pamięciowych . Nie rozwijają natomiast kontroli impulsów, zarządzania emocjami i kreatywnego, elastycznego myślenia”. „Proste naprawdę jest lepsze”                                                              Zabawki interaktywne nie działają tak na wyobraźnię dziecka, nie uczą więc kreatywności . Dodatkowo mogą opóźniać rozwój społeczny, ponieważ: nie uczą odczytywania mimiki, gestów; upośledzają rozwój umiejętności komunikacyjnych; działają schematycznie, nie uczą działania w sytuacjach niestandardowych. Doktor Aleeya Healey, główna autorka raportu przyznała:  „Najlepsze zabawki nie są krzykliwe, drogie lub wyposażone w aplikację. W tym przypadku proste naprawdę jest lepsze”. Jakie zabawki wspierają rozwój...

Czy małe dzieci mogą korzystać z tabletów?
AdobeStock
Wychowanie
Pozawalasz dziecku oglądać bajki? Uważaj, może mieć problemy w przedszkolu
Rodzice często pozwalają na zbyt wiele przyjemności w imię edukacji i rozrywki. Przekraczając limity, popełniają ogromny błąd!

Bajka do śniadania, tablet w poczekalni u lekarza, telefon, gdy coś trzeba zrobić, gra w nagrodę, kreskówka na uspokojenie... niezwykle łatwo przychodzi nam udostępnianie dzieciom nowej technologii. W wielu domach to pierwsza pomoc w opanowaniu sytuacji, która wymyka się spod kontroli. Bez wątpienia wielką ekscytację wzbudza fakt, że maluchy świetnie sobie radzą z obsługą różnych aplikacji i urządzeń. Jednak osoby uważające, że dzięki temu dziecko świetnie się rozwija, są w olbrzymim błędzie. Kanadyjscy badacze zauważyli duże braki w umiejętnościach komunikacyjnych , motorycznych, a także problemy w rozwiązywaniu problemów u niektórych 5-latków. Okazuje się, że dzieci, które spędzają dużo czasu przed telewizorami, komputerami czy innymi urządzeniami cyfrowymi jako maluszki, mają potem poważne problemy w przedszkolu. Cyfrowe maluszki Badanie stanowiło kontynuację debaty nad tym, czy częste korzystanie z gier wideo, telewizorów i innych mediów cyfrowych w rzeczywistości szkodzi zdrowiu dzieci i wpływa na ich umiejętności uczenia się. Jedna czwarta kanadyjskich dzieci jest źle przygotowana do nauki , gdy zaczynają edukację szkolną. Badacze podejrzewają, że przyczyną jest właśnie nadmiar czasu spędzanego przed ekranami. Naukowcy przeprowadzili ankietę wśród 2 441 kanadyjskich matek na temat tego, ile ich dzieci spędzają czasu w dni powszednie i weekendy oglądając telewizję, filmy, grając w gry lub korzystając z komputerów, tabletów i innych urządzeń, takich jak smartfony. W ankiecie znalazły się także pytania dotyczące etapów rozwojowych . Testy mierzyły poziom umiejętności komunikacyjnych , motoryki dużej, motoryki małej, oceniały poziom samodzielności i umiejętności społecznych, a także zdolności radzenia sobie z rozwiązywaniem problemów. Za długo przed ekranem Dzieci biorące udział w badaniu spędzały tygodniowo średnio 17 godzin przed...

Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko
Aktualności
Kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko? Przepisy w 2023
Ewa Janczak-Cwil
rekrutacja do szkół podstawowych
Aktualności
Rekrutacja do szkoły podstawowej 2023: zasady, zapisy. Kiedy zaczyna się nabór?
Ewa Janczak-Cwil
przedszkole integracyjne
Edukacja
Przedszkole integracyjne: co to jest, dla kogo? Program
Magdalena Drab
Rekrutacja do szkół średnich: jak wygląda, ważne terminy, obliczanie punktów
Aktualności
Rekrutacja do szkół średnich: kiedy składa się papiery do liceum? Kalendarz 2023
Luiza Słuszniak
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi
Prawo i finanse
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi – aktualne przepisy
Ewa Janczak-Cwil
Wielki Post: co to jest, ile trwa, historia, symbole
Święta i uroczystości
Wielki Post: ile trwa, historia, symbole, jak się go obchodzi? Kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku?
Luiza Słuszniak
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu
Święta i uroczystości
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu i czy są obowiązkowe
Luiza Słuszniak
kiedy wakacje
Aktualności
Kiedy wakacje w 2023 roku – początek i zakończenie, jak planować letni wypoczynek?
Ewa Janczak-Cwil
Opieka nad żoną po porodzie
Prawo i finanse
Opieka nad żoną po porodzie 2023: kto ma prawo do zwolnienia i na jak długo?
Joanna Biegaj
Czy alimenty wlicza się do dochodu
Prawo i finanse
Czy alimenty wlicza się do dochodu: czy liczą się do zasiłku rodzinnego i do kredytu?
Milena Oszczepalińska
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Uczeń
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Luiza Słuszniak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
Pewniaki na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Język polski
Pewniaki na egzaminie ósmoklasisty: co warto powtórzyć przed egzaminem z języka polskiego?
Luiza Słuszniak
AMR, schemat żywienia niemowląt
Dieta
Schemat żywienia niemowląt: aktualne zalecenia 2023
Magdalena Drab
olej z wiesiołka
Starania o dziecko
Olej z wiesiołka na płodność: czy pomaga zajść w ciążę?
Magdalena Drab
poród w szpitalu
Poród naturalny
Chwyt Kristellera – co to jest, jak wygląda, czym grozi i czy to legalne?
Luiza Słuszniak
Edukacja
Rodzaje przedszkoli: poznaj typy przedszkoli, by wiedzieć, które będzie najlepsze dla twojego dziecka
Luiza Słuszniak
Egzamin ósmoklasisty 2022  z języka polskiego. Zakres materiału
Uczeń
Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego: co trzeba umieć, zakres materiału
Luiza Słuszniak