Woda jest najbardziej naturalnym płynem. Już najmłodsze dzieci warto przyzwyczajać do jej neutralnego smaku - dzięki temu w przyszłości w pierwszej kolejności będą sięgać właśnie po nią.

Reklama

Czy wiesz, że...
Płód ma jej nawet 95%, niemowlęta 75%, a dorosły człowiek – 65%. Woda jest niezbędna do utrzymywania właściwej temperatury ciała, odpowiedniego ciśnienia krwi i napięcia tkanek. W organizmie trwa ciągła wymiana płynów, z pomocą których tlen i substancje odżywcze trafiają do komórek, a produkty przemiany materii są usuwane z organizmu. Dlatego tak istotne jest to, co pijemy.

Zapamiętaj najważniejsze zasady:
Nie dopuścić do odwodnienia dziecka

O właściwe nawodnienie dziecka trzeba dbać niezależnie od tego, czy daje ono sygnały, że jest spragnione. Jeśli jesteś mamą niemowlęcia poniżej 6 miesiąca nie musisz się martwić - kobiecy pokarm zaspokaja wszystkie potrzeby żywieniowe maluszka – także zapotrzebowanie na wodę. Inaczej jest w przypadku starszego brzdąca. Rodzice często wychodzą z założenia, że dziecko samo poprosi o coś do picia, gdy zacznie odczuwać pragnienie. Warto wiedzieć, że pragnienie jest już pierwszym sygnałem odwodnienia organizmu, które może być niekorzystne dla jego zdrowia.Poza tym malec zaaferowany zabawą często zapomina o piciu i nie sygnalizuje pragnienia.

Pić, ale co - wybieraj rozsądnie
Małe dziecko to prawdziwe “żywe srebro” - biega, skacze, z pasją odkrywa otaczający go świat... i poci się. Ponieważ wraz z potem traci wodę, powinien regularnie pić - najlepiej odpowiednią wodę. Mamy jednak rzadko podają ją malcom, błędnie uważając, że jest bezwartościowa. Tymczasem woda jest niezwykle cenna: to najlepiej przyswajalny płyn, nie ma kalorii, nie tuczy, nie hamuje apetytu i nie zaburza kształtowania naturalnych upodobań smakowych u dziecka. Gdy maluch pije wodę regularnie, małymi łykami, nie tylko skutecznie zaspokoi pragnienie, ale i zapewni prawidłowe nawodnienie organizmu. Co jednak znaczy “odpowiednia” woda? Ta, którą pije małe dziecko, powinna mieć przede wszystkim niski stopień mineralizacji, czyli w jednym litrze zawierać poniżej 500 mg rozpuszczonych składników mineralnych. Zbyt duża ich zawartość może obciążać nie w pełni dojrzałe nerki i przewód pokarmowy.

CZEGO NIE POWINNO PIĆ DZIECKO?

Zobacz także

• Napojów dosładzanych cukrem i słodzikami. Cukier może się przyczyniać do powstawania nadwagi i próchnicy, a słodziki nie są wskazane dla dzieci poniżej 3 roku życia.
• Mocnej herbaty i kawy. Składniki w nich zawarte działają moczopędnie i pobudzająco.
Należy uważać na napoje gazowane – żywieniowcy nie polecają ich dzieciom. Dwutlenek węgla zawarty w płynach z bąbelkami może powodować wzdęcia i “oszukiwać” ośrodek pragnienia w mózgu, w efekcie dziecko pije mniej, niż powinno.

JAKĄ WODĘ WYBRAĆ?
Dla swojej pociechy wybierz wodę o niskim lub średnim stopniu mineralizacji. Niegazowana woda źródlana Żywiec Zdrój jest niskozmineralizowana, może być spożywana codziennie przez każdego, bez względu na wiek - jest odpowiednia także dla niemowląt. Pochodzi ona z udokumentowanych zasobów, jest pierwotnie czysta i ma stale kontrolowany skład. Co ważne, woda Żywiec Zdrój jest polecana przez Instytut Matki i Dziecka. Wybierając tę wodę, masz pewność, że jest to produkt najwyższej jakości, w pełni bezpieczny dla Ciebie i Twojego dziecka.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama