
Neurologopeda jest specjalistą w dziedzinie medycyny, która nazywa się neurologopedią. To nauka badająca kłopoty z mową wynikające z uszkodzeń mózgu – zaburzenia mowy i wady wymowy u dzieci i dorosłych.
Neurologopeda posiada obszerną wiedzę na temat budowy mózgu i aparatu mowy, zna mechanizmy, jakie przyczyniają się do powstawania zaburzeń rozwoju mowy i wad wymowy.
Neurologopeda a logopeda – różnice
Neurologopeda to logopeda. Logopeda zajmuje się przyczynami, diagnostyką, profilaktyką i terapią zaburzeń mowy. Doskonali mowę dorosłych i dzieci lub też pomaga przywrócić ją lub nauczyć jej w przypadku braku lub utraty mowy. Pomaga też osobom zdrowym, na przykład aktorom czy lektorom, którzy chcą mieć nienaganną, wyraźną wymowę.
Neurologopeda zajmuje się wyłącznie dziećmi i dorosłymi, których kłopoty z mową mają podłoże neurologiczne – np. osobom z mózgowy porażeniem dziecięcym, po udarach czy urazowych uszkodzeniach mózgu. Neurologopeda jest zatem specjalistą tylko jednej dziedziny logopedii.
Czy neurologopeda jest lekarzem? Nie. Neurologopedą może zostać ktoś, kto najpierw zdobył wykształcenie logopedyczne – ukończył podyplomowe studia logopedyczne lub jednolite studia magisterskie ze specjalnością logopedyczną. Aby zostać neurologopedą czy logopedą, nie trzeba kończyć studiów medycznych.
Czym zajmuje się neurologopeda?
Neurologopeda zajmuje się badaniem nieprawidłowości w funkcjonowaniu aparatu mowy, które wynikają z uszkodzeń centralnego układu nerwowego. Aby postawić diagnozę, neurologopeda może konsultować się z lekarzem neurologiem i potrzebować wyników badań mózgu. Po zdiagnozowaniu przyczyn problemu, neurologopeda zaleca ćwiczenia logopedyczne i opracowuje plan, którego celem jest kształtowanie i poprawa funkcji mowy.
Diagnozując, neurologopeda bada aparat mowy, także mięśnie twarzy odpowiadające za artykulację. Sprawdza technikę gryzienia, życia, ssania u niemowląt, a także czynności połykania i oddychania. U starszych dzieci ocenia stopień rozwoju kompetencji społecznych i językowych.
Kim zajmuje się neurologopeda:
- dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy
- osobami z wadami wymowy
- dziećmi, które odmawiają przyjmowania pokarmów o niektórych konsystencjach
- dziećmi, u których stwierdzono wystąpienie czynników ryzyka zaburzeń mowy w trakcie ciąży lub porodu
- ludźmi z dysleksją rozwojową (dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, dysgrafia)
- ludźmi z zaburzeniami kontroli nad górną częścią układu pokarmowego (zaburzenia połykania, gryzienia, żucia pokarmów, ślinienie się, stałe oddychanie przez usta)
- osobami, które nie reagują na swoje imię lub wypowiedzi interlokutora
- ludźmi z dysartrią (zaburzeniami pracy mięśni żuchwy, języka, twarzy, gardła)
- dziećmi i dorosłymi z niepłynnością mówienia (jąkanie się, powtarzanie sylab).
Jak przygotować się do wizyty z dzieckiem u neurologopedy?
Na wizytę warto zabrać dokumentację medyczną dziecka (np. wyniki badań słuchu, książeczkę zdrowia) w tym z czasów ciąży i porodu. Jeśli dziecko nosi aparat słuchowy lub okulary, trzeba je mieć ze sobą. Bardzo pomocna może być też lista wszystkich objawów zaburzeń mowy. Podczas wizyty łatwo o czymś zapomnieć, a każda informacja może pomóc w postawieniu trafnej diagnozy.
W wizycie z dzieckiem u neurologopedy może także pomóc ulubiona zabawka dziecka. W przypadku niemowląt, dobrze jest na konsultację zabrać smoczek i butelkę, jeśli dziecko jest nią karmione, a także przedmioty, które dziecko często wkłada do buzi.
Zobacz także:

Ćwiczenia logopedyczne dla 3-latka powinny dostarczać mu radości i kojarzyć się z miłym spędzaniem czasu, a nie ze żmudną pracą. Zabawy usprawniające wargi czy język i pomagające w rozwoju mowy wcale nie muszą być nudne. Logopeda Małgorzata Stanoch przedstawia kilka ćwiczeń na aparat mowy, które warto wykonywać z początkującym przedszkolakiem. Spis treści: Ćwiczenia logopedyczne dla 3-latka na usprawnienie warg Zabawy logopedyczne dla trzylatka na usprawnienie języka Wierszyki logopedyczne Ćwiczenia logopedyczne dla 3-latka na usprawnienie warg Przykłady ćwiczeń logopedycznych usprawniających wargi, które poleca logopeda Małgorzata Satnoch to: Ćwiczenie „buziaczki-śmieszaczki” Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie i poprzesyłajcie sobie buziaczki (ściągajcie wargi w dzióbek) i uśmiechy (rozciągajcie wargi w szerokim uśmiechu). Powtórzcie tę zabawę kilka razy. Na pewno wprawi was w dobry nastój. Ćwiczenie „wesoły dźwig” Usiądźcie razem przy stole. Postaw przed dzieckiem talerzyk, na którym rozsypiesz kilka małych cukierków (lub kulek zbożowych). Zadaniem dziecka będzie chwytanie ich ustami i przenoszenie do twojej dłoni. Usta dziecka będą dźwigiem, a twoja dłoń budowlą. Ćwiczenie „zmęczony konik” Tę zabawę możesz przeprowadzić kilka razy w ciągu dnia. Pokaż dziecku, jak parska konik, a następnie poproś trzylatka o powtórzenie. Możecie parskać na zmianę. Zabawy logopedyczne dla trzylatka na usprawnienie języka Ćwiczenia logopedyczne dla najmłodszych mogą być naprawdę zabawne! Te poniższe na pewno sprawią twojemu dziecku wiele radości, a przy tym usprawnią pracę języka. Ćwiczenie „najedzony kotek” Twoje dziecko będzie kotkiem, który oblizuje się, bo właśnie wypił pyszne mleko. Kotek jest zadowolony, ma pełny brzuszek i dokładnie językiem...

Ćwiczenia logopedyczne dla 4-latka opierają się nie tylko na trenowaniu języka, lecz także na ćwiczeniu pamięci wzrokowej czy prawidłowym oddychaniu. Logopeda Małgorzata Stanoch przygotowała zestaw ćwiczeń i zabaw logopedycznych, które pomogą dziecku w wieku przedszkolnym w rozwoju mowy. Spis treści: Ćwiczenia logopedyczne dla 4-latka Wierszyki logopedyczne Ćwiczenia logopedyczne dla 4-latka Zabawy logopedyczne dla przedszkolaków proponowane przez logopedę Małgorzatę Stanoch to: Zabawa na pamięć wzrokową Usiądźcie wygodnie na dywanie naprzeciwko siebie. Pośrodku rozłóż wspólnie z dzieckiem sześć przedmiotów (jeden obok drugiego), np. klocek, misio, lalka, książeczka, kredka, wiaderko. Nazwijcie je. Następnie poproś dziecko o to, aby zapamiętało ich nazwy i zamknęło oczka. Ty w tym czasie schowasz jedną z nich za siebie. Zadanie dla dziecka: dziecko odgaduje, której zabawki brakuje. Pochwal je, gdy mu się uda. Gdy zabawa sprawi mu trudność, pociesz, mówiąc, że za pierwszym razem zawsze jest trudniej i powtórzcie zabawę raz jeszcze. Możecie zamieniać się rolami, wtedy twoje dziecko będzie miało podwójną radość z zabawy. Zabawa na rozwijanie słownictwa Tę zabawę możesz stosować w każdej domowej sytuacji, np. podczas posiłku, kąpieli, porządkowania pokoju, ubierania się dziecka. Zadanie dla dziecka: nazywanie przedmiotów i podawanie ich rozmaitych cech. Ty mówisz np.: „Zobacz, tu leży klocek, to duży klocek, znajdź inny klocek”. Dziecko szuka i znajduje, krzyczy: „Mam mały klocek!”. Ty mówisz: „Brawo! A jaki jeszcze może być klocek?”. Dziecko mówi: „Czerwony”. Zobacz także: Przyczyny opóźnionego rozwoju mowy u dziecka. Wywiad z ekspertem Zabawy logopedyczne na prawidłowe oddychanie Zabawa logopedyczna „Kto strzeli gola?”: Usiądźcie...

Ćwiczenia logopedyczne dla 5-latka mogą być o wiele bardziej zaawansowane niż dla mniejszego dziecka. Warto zadbać nie tylko o prawidłową wymowę, lecz także o ubogacanie słownictwa dziecka. Logopeda Małgorzata Stanoch przedstawia ćwiczenia logopedyczne dla 5-latka usprawniające język, poprawiające pamięć słuchową oraz rozwijające słownictwo. Spis treści: Ćwiczenia logopedyczne dla 5-latka Wierszyki logopedyczne Ćwiczenia logopedyczne dla 5-latka Przedstawiamy kilka przykładów ćwiczeń logopedycznych przygotowanych przez logopedę Małgorzatę Stanoch. Są odpowiednie dla pięciolatków. Te nieskomplikowane i angażujące zabawy pomogą starszemu przedszkolakowi w rozwoju mowy. 1. Zabawa logopedyczna na pamięć słuchową Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie na dywanie i pobawcie się w „pamięciową wyliczankę”. Zabawa polega na tym, że zaczyna się ją od wspólnego początku, mówiąc: Poszła Ola (możesz podać imię swojego dziecka) do sklepu i kupiła masło. Zadanie dla dziecka: powtórzenie twojego zdania i dodanie swojego słowa, np. Poszła Ola do sklepu i kupiła masło i ser. Zabawę prowadzicie do momentu popełnienia pierwszego błędu. 2. Zabawa na rozwijanie słownictwa Potrzebna będzie piłka. W tę zabawę możecie się bawić w domu, w ogrodzie lub na podwórku. Na początku ustalacie reguły zabawy, czyli na jakie zwierzątko nie wolno złapać piłki, np. na wilka. Zadanie dla dziecka: Rzucając do siebie piłką, podawajcie nazwy różnych zwierząt. Jeżeli któreś z was złapie piłkę właśnie na wilka, musi wykonać zadanie, np. stanąć na jednej nodze i policzyć do 5. Zobacz także: Zabawy z pacynkami pomocne w terapii logopedycznej 3. Ćwiczenie logopedyczne na usprawnianie języka Pamiętaj o tym, aby najpierw samemu zaprezentować dziecku wykonanie tego ćwiczenia, należy je...