Wyniki
Wyniki
Laureaci
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Fotolia
Żywienie

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw? - porady psychologa

Czy groźby typu: „Jedz, bo nie dostaniesz deseru” działają na dzieci? Jak przekonać maluchy, by zjadły buraczki, brokuł, marchewkę czy ogórka? – podpowiada dr n. hum. Justyna Korzeniewska, psycholog dziecięcy.
dr n. hum. Justyna Korzeniewska
Konsultacja merytoryczna

Jak wynika z badania KUPS Millward Brown 75% rodziców zdaje sobie sprawę, że warzywa są niezbędnym elementem zdrowej diety. Niestety, zachęcenie dziecka do jedzenia warzyw, często bywa dużym wyzwaniem. Dzieci nie chcą ich jeść, ponieważ ich smak, zapach i forma są im obce i często mniej przyjemne od innych produktów. Jednak obecność warzyw w diecie dziecka ma kluczowe znaczenie dla jego zdrowia, prawidłowego rozwoju oraz kształtuje właściwe nawyki żywieniowe. Jak zatem poradzić sobie z oporem dzieci przed jedzeniem warzyw podpowiada dr n. hum. Justyna Korzeniewska, psycholog dziecięcy.


Dzieci jedzą wszystkimi zmysłami, więc ogranicz zapach z gotowania

Dzieci są bardziej wrażliwe sensorycznie niż dorośli, dlatego jedzą wszystkimi zmysłami. Wrażenia smakowe to dla nich tylko część doznań związanych z jedzeniem. Równie ważne są wrażenia węchowe, wzrokowe, dotykowe a nawet słuchowe.
Ostre zapachy potraw, nawet apetycznych i zdrowych, wykluczają je z jadłospisów dla dzieci.
- Trudne dla nich zapachy związane z jedzeniem, to najczęściej aromaty wydzielane w trakcie gotowania. Nawet apetyczne po ostatecznym przygotowaniu warzywa, w trakcie ich przyrządzania nie pachną zachęcająco – mówi dr n. hum. Justyna Korzeniewska, psycholog dziecięcy. - Zupełnie inną woń wydają np. gotowane kalafiory, brokuły, brukselka i kapusta, niż przygotowane ostatecznie i podawane z przyprawami.
Dlatego ważne jest, aby jeśli dziecko jest w domu podczas przygotowania jedzenia, używać wentylacji w okapie kuchennym, a przed samym posiłkiem przewietrzyć mieszkanie, lub jeśli jest taka możliwość jeść w innym pomieszczeniu niż kuchnia. W przeciwnym razie odczuwanie zapachów związanych z obróbką jedzenia zniechęci dziecko do jego spożywania, nawet jeśli ostateczny efekt tych zabiegów kulinarnych jest naprawdę smakowity.

Kolorowo na talerzu znaczy atrakcyjniej

Dla dzieci tak samo istotna jest estetyka posiłków, jak i sam kolor potraw. Szczególnie trudne do zaakceptowania z powodów wizualnych są dla dzieci potrawy jednolite pod względem barwy, szczególnie całe zielone. W języku polskim funkcjonuje piękne określenie "bukiet warzyw". W takim bogatym, urozmaiconym, a przede wszystkim kolorowym zestawie wyglądają one atrakcyjniej i smakują lepiej. Szczególnie dzieciom warto podawać warzywa urozmaicone kolorystycznie i w kontrastowych zestawieniach barw. Zielona sałata z paskami czerwonej słodkiej papryki i białymi krążkami łagodnej rzodkiewki to coś zupełnie innego niż jej pojedyncze liście.
 - Czasem trudno odgadnąć zawiłości dziecięcych upodobań jedzeniowych – uważa dr n. hum. Justyna Korzeniewska, psycholog dziecięcy. - Dlatego ważne jest eksperymentowanie w kuchni i urozmaicanie potraw oraz próbowanie różnych sposobów podawania warzyw i owoców, nawet jeśli przy pierwszych próbach dziecko protestowało. Dla dorosłego marchewka jest jedna, niezależnie czy pokrojona w plasterki czy cała, ugotowana czy surowa. Dla dzieci rozgotowany krążek marchewki w zupie, to coś zupełnie innego niż słupek, który można wziąć do ręki i schrupać.

Czytaj też: Naukowcy mają sposób, by niemowlę polubiło warzywa

Czy dzieci mogą jeść grzyby? Odpowiada ekspert [WIDEO]

kadry-2.jpg
Żywienie
Menu na 5 czyli pięć porcji warzyw, owoców lub soku dziennie
Wiemy, że witaminy i sole mineralne są każdemu potrzebne. Niestety nie mamy w organizmie „spiżarni” do ich przechowywania. Idealnie jest jeść warzywa i owoce 5 razy w ciągu dnia, przy czym jedną porcją może być szklanka soku.

#article_lid{ line-height: 22px; } Na pewno słyszałaś o kampanii społecznej „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, prawda? Właśnie rusza druga edycja tej akcji, która potrwa do 2014 roku. Poprzednia (realizowana w latach 2008-2010) miała za zadanie uświadomić, jak bardzo potrzebne są w diecie warzywa, owoce i soki oraz nakłaniała do zmiany sposobu odżywiania na lepszy. Czy się udało? Oczywiście, ale... zawsze może być lepiej! Niestety wciąż jeszcze wiele osób nie wie, jak ważne jest jedzenie codziennie 5 porcji i ile to jest jedna porcja. Sukces pierwszej edycji kampanii budzi nadzieję, że tym razem wyniki będą jeszcze lepsze! A czy Ty wiesz, dlaczego piszemy akurat o 5 porcjach? I co możesz uznać za porcję? Jeśli nie – pomoże Ci nasza mała ściągawka. Piątka na piątkę Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), warzywa i owoce powinno się zjadać przynajmniej 5 razy dziennie – czyli do każdego posiłku. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta i oczywista, a mimo to często o tym zapominamy: owoce i warzywa są źródłem cennych witamin, kwasów organicznych, pektyn, błonnika pokarmowego i substancji mineralnych. Zawierają również antyoksydanty, czyli składniki które walczą z reaktywnymi wolnymi rodnikami. Wpływają na dobre samopoczucie. Dostarczają one szeregu ważnych składników takich jak: witamina C, beta-karoten, witaminy z grupy B, PP oraz wielu składników mineralnych: potasu, cynku, selenu. Porcja czyli co? Można ją mierzyć na gramy, szklanki, łyżki, ale... najłatwiej na dłonie! Jedna porcja, to tyle, ile mieści się w dłoni! Dla dziecka jedna porcja może być odpowiednio mniejsza. Świeże owoce i warzywa można zastąpić m.in. sokami, które oprócz przecierów, uznaje się za najbardziej naturalny produkt w grupie przetworów owocowo-warzywnych. W sytuacjach, gdy nie mamy przy sobie świeżych owoców i warzyw, specjaliści zalecają...

Żywienie
Co dać dziecku do picia?
Sok, nektar czy napój - co podać dziecku do picia? Oczywiście, że sok. Dla najmłodszych wybieraj soki produkowane specjalnie dla niemowląt i dzieci po pierwszym roku życia. A kupując picie dla całej rodziny, uważnie czytaj etykiety albo… sama wyciśnij sok ze świeżych owoców i warzyw.

Sok wyciskany Na przykład z pomarańczy, jabłek, marchewki. Jest najbardziej wartościowy , bo go nie przechowujesz, i zawiera tyle samo witamin i minerałów, co świeże owoce. Nie dosładzaj go. Sok 100% Przygotowywany jest tylko z owoców lub warzyw. Zawiera sok wyciśnięty z owoców lub otrzymany z zagęszczonego soku owocowego (poprzez dodanie takiej ilości wody, jaka wcześniej została odparowana). Sok przecierowy Z niektórych owoców i warzyw produkuje się soki przecierowe, np. pomidorowy czy marchewkowy. Warto wybierać soki mętne, nieklarowane - zachowują one więcej wartości odżywczych, bo nie odfiltrowuje się z nich naturalnego osadu z owoców. Nektar Jest lepszy od napoju, choć gorszy od soku. Zawiera od 25% nawet do 99% składników pochodzących z owoców (w przypadku różnych owoców różnie). Sok owocowy jest w nektarze rozcieńczony wodą z dodatkiem cukru i czasem kwasu cytrynowego. Tak jak sok nie zawiera sztucznych barwników, aromatów czy konserwantów.   Napój Jest najmniej wartościowy . Musi zawierać co najmniej 20 % soku owocowego lub warzywnego, który jest rozcieńczony większą niż w przypadku soku ilością wody. Zawiera cukier , a także inne dodatki, np. kwas cytrynowy, barwniki, aromaty i substancje konserwujące.  

co je roczne dziecko
Adobe Stock
Żywienie
Co je roczne dziecko? Przykładowy jadłospis na 3 dni
Roczne dziecko je już niemal wszystko, dużo łatwiej więc ułożyć dla niego jadłospis niż dla młodszego niemowlaka. Proponujemy codzienne menu dla roczniaka do druku. Pamiętaj, że dieta rocznego dziecka powinna być urozmaicona, ale nadal nie może być identyczna jak dieta dorosłych.

Choć roczne dziecko je już większość produktów, które jada cała rodzina, to jego dieta powinno być lekkostrawna. Nie może też zawierać niektórych przypraw, których na co dzień używają dorośli. Menu rocznego dziecka musi być również odpowiednio zbilansowane. Przygotowaliśmy dla ciebie listę dietetycznych wskazówek . Jeśli będziesz o nich pamiętać podczas przygotowywania posiłków dla roczniaka, dziecko będzie zdrowe i pełne energii. Spis treści: Co je roczne dziecko? Ile posiłków je roczne dziecko? Jakie porcje je roczne dziecko? Jak komponować jadłospis dla rocznego dziecka? Gotowe jadłospisy dla rocznego dziecka Zakazane przyprawy w diecie rocznego dziecka ZInne zasady diety rocznego dziecka Co je roczne dziecko? Urozmaicaj dietę rocznego dziecka, ale zdrowymi produktami. Niestety, większość rodziców o tym nie pamięta. Dużo ponadrocznych dzieci dostaje niezdrowe dla nich pokarmy, np. zwykłe parówki, czarną herbatę, smażone kotlety i słodkie gazowane napoje. Zupełnie nie to mieliśmy na myśli, pisząc o tym, że maluch będzie jadł „po dorosłemu”. Lepiej w inny sposób wykorzystać ciekawość dziecka i zapał do jedzenia nowości. To najlepszy moment do tego, by przyzwyczaić je do chrupania słupków świeżej marchewki lub popijania wody. ​ Roczne dziecko może już jeść i pić: soki przecierowe (w ograniczonych ilościach, maksymalnie 120 ml na dobę), miód, mleko krowie (nie więcej niż 500 ml dziennie). Ile posiłków je roczne dziecko? Roczne dziecko powinno jadać pięć razy dziennie. Ważne jest, aby pilnować stałych pór posiłków . Właśnie teraz ustala się tempo metabolizmu dziecka. Jeśli maluch będzie jadał bardzo nieregularnie, organizm przestawi się na „tryb oszczędnościowy” i zacznie gromadzić tkankę...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Zmiany w Kodeksie pracy ważne dla rodziców [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Prawo i finanse
Zmiany w Kodeksie pracy  ważne dla rodziców w 2023 roku [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Luiza Słuszniak
wniosek 500 plus 2022
Prawo i finanse
Wniosek 500 plus 2023 – od kiedy? Jak go złożyć przez internet?
Magdalena Drab
wiersz o zimie
Gry i zabawy
Wiersz o zimie: 7 zimowych wierszyków dla maluchów i przedszkolaków
Agnieszka Majchrzak
karnawał
Aktualności
Karnawał – kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku, najciekawsze zwyczaje
Ewa Janczak-Cwil
Sanki dla dzieci
Zakupy
Sanki dla dzieci: z oparciem, drewniane i plastikowe. Jakie sanki dla niemowlaka?
Milena Oszczepalińska
ferie kiedy
Aktualności
Ferie zimowe – terminy dla województw w 2023 roku
Luiza Słuszniak
urlop macierzyński
Prawo i finanse
Urlop macierzyński 2023 – zasady, zmiany w związku z dyrektywą unijną
Ewa Janczak-Cwil
szczęśliwe imiona dla dziewczynek
Imiona
Szczęśliwe imiona dla dziewczynek: imiona oznaczające i przynoszące szczęście. Lista
Magdalena Drab
matura 2023 zmiany
Edukacja
Matura 2023: zmiany. Matematyka, polski, angielski – egzamin będzie łatwiejszy
Magdalena Drab
miód na przeziębienie
Zdrowie
Miód na przeziębienie – jaki jest najlepszy?
Małgorzata Wódz
AMR, jak często kąpać noworodka
Noworodek
Jak często kąpać noworodka: co ile dni kąpać latem i zimą? Zalecenia
Magdalena Drab
maski karnawałowe dla dzieci
Gry i zabawy
Maski karnawałowe dla dzieci: jak zrobić (krok po kroku) + maski do druku
Karolina Stępniewska
sposoby na zaparcia w ciąży
Zdrowie w ciąży
Sposoby na zaparcia w ciąży: najlepsze są te domowe i naturalne
Sylwia Niemczyk
kalendarz szczepień 2022
Zdrowie
Kalendarz szczepień 2023: szczepienia obowiązkowe i zalecane [PROGRAM SZCZEPIEŃ OCHRONNYCH] ​
Luiza Słuszniak
Królik dla niemowlaka
Dieta
Królik dla niemowlaka: jak go przygotować, od kiedy można go podać [PLUS PRZEPIS]
Adrianna Trusiuk
Ząbkowanie dziecka
Zdrowie
Ząbkowanie dziecka – kiedy się zaczyna, ile trwa i jakie są objawy?
Magdalena Drab
Dodatki do zasiłku rodzinnego
Prawo i finanse
Dodatki do zasiłku rodzinnego 2023: ile wynosi dodatek szkolny, rehabilitacyjny i na dziecko niepełnosprawne?
Joanna Biegaj
kosmetyki na cellulit i rozstępy po ciąży
Mama
Sprawdzony sposób na piękną skórę po ciąży. Znikną rozstępy, cellulit i flabby skin
Barbara Daszuta