Wyniki
Laureaci
Chcę testować
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
dziecko, kuchnia, owoce, koktail
Panthermedia
Żywienie

Zdrowe przekąski dla dzieci

Kiedy dziecko odczuwa głód między posiłkami, dobrze dać mu smaczną przekąskę. Najlepsze są te, które zapewnią maluchom dodatkową energię, a przy tym będą naturalne.

Zdrowych nawyków żywieniowych powinniśmy uczyć nasze pociechy już od najmłodszego. Smaki, które wówczas poznają zapamiętają na lata.
Największymi „grzechami” rodziców jest podawanie dzieciom  produktów wysoko przetworzonych, typu fast food, chipsów czy gazowanych napojów. Niestety mogą one uzależniać i w konsekwencji prowadzić do otyłości oraz chorób serca. Na szczęście można je zastąpić bardziej wartościowymi posiłkami. Oto kilka propozycji na smaczne i zdrowe smakołyki, którym nie oprze się żadne dziecko.

Łakocie od sadownika

Nie od dziś wiadomo, że zarówno warzywa jak i owoce są źródłem wielu witamin. Dlatego nie powinno ich zabraknąć w codziennym menu naszych pociech. Są słodkie i smaczne, co sprawia, że mogą zastąpić słodycze. Aby maluchy sięgały po nie z większą ochotą wystarczy podawać je na różne sposoby. Dobrą metodą może okazać się przygotowanie świeżych i soczystych owoców zanurzonych w kolorowej galaretce lub polanie ich naturalnym jogurtem. Pamiętajmy, aby w naszych lodówkach nie zabrakło talerzyka z warzywami i owocami - aby zawsze były one w zasięgu ręki.
Wskazówka: Jeśli nie masz dostępu do świeżych owoców, starszym dzieciom zaproponuj owoce suszone. Wcześniej jednak sprawdź na etykiecie, czy nie dodano do nich dodatkowych składników (np. cukru). Naturalne zachowują wiele składników odżywczych.

Pieczone ziemniaki

To doskonała alternatywa dla tłustych i niezdrowych frytek. Zawierają  witaminę  B6, C i kwas foliowy, a przy tym stanowią smaczny posiłek dla osób w każdym wieku.
Wskazówka: Pokrój ziemniaki w cienkie talarki i upiecz je w piekarniku. W efekcie otrzymasz chrupiące ziemniaczane krążki, które możesz podawać dzieciom np. z jogurtowym dipem.

Wafelki ryżowe

Małe, okrągłe wafelki ryżowe można podawać nawet niemowlakom. Ich chropowata powierzchnia doskonale masuje dziąsła, dlatego są odpowiednie zwłaszcza dla ząbkujących maluchów. Starszym dzieciom mogą posmakować wafle z czekoladą, które dodatkowo dostarczą im magnezu i żelaza. Tego typu łakocie stanowią idealną propozycję na zdrowy i słodki podwieczorek.
Wskazówka: Pamiętaj by wybierać tylko te produkty, do których nie został dodany cukier. Brak tego składnika sprzyja zachowaniu zdrowych zębów u najmłodszych. Bezcukrowe wafelki można chrupać do woli!

Zboża

Produkty zbożowe leżą u podstawy piramidy żywieniowej. Są doskonałym źródłem błonnika, który wpływa na przemianę materii i zapewnia uczucie sytości. Pamiętajmy, że dzieci uwielbiają chrupiące przekąski, dlatego warto z tego skorzystać podając im np. chrupki zbożowe, które można jeść „na sucho” lub łączyć z jogurtem.
Wskazówka: Śniadaniowe chrupki zbożowe to świetna propozycja na dobry początek dnia. Dostarczą one dziecku sporą dawkę energii i witamin. Dodawaj do nich sezonowe owoce, orzechy lub rodzynki, które wzbogacą ich smak.

Owocowe i mleczne koktajle

Nawet najbardziej wybredne dziecko nie oprze się koktajlom. Korzystajmy zatem z sezonowych lub mrożonych owoców i nie bójmy się miksować ze sobą różnych smaków. Tego typu przekąska mleczno-owocowa zawiera dużo białka, wapnia (budulec kości) i błonnika.
Wskazówka: Nie kupuj gotowych koktajlów, które zawierają sporą ilość cukru. Dużo lepiej będzie przygotować taki napój samemu, łącząc świeże owoce i mleko. Dodając szczyptę cynamonu dodatkowo wzbogacisz ich smak.

Popcorn

Wbrew pozorom popcorn zaliczany jest do jednej ze zdrowszych przekąsek zalecanych przez dietetyków. Zawiera błonnik, który pomaga regulować pracę jelit. Zdecydowanie powinniśmy jednak zrezygnować z gotowego produktu z dodatkiem masła lub soli. Dużo zdrowsze dla dzieci będą ziarenka, które razem będziecie mogli uprażyć na patelni lub w specjalnych maszynach.
Wskazówka: Jeszcze ciepły popcorn posypcie cynamonem lub sproszkowanym czosnkiem. Nie bójcie się bawić smakiem i chrupcie na zdrowie!

Wśród szerokiej gamy przekąsek przeznaczonych dla dzieci znajdziemy wiele odmian, spośród których często trudno dokonać wyboru. Zawsze jednak warto upewnić się, czy zawierają one naturalne i zdrowe składniki. Takie małe „co nieco” może być doskonałą okazją do wyrobienia u dziecka nawyku sięgania po wartościowe produkty.

Tych produktów staraj się unikać

  • Słone orzeszki, paluszki i chipsy – nadmiar soli obciąża nerki i układ moczowy.
  • Wysoko przetworzone produkty (np. mrożone frytki).
  • Słodycze i cukier, który jest główną przyczyną próchnicy


Konsultacja: Małgorzata Zdrojewska, dietetyk, magister inżynier w zakresie dietetyki współpracująca z firmą Good Food, producentem Wafelków Ryżowych „Milutkie”

Które produkty dla dziecka są bezpieczne? Jak to sprawdzić – mówi dyrektor IMiD [WIDEO]

dziecko fast foody
Fotolia
Zdrowie
Alergii i astmie sprzyjają fast foody: nowe doniesienia naukowców
Dzieci, które co najmniej trzy razy w tygodniu jedzą fast foody, są narażone nie tylko na otyłość, ale też na atopowe zapalenie skóry, katar alergiczny, astmę. Dane zebrano wśród ponad 500 tys. dzieci z kilkudziesięciu krajów świata.

Badania – w ramach międzynarodowego studium występowania astmy i alergii w dzieciństwie (ISAAC) – przeprowadzali naukowcy z Nowej Zelandii, Niemiec, Hiszpanii, Australii i Wielkiej Brytanii. Wśród badanych było 181 tys. dzieci w wieku 6-7 lat i ponad 319 tys. w wieku 13-14 lat. Naukowcy pytali dzieci (i rodziców) o sposób odżywiania w ostatnich 12 miesiącach. Pod uwagę brano m.in. mięso, ryby, owoce i warzywa, produkty zbożowe, rośliny strączkowe, masło, ziemniaki, orzechy, margarynę, mleko, jaja oraz żywność typu fast food. Co wpływa na wzrost ryzyka alergii i astmy? Ryzyko alergii i astmy rosło u dzieci , które jadły hamburgery, frytki i innego typu fast foody (było wyższe o 27-39% proc. w stosunku do rówieśników odżywiających się zdrowiej). Dlaczego tak się dzieje? Naukowcy tłumaczyli związek fast foodów z rozwojem alergii i astmy tym, że żywność typu fast food zawiera dużo tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów typu trans , które mają szkodliwy wpływ na zdrowie, m.in. na układ odpornościowy. A to właśnie błędy układu odpornościowego są główną przyczyną alergii. Czytaj też: Jak sprawić, by dziecko pokochało owoce i warzywa? Co sprzyja spadkowi ryzyka alergii i astmy? Ryzyko rozwoju alergii i astmy spadało u dzieci , które jadły dużo owoców i warzyw (im więcej, i im bardziej różnorodnych, tym lepiej). Dlaczego tak się dzieje? Składniki zawarte w owocach i warzywach (m.in. przeciwutleniacze) bardzo korzystnie wpływają na układ odpornościowy. Warto pamiętać, że zgodnie z zaleceniami dietetyków najlepiej jeść dziennie 5 porcji owoców i warzyw . Taka dieta chroni przed otyłością, cukrzycą, wieloma typami nowotworów. Jak się okazuje, może też mieć ogromny wpływ na rozwój alergii. Polecamy: Alergie krzyżowe - czy wiesz, na co jeszcze możesz mieć uczulenie?

jak karmić dziecko
Fotolia
Żywienie
Jak powinno jeść dziecko po pierwszych urodzinach?
Po pierwszych urodzinach dziecko wcale nie może jeszcze jeść jak dorosły, choć takie opinie się słyszy. Ci, którzy mówią, że powinno mieć „lekkostrawną dietę dorosłego” są nieco bliżej prawdy. Zastanawiasz się, jak karmić malucha powyżej roku? Oto nasz przewodnik.

Dziecko nie zmienia się w dniu pierwszych urodzin jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, więc nie powinno jeszcze jeść jak dorosły. Także dlatego, że dieta Polaków nie jest na tyle zdrowa, by zaspokoić zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze potrzebne dziecku do prawidłowego rozwoju. Zawiera za mało warzyw i owoców, zbyt dużo tłuszczów zwierzęcych, soli i cukru. Jest też ciężkostrawna, a przy tym jest w niej sporo wysoko przetworzonych produktów. Około pierwszych urodzin małe dziecko powinno powoli przechodzić z diety niemowlęcej na zdrową lekkostrawną dietę tzw. dietę rodzinnego stołu. Czyli? Zobacz, co powinno jeść. Zobacz też: Jadłospis dla rocznego dziecka 1.  Mleko i produkty mleczne Dzieci powinny dostać dwie porcje mleka i jedną porcję produktów mlecznych dziennie. Mleko (w tym modyfikowane) i jego przetwory, czyli kefir, jogurt, maślanka, są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia i białka. Zawierają też niektóre witaminy z grupy B oraz witaminę D. Maślanka, kefir i jogurt naturalny są łatwostrawne i bogate w bakterie kwasu mlekowego. Produktami mlecznymi są też sery (biały, żółty), ale twaróg zawiera niewiele wapnia. PORCJA TO: szklanka mleka, pół szklanki jogurtu, dwie łyżeczki twarożku, plasterek żółtego sera. Zobacz też: Co podać dziecku zamiast mleka? 10 sprawdzonych pomysłów 2.  Mięso, ryby i jajka Dziecko powinno codziennie zjeść 1–2 porcje mięsa, ryby lub jajek . Mięso dostarcza pełnowartościowego białka i łatwo przyswajalnego żelaza hemowego oraz cynku, a także witamin: B1, PP, B12. Podawaj mięso kurczaka, indyka, a także mało tłustą wołowinę, cielęcinę, wieprzowinę, jagnięcinę. Piecz je, duś lub gotuj 2–3 razy w tygodniu (drób bez skóry). Ryby, oprócz białka, są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz witaminy D....

dziecko, jedzenie, spacer
Żywienie
Co jeść na spacerze
Pogoda zachęca, by spędzić z dzieckiem kilka godzin na dworze. Powietrze, słońce i wiatr znakomicie poprawiają apetyt. Koniecznie więc zabierz dla malca coś do jedzenia. Tylko co?

Nawet gdy nie wybierasz się z malcem na cały dzień do lasu, a tylko na kilka godzin do parku, weź dla niego małą przekąskę. W ciepły dzień na dworze wszystko smakuje lepiej niż w domu. A gdy twój brzdąc zobaczy obok siebie inne jedzące dzieci, z miejsca nabierze apetytu! Przysmaki malca Jeśli karmisz piersią, nie zabieraj na dwór nic specjalnego. Wystarczy, że znajdziesz spokojne miejsce do przystawienia malca. Dla dziecka karmionego butelką weź w termosie ciepłą, przegotowaną wodę i osobno mleko w proszku. Przygotujesz mieszankę, gdy smyk trochę zgłodnieje. Jeśli jednak maluch zjada już nowe dania, będzie ci prościej zabrać dla niego coś gotowego. Może to być: Gotowy deserek (w słoiczku lub specjalnym pojemniku). Nie trzeba go podgrzewać, można od razu podać dziecku. Jeśli jednak wybraliście się na kilkugodzinny spacer, a malec na dworze zadowolił się tylko kilkoma łyżeczkami deserku, to resztę zjedz ty. Nie zostawiaj rozpoczętego jedzenia, ponieważ w wysokich temperaturach bakterie szybko się namnażają i mogą spowodować zatrucia pokarmowe. Jogurt, kefir, twarożek. Idealne dla malca, który skończył 10 miesięcy i nie jest uczulony na mleko krowie. Coś do pochrupania. Chrupki kukurydziane , wafelki ryżowe, ciastka (najlepiej przeznaczone dla niemowląt lub zrobione w domu). Bardzo dobre jako przekąska. Owoce. Mogą to być banany, winogrona, cząstki jabłka lub owoce ze słoiczka. Malec nie musi dostać obiadu na dworze. Lepiej niech zje ciepły w domu. Koszyk dla starszaka Dla dziecka, które skończyło rok, na dłuższy spacer możesz zabierać to samo, co dla niemowlęcia (deserki, jogurty, serki, chrupki, drobne ciasteczka). Dobra będzie też kanapka z serem lub wędliną (uwaga: jeśli jest gorąco i wybierasz się na kilkugodzinny spacer , przyda ci się mała lodówka turystyczna, do której włożysz kanapkę; jeżeli jej nie masz, zabieraj na...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
wierszyk o Mikołaju
Święta i uroczystości
Wierszyk o Mikołaju –​ krótkie, łatwe i śmieszne propozycje
Ewa Janczak-Cwil
Co na odporność dla dzieci
Zdrowie
Co na odporność dla dziecka – 6 skutecznych i sprawdzonych metod [oraz 3 produkty z apteki]
Joanna Biegaj
Adwent
Święta i uroczystości
Adwent: co to jest, kiedy się zaczyna i kończy? Zwyczaje i symbole adwentu
Luiza Słuszniak
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
Mikołajki życzenia
Święta i uroczystości
Życzenia na mikołajki 2022 – oryginalne i śmieszne wierszyki
Joanna Biegaj
Co to są roraty?
Święta i uroczystości
Roraty: co to za msza? Kiedy są odprawiane i jak wyglądają?
Luiza Słuszniak
witamina D
Zdrowie
Witamina D – korzyści, normy dla dzieci dzieci i dorosłych, źródła witaminy D
Małgorzata Wódz
sennik dziecko
Aktualności
Sennik: dziecko – znaczenie snów, w których pojawiają się dzieci
Joanna Biegaj
mleko z czosnkiem
Zdrowie
Mleko z czosnkiem – jak działa, na co pomaga, przepisy
Joanna Biegaj
Glukoza w moczu w ciąży
Zdrowie w ciąży
Glukoza w moczu w ciąży – co oznacza, jakie objawy jej towarzyszą?
Ewa Janczak-Cwil
Zabawy mikołajkowe
Święta i uroczystości
Zabawy na mikołajki: gry, konkursy, zabawy ruchowe i inne pomysły mikołajkowe
Joanna Biegaj
Jak wzmocnić odporność?
Zdrowie
Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu u dziecka: zakwas, oxymel, miód i inne
Adrianna Trusiuk
zasiłki dla samotnej matki
Prawo i finanse
Zasiłki dla samotnej matki –​ co przysługuje? Świadczenia, dodatki, zasiłek z MOPS
Małgorzata Wódz
masa solna przepis i ozdoby z masy solnej
Gry i zabawy
Masa solna – jak zrobić idealną masę solną krok po kroku [PRZEPIS]
Magdalena Drab
dekoracje świąteczne, śnieżynka
Święta i uroczystości
Śnieżynki z papieru – 7 wzorów do wycinania
Agnieszka Szumigaj
Wierszyki świąteczne
Święta i uroczystości
Wierszyki świąteczne: krótkie, śmieszne, dla dzieci, życzenia SMS
Milena Oszczepalińska
gorączka u dziecka
Pielęgnacja
Przegrzanie dziecka: objawy, co zrobić, gdy dziecko jest przegrzane
Małgorzata Wódz
list do Mikołaja
Święta i uroczystości
List do św. Mikołaja – 8 wzorów do druku
Magdalena Drab
Tran dla dziecka
Żywienie
Tran dla dziecka –​ jaki wybrać, od kiedy i ile podawać? Wyjaśnia pediatra
Małgorzata Wódz
jak ubierać niemowlę jesienią
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę jesienią – co założyć dziecku na spacer i w domu?
Joanna Biegaj