Współpraca Reklamowa

Lekcja nr 11: Mam prawo do humorów, czyli jaki jestem – moje mocne strony

Samoświadomość pozwala dziecku rozumieć i prawidłowo nazywać emocje, również te negatywne. Dzięki tym ćwiczeniom twoje dziecko lepiej zrozumie siebie.

Emocje mają duże znaczenie dla racjonalnego postępowania. Warto pamiętać, że w rywalizacji uczuć i myśli wygrywają
te pierwsze, co skłania nas do podejmowania szybkich decyzji. Dopiero potem zachodzi proces myślenia.

 

Dlaczego to ważne

Mózg myślący odgrywa nadrzędną rolę w stosunku do emocji, z wyjątkiem owych chwil, kiedy emocje biorą górę i rządzić zaczyna mózg emocjonalny. U podłoża każdej silnej emocji leży impuls
do działania. Podstawą inteligencji emocjonalnej jest kierowanie tymi impulsami.

Panowanie nad emocjami jest zdolnością opierającą się na samoświadomości. Samowiedza i samoocena to bardzo ważne składowe EQ. Samoświadomość emocjonalna to lepsze rozpoznawanie i nazywanie swych własnych emocji, lepsze zrozumienie przyczyn uczuć oraz skuteczne rozpoznawanie różnicy między uczuciami i działaniami.

Dzięki odpowiedniemu treningowi dziecko staje się ciekawe świata, znajduje przyjemność w nauce, nabiera pewności siebie, jednocześnie mając świadomość ograniczeń. To pozwala mu odnieść w życiu sukces.

Sukces w szkole zależy w ogromnym stopniu od cech emocjonalnych ukształtowanych u dziecka w okresie przedszkolnym,
a więc decyduje o nim nie tyle umiejętność czytania czy znajomość faktów, ile zbiór cech emocjonalnych i społecznych.

Dojrzałość emocjonalna – czyli pewność siebie i ciekawość, wiedza o tym, jakie zachowania są oczekiwane, jak panować nad emocjami, umiejętność czekania, stosowanie się do wskazówek, zdolność wyrażania swoich potrzeb – jest wyznacznikiem sukcesu edukacyjnego.

Ćwiczenia

  • Dłoń

Rekwizyty: kartki, ołówki
Miejsce: gdziekolwiek

Razem z dzieckiem nawzajem odrysujcie swoje dłonie. Następnie w miejsce palców ty wpisujesz 5 swoich mocnych stron,
co w sobie lubisz, z czego jesteś dumna/y. To samo robi dziecko, ale zamiast słów umieszcza symboliczne rysunki.
Potem wymieńcie się rysunkami dłoni. Niech dziecko narysuje, za co lubi mamę czy tatę, a ty wypisz mocne strony swojej pociechy.
Dzięki tej zabawie nie tylko rodzic ma możliwość poznania tego, jak postrzega siebie i dziecko, ale również maluch uświadamia sobie, że dużo potrafi i w wielu czynnościach, sytuacjach czy zachowaniach jest dobry.
Na koniec zabawy tak uzupełnione rysunki dłoni można zawiesić w widocznym miejscu, by zawsze można było zerknąć
na swoje mocne strony.
 

  • Humorki i humorzyska

Rekwizyty: kartki z emotikonami
Miejsce: pokój dziecka

Wskaż jakąś zabawkę lub rzecz i poproś dziecko, by podniosło kartę oznaczającą emocję wskazanego przez ciebie przedmiotu. Twoim zadaniem jest odgadnąć, dlaczego np. krzesło się boi. Potem zamieńcie się rolami.
 

  • Czarodziejska kartka

Rekwizyty: kartki, kredki
Miejsce: gdziekolwiek

Narysuj na kartce uśmiechniętą twarz (symbolicznie), schowaj się za nią i mów do dziecka. Dziecko ma zgadnąć, czy słyszy
w twoim głosie uśmiech, czy robisz za kartką miny itp. Zamieniajcie się rolami. Waszym głównym zadaniem jest wsłuchiwanie się w ton głosu i sprawdzanie różnych wariantów wypowiedzi i ekspresji, np. czy można mówić komuś, że się go lubi, krzycząc, jaka musi być siła głosu, by ktoś zaprzestał jakiegoś działania.
 

  • Mocne strony

Rekwizyty: Zabawki z Kinder Niespodzianki
Miejsce: Dowolne
Ustawiamy zabawki z Kinder Niespodzianki. Dziecko wybiera zabawkę i opowiada o jej mocnych stronach.
Dzięki temu ćwiczeniu rozmawiamy o emocjach, wadach i zaletach, o cechach i ich przeciwieństwach.

Wróć do strony: www.mamotoja.pl/akcja-edukacja/zmysly-dziecka/
 

Artykuł powstał z udziałem marki KINDER Niespodzianka