połóg 4.png

Połóg: co to jest, ile trwa i jak wygląda?

Połóg to czas dużych zmian w organizmie kobiety. Sześć tygodni po porodzie, czyli czas połogu, to trudny okres dla młodej mamy. Możesz borykać się z różnymi dolegliwościami, np. nietrzymaniem moczu. Jest to również okres, gdy hormony po porodzie szaleją, a to wpływa na samopoczucie kobiety.
Katarzyna Imiołek
połóg 4.png

Sześć połogowych tygodni po urodzeniu dziecka to dla kobiety czas niezwykły. Ciało w połogu małymi kroczkami wraca do formy, regenerując się po trudach ciąży i porodu. Największe zmiany zachodzą w układzie hormonalnym, krążenia, w składzie krwi, a także w narządach płciowych i... oczywiście, w wyglądzie. Bądź dla siebie teraz bardzo wyrozumiała – w połogu możesz czuć wyczerpanie, mieć zmienne nastroje i baby bluesa czy być wciąż podenerwowana. Daj sobie czas na wyciszenie się, a hormonom na wyregulowanie.

Spis treści: 

  1. Połóg po porodzie: co to jest i ile trwa?
  2. Połóg po cesarskim cięciu
  3. Jak wygląda połóg?
  4. Jak przetrwać połóg?
  5. Hormony w czasie połogu: baby blues, depresja poporodowa
  6. Jak wrócić do formy po porodzie?
  7. Kiedy można współżyć po porodzie?
  8. Czy w połogu można zajść w ciążę?

Połóg po porodzie: co to jest i ile trwa?

Połóg po porodzie naturalnym trwa ok. sześciu tygodni. Jest to czas, kiedy w ciele kobiety zachodzi szereg zmian mających na celu przywrócenie stanu sprzed ciąży. To, co działo się w organizmie przyszłej mamy przez 9 miesięcy, musi zostać cofnięte w znacznie krótszym czasie. Powoduje to istną burzę hormonalną i zmienność nastrojów u młodej mamy. Wyróżniamy trzy etapy połogu: bezpośredni, wczesny i późny. Połóg bezpośredni to pierwsza doba po porodzie, połóg wczesny – pierwszy tydzień, a połóg późny – do 6 tygodni po porodzie.

Po porodzie w twoim organizmie następują zmiany hormonalne – wyrzut oksytocyny i endorfin, a to z kolei pozytywnie oddziałuje na twoje emocje. Po kilku dniach jednak poziom tych hormonów spada. W czasie połogu twoje samopoczucie powinno już się w miarę ustabilizować. Jeżeli jednak czujesz, że jest ci źle i nie dajesz sobie rady z własnymi emocjami, koniecznie powiedz o tym mężowi i lekarzowi – ginekologowi czy nawet pediatrze, kiedy go odwiedzisz razem z maluszkiem. To bardzo ważne! Depresja poporodowa, którą jest zagrożone nawet 20 proc. mam, to poważna choroba. Zaniedbana, prowadzi do rodzinnych tragedii. Tylko właściwa diagnoza i leczenie pomogą ci odzyskać równowagę i siły. 

Połóg po cesarskim cięciu

Połóg po cesarskim cięciu może trwać dłużej niż standardowe sześć tygodni po porodzie naturalnym – zwykle trwa on ok. ośmiu tygodni. Cesarskie cięcie, w przeciwieństwie do porodu siłami natury, jest operacją, podczas której dochodzi o naruszenia powłok brzusznych. W związku z tym młoda mama w czasie połogu może odczuwać ból brzucha, w dodatku musi również odpowiednio dbać o ranę po cięciu.

Kobiety po cesarce zazwyczaj skarżą się na ból wokół rany (gdy znieczulenie zaczyna puszczać). To, jak bardzo będziesz odczuwać ból po zabiegu, zależy od wielu czynników (m.in. od tego, jakie znieczulenie zastosowano do operacji). Jeśli ból jest nie do wytrzymania, poproś lekarza o leki, które można podawać kobiecie karmiącej. 

Jak wygląda połóg?

Czas połogu to przede wszystkim zmiany hormonalne zachodzące w organizmie kobiety, ale nie tylko. Zaraz po porodzie mama traci nawet do siedmiu kilogramów (to suma ciężaru dziecka, powiększonej macicy, łożyska oraz utraconej wody) i część ciążowego brzuszka. Wielkość macicy odpowiada teraz rozmiarowi z ok. 20. tygodnia ciąży, czyli jej dno znajduje się mniej więcej na wysokości pępka. Ale to dopiero sam początek zmian, które doprowadzą cię do formy sprzed dziewięciu miesięcy.

Obkurczaniu się macicy towarzyszą czasem nawet dość bolesne skurcze pojawiające się szczególnie podczas karmienia piersią. Maluszek bowiem ssąc, pobudza produkcję oksytocyny, która jest jednym z hormonów odpowiedzialnych za obkurczanie się macicy. Dlatego jeśli będziesz czuła ból brzucha podczas karmienia dziecka, myśl nie o dyskomforcie, a o tym, że właśnie zmniejsza ci się brzuch!

Jeśli rodziłaś siłami natury, po około 10 dniach od porodu powinno całkowicie wygoić się krocze. Nawet po szwach zostanie ci tylko niewielka blizna, a siadanie czy mycie nie będą ci już sprawiały trudności i bólu. Także powłoki brzuszne będą wyczuwalnie stawać się bardziej napięte, choć – nie ma się co oszukiwać – bez ćwiczeń fizycznych długo lub nigdy nie wrócą do formy sprzed ciąży... Jeśli wskutek rozciągania się skóry zrobiły ci się rozstępy, to teraz z intensywnie czerwonej zmienią barwę na srebrzystoszarą. Dzięki czemu będą nieco mniej widoczne.

Czym są odchody połogowe?

Obkurczaniu się macicy towarzyszą silne upławy zwane odchodami połogowymi (albo odchodami poporodowymi). W pierwszych dniach są one bardzo obfite (mogą być w nich fragmenty tkanki i skrzepy po porodzie – niech cię to nie niepokoi, to norma) i krwistoczerwone, po tygodniu jednak staną się skąpsze, bardziej płynne i brunatne. Nie oszczędzaj teraz na podpaskach, potrzebujesz nawet 8-10 dziennie. Wybierz naprawdę duże i chłonne podpaski porodowe lub wręcz pieluszki jednorazowe, bez rzepów. W drugim i trzecim tygodniu połogu odchody są już żółtawe, o nieco mazistej konsystencji, a i ich ilość znacząco się zmniejsza. Wkrótce staną się wręcz szarawe, by w czwartym tygodniu całkowicie zniknąć.
Odchody połogowe pojawiają się zarówno u kobiet, które rodziły naturalnie, jak i tych, które miały cesarskie cięcie. Jeśli po kilku dniach po narodzinach dziecka upławy się nie pojawiły lub są bardzo intensywne i nieprzyjemnie pachną, jak najszybciej skonsultuj się z lekarzem!

Nietrzymanie moczu w czasie połogu

Wiele świeżo upieczonych mam skarży się, że po trudnym porodzie pozostała jeszcze inna pamiątka – kłopot z utrzymaniem moczu. Szczęśliwie to przejściowa dolegliwość. Gdy mięśnie Kegla wzmocnią się i wrócą do poprzedniej sprężystości, najprawdopodobniej problem zniknie samoistnie. Pomóż sobie i im, wykonując kilka razy dziennie, przez minutę czy dwie, ćwiczenia Kegla – napinając i rozluźniając mięśnie. Jeśli jednak po dwóch miesiącach sytuacja się nie poprawi, powiedz o swoim problemie lekarzowi. Warto również skorzystać z pomocy fizjoterapeutki uroginekologicznej.

Jak przetrwać połóg?

Jeśli miałaś nacinane krocze, możesz mieć kłopoty z siedzeniem (kobiety mówią często, że czują się nie jak po porodzie, ale jakby je ktoś pobił). Warto wtedy, zamiast się męczyć, nakładać na krzesło małe kółko do pływania lub kupić specjalny krąg połogowy.  

Możesz też odczuwać zwiększoną potliwość, to normalne. Nadmierne pocenie się po porodzie wynika z nieustabilizowanej jeszcze gospodarki hormonalnej. Dopóki hormony po porodzie nie wrócą do normy (czyli przez najbliższych kilka tygodni) przygotuj się na konieczność częstszych zmian piżamy i szczególnego dbania o higienę. Pocenie się po porodzie to jeden ze sposobów wydalania niepotrzebnej wody i związków mineralnych, które nagromadziły się w organizmie przez cały okres ciąży.

Dieta w połogu

W tym wyjątkowym czasie dbaj o to, co znajduje się na twoim talerzu. Pilnuj, by w twojej diecie było dużo wody i błonnika. Regularne wypróżnienia pozwolą ci uniknąć kolejnych dolegliwości w okolicach krocza. Aby uniknąć zaparć, jedz śliwki, najlepiej suszone. Staraj się też unikać produktów wysoko przetworzonych – są one po prostu niezdrowe, nie tylko w czasie połogu. Nie stosuj natomiast żadnej diety eliminacyjnej „na wszelki wypadek”. O tym, czy powinnaś zrezygnować z jakichś produktów, zdecyduje lekarz.

Jak wrócić do formy po porodzie?

Gdy minie przepisowe sześć tygodni, skonsultuj się z lekarzem i zacznij ćwiczyć. Niektóre z ćwiczeń możesz wykonywać w towarzystwie dziecka – maluch może leżeć na macie, gdy ty będziesz np. robić pompki. Gdy lekarz zezwoli na ćwiczenia, możesz zapisać się na specjalne zajęcia dla kobiet po ciąży. Możesz też zacząć więcej spacerować – to forma ruchu, która nie tylko ćwiczy ciało, ale i świetnie odpręża ducha.
Uważnie słuchaj swojego ciała i nie rób nic na siłę! Zamiast ulegać presji szybkiego powrotu do formy sprzed ciąży, naciesz się macierzyństwem i nie nakładaj na siebie żadnych ograniczeń. Wszystko przyjdzie w swoim czasie. Nie rzucaj się w wir ćwiczeń tuż po połogu. Skup się na tym, co najważniejsze: na swoim dziecku. Codzienne spacery na świeżym powietrzu to dawka ruchu, która z pewnością pozytywnie wpłynie na twoje zdrowie, ale też samopoczucie.

Kiedy można współżyć po porodzie?

Koniec połogu oznacza również powrót do seksu. Zanim jednak zdecydujecie się na swój drugi „pierwszy raz”, koniecznie odwiedź ginekologa. Lekarz zbada cię oraz przedyskutuje z tobą i zaleci najodpowiedniejszą dla was formę antykoncepcji. Gdy będziesz wiedziała, że nie ma medycznych przeciwwskazań do współżycia, pomyśl, czy jesteś na to gotowa psychicznie. Wiele kobiet, nawet z tych, które przed porodem prowadziły bardzo intensywne życie seksualne, nieco odkłada ten moment w czasie.


Oto najczęstsze przyczyny niechęci do seksu lub obniżenia libido:

  • wciąż wysoki po porodzie poziom prolaktyny i niski estrogenów;
  • bezsenne noce i zmęczenie, które każą zapomnieć o kolejnym „wysiłku”;
  • obawa, że pierwsze stosunki będą bolesne.
Najważniejsze w tych sytuacjach będzie wyrozumiałość i wzajemne zaufanie – mama musi wiedzieć, że partner rozumie jej lęki i jeśli trzeba, umie im wyjść naprzeciw.

Czy w połogu można zajść w ciążę?

W czasie połogu możliwe jest zajście w ciążę. Płodność u kobiety może wrócić w każdym momencie, nawet przed pojawieniem się pierwszego okresu. Czynnikiem, który determinuje przywrócenie owulacji, jest sposób karmienia dziecka. U kobiety, która karmi dziecko jedynie piersią (bez podawania smoczka, dokarmiania butelką w nocy itp.), występuje tzw. poporodowa niepłodność laktacyjna. Jest to niepłodność wywołana produkcją prolaktyny. Uniemożliwia to kobiecie ponowne zajście w ciążę po porodzie. Eksperci podają, że czas trwania takiej niepłodności wynosi ok. 12 tygodni.

Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 7 głosy

Zobacz także

Popularne tematy