kobieta w połogu
fot. Panthermedia

Połóg - czas intensywnych zmian u młodej mamy

Pierwsze godziny, dni i tygodnie po porodzie to trudny czas dla kobiety. Świeżo upieczona mama musi wtedy bardzo o siebie dbać. Jak się powinna troszczyć o swoje ciało? Podpowiadamy!
kobieta w połogu
fot. Panthermedia

Sześć połogowych tygodni po urodzeniu dziecka to dla kobiety czas niezwykły. Ciało małymi kroczkami wraca do formy, regenerując się po trudach ciąży i porodu. Największe zmiany zachodzą w układzie hormonalnym, krążenia, w składzie krwi, a także w narządach płciowych i... oczywiście, w wyglądzie. Bądź dla siebie teraz bardzo wyrozumiała – możesz czuć wyczerpanie, mieć zmienne nastroje i baby bluesa czy być wciąż podenerwowana. W twoim organizmie trwa szaleństwo zmian, daj mu czas na wyciszenie się, wyregulowanie.

Czym jest połóg?

Połóg jest to czas tuż po porodzie, w którym w ciele kobiety zachodzi szereg zmian, mających na celu przywrócić stan sprzed ciąży. To, co działo się w organizmie przyszłej mamy przez 9 miesięcy, musi zostać cofnięte w znacznie krótszym czasie. Powoduje to istną burzę hormonalną i zmienność nastrojów u młodej mamy. Połóg bezpośredni to pierwsza doba po porodzie, połóg wczesny – pierwszy tydzień, a połóg późny – do 6 tygodni po porodzie.

Jak przebiega obkurczanie się macicy?

Zaraz po porodzie mama traci nawet do siedmiu kilogramów (to suma ciężaru dziecka, powiększonej macicy, łożyska oraz utraconej wody) i większą część ciążowego brzuszka. Wielkość macicy odpowiada teraz rozmiarowi z ok. 20 tygodnia ciąży, czyli jej dno znajduje się mniej więcej na wysokości pępka. Ale to dopiero sam początek zmian, które doprowadzą cię do formy sprzed dziewięciu miesięcy. Obkurczaniu się macicy towarzyszą czasem nawet dość bolesne skurcze, pojawiające się szczególnie podczas karmienia piersią. Maluszek bowiem ssąc pobudza produkcję oksytocyny, która jest jednym z hormonów odpowiedzialnych za obkurczanie się macicy. Dlatego jeśli będziesz czuła ból brzucha podczas karmienia maluszka, myśl nie o dyskomforcie, a o tym, że właśnie zmniejsza ci się brzuch...:)

Krwawienie po porodzie

Macica się teraz jednak nie tylko obkurcza, ale przede wszystkim oczyszcza ze śladów porodu. Oczyszczaniu się macicy towarzyszą silne upławy, zwane odchodami połogowymi. W pierwszych dniach są one bardzo obfite (mogą być w nich fragmenty tkanki, niech cię to nie niepokoi, to norma) i krwistoczerwone, po tygodniu jednak staną się skąpsze, bardziej płynne i brunatne. Nie oszczędzaj teraz na podpaskach, potrzebujesz nawet 8-10 dziennie. Wybierz te naprawdę duże i chłonne lub wręcz pieluszki jednorazowe, bez rzepów (np. Bella).

Dolegliwości po porodzie

Jeśli miałaś nacinane krocze, możesz mieć kłopoty z siedzeniem (kobiety mówią często, że czują się nie jak po porodzie, ale jakby je ktoś pobił). Warto wtedy zamiast się męczyć nakładać na krzesło małe kółko do pływania lub kupić specjalny krąg połogowy.  

Możesz też odczuwać znacznie zwiększoną potliwość, to normalne. Nadmierne pocenie się po porodzie wynika z nieustabilizowanej jeszcze gospodarki hormonalnej. Dopóki hormony nie wrócą do normy (czyli przez najbliższych kilka tygodni) przygotuj się na konieczność częstszych zmian piżamy i szczególnego dbania o higienę. Pocenie się po porodzie to jeden ze sposobów wydalania niepotrzebnej wody i związków mineralnych, które nagromadziły się w organizmie przez cały okres ciąży. 

Zmiany w drugim tygodniu połogu

Po około 10 dniach powinno całkowicie wygoić się krocze. Nawet po szwach zostanie ci tylko niewielka blizna, a siadanie czy mycie nie będą ci już sprawiały trudności czy bólu. Także powłoki brzuszne będą wyczuwalnie stawać się bardziej napięte, choć – nie ma się co oszukiwać – bez ćwiczeń fizycznych długo lub nigdy nie wrócą do formy sprzed ciąży... Jeśli wskutek rozciągania się skóry zrobiły ci się rozstępy, to teraz z intensywnie czerwonej zmienią barwę na srebrzystoszarą. Dzięki czemu będą nieco mniej widoczne. W drugim i trzecim tygodniu połogu odchody są już żółtawe, o nieco mazistej konsystencji, a i ich ilość znacząco się zmniejsza. Wkrótce staną się wręcz szarawe, by w czwartym tygodniu całkowicie zniknąć.

Dieta po porodzie

Dbaj bardzo o swoją dietę. Pilnuj, by było w niej dużo wody i błonnika. Regularne wypróżnienia pozwolą ci uniknąć kolejnych dolegliwości w okolicach krocza. Aby uniknąć zaparć, jedz śliwki, najlepiej suszone. Staraj się też unikać produktów wysoko przetworzonych, są po prostu niezdrowe, nie tylko w czasie połogu. Nie stosuj natomiast żadnej diety eliminacyjnej "na wszelki wypadek". O tym, że powinnać zrezygnować z jakichś produktów, zdecyduje lekarz. 

Męczy cię baby blues? A może to depresja poporodowa?

W tym czasie powinno już się w miarę ustabilizować twoje samopoczucie. Jeżeli jednak czujesz, że jest ci źle i nie dajesz sobie rady z własnymi emocjami, koniecznie powiedz o tym mężowi i lekarzowi – ginekologowi czy nawet pediatrze, kiedy go odwiedzisz razem z maluszkiem. To bardzo ważne! Depresja poporodowa, którą jest zagrożone nawet 20 proc. mam, to poważna choroba. Zaniedbana, prowadzi do rodzinnych tragedii. Tylko właściwa diagnoza i leczenie pomogą ci odzyskać równowagę i siły.  

Problem nietrzymania moczu po porodzie

Wiele świeżo upieczonych skarży się, że po trudnym porodzie pozostała jeszcze inna pamiątka – kłopot z utrzymaniem moczu. Szczęśliwie to przejściowa dolegliwość. Gdy mięśnie Kegla wzmocnią się i wrócą do poprzedniej sprężystości, najprawdopodobniej problem zniknie samoistnie. Pomóż sobie i im, wykonując kilka razy dziennie, przez minutę czy dwie, ćwiczenia Kegla– napinając i rozluźniając mięśnie. Jeśli jednak po dwóch miesiącach sytuacja się nie poprawi, powiedz o swoim problemie lekarzowi.

Jak wrócić do formy po porodzie?

Gdy minie przepisowe sześć tygodni, zacznij ćwiczyć. Tradycyjne brzuszki naprawdę niezmiennie działają na zwiotczałą, poporodową skórę świeżo upieczonej mamy!  Możesz też zacząć więcej spacerować – to forma ruchu, która nie tylko ćwiczy ciało, ale i świetnie odpręża ducha. [content:8_1631,8_713,0_2396,8_715:ECVideo]

Powrót do seksu po połogu

Koniec połogu oznacza również powrót do seksu. Zanim jednak zdecydujecie się na swój drugi „pierwszy raz”, koniecznie odwiedź ginekologa. Lekarz zbada cię oraz przedyskutuje z tobą i zaleci najodpowiedniejszą dla was formę antykoncepcji. Gdy będziesz wiedziała, że nie ma medycznych przeciwwskazań do współżycia, pomyśl, czy jesteś na to gotowa psychicznie. Wiele kobiet, nawet z tych, które przed porodem prowadziły bardzo intensywne życie seksualne, nieco oddala ten moment w czasie.

Najczęstsze przyczyny niechęci do seksu lub obniżenia libido:

  • wciąż wysoki po porodzie poziom prolaktyny i niski estrogenów;
  • bezsenne noce i zmęczenie, które każą zapomnieć o kolejnym "wysiłku";
  • obawa, że pierwsze stosunki będą bolesne.  
Najważniejsze w tych sytuacjach będzie wyrozumiałość i wzajemne zaufanie – mama musi wiedzieć, że partner rozumie jej lęki i jeśli trzeba, umie im wyjść na przeciw.
 
Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Coraz bliżej Święta

Ciążowe zakupy