GRY

Mleko mamy najlepsze, ale skąd niepokojące objawy?

Słyszałaś, że twój pokarm jest najlepszy. Ale czyżby dziecku niezbyt odpowiadał? Często płacze, ulewa, pobolewa je brzuszek. Dlaczego karmienie piersią wywołuje takie objawy? Jak im zapobiegać?
karmienie piersią, niemowlę przy piersi
fot. Fotolia.com
Karmisz piersią na żądanie, tak jak wszyscy radzą. Dlaczego więc maluszek płacze przy ssaniu, ulewa troszkę pokarmu, męczy go kolka, a na buzi pojawiają się krostki? Myślisz: a może lepiej skończyć z piersią i podać butelkę z mlekiem modyfikowanym lub przeciwalergiczną mieszanką? Być może wtedy dziecko będzie się lepiej rozwijać i przestanie wreszcie płakać? Nie rób tego pochopnie! Twoje mleko jest dla malca najcenniejszym skarbem. Ale rzeczywiście możesz je trochę „zmienić”, jeśli dziecku coś w nim nie odpowiada.
 

Jedz z głową, ale bez przesady

To, co jesz, przenika do twojego pokarmu. Dlatego musisz się nauczyć układać swój jadłospis. W zależności od tego, co zjesz, mleko będzie miało nieco inny skład i właściwości.
Krótko mówiąc, powinnaś jeść zdrowo:
  • dużo warzyw i owoców, i to jak najbardziej różnorodnych
  • kilka razy dziennie sięgaj po produkty ze zbóż, a więc kasze (najlepiej gruboziarniste, np. gryczaną, jęczmienną), płatki (owsiane, kukurydziane), pieczywo (graham, pełnoziarniste)
  • raz, dwa razy dziennie jedz nabiał, czyli jogurty, serki, sery, mleko. Ale z tym nie przesadzaj, gdyż często nadmiar mlecznych produktów (podobnie jak jajek) powoduje u malucha problemy z brzuszkiem i jedzeniem.
  • codziennie jedz mięso (lub jeśli jesteś wegeterianką lub weganką, rośliny strączkowe)  – najlepiej przygotowane w domu, pieczone lub duszone. Unikaj raczej kupowanych w sklepie wędlin, bo zawierają dużo konserwantów, które mogą być przyczyną kłopotów
  • dwa razy w tygodniu sięgaj po ryby, najlepiej tłuste, morskie
  • kanapki smaruj masłem lub miękką margaryną (w kubku, nie w kostce)
  • do sałatek z warzyw dodawaj olej rzepakowy lub lniany albo oliwę z oliwek.
Zobacz, dlaczego mięso z hodowli ekologicznych jest zdrowsze?
 
Redakcja poleca: Jak karmić dziecko piersią cz. 2
W tej części filmu poznasz wygodne pozycje przy karmieniu piersią.

Czego unikać w diecie karmiącej mamy

Właściwie tego, czego powinni unikać wszyscy chcący się zdrowo odżywiać ludzie.
  • Frytki, hamburgery, smażone kotlety są ciężkostrawne – jeśli będziesz jeść je często, malucha może boleć brzuszek. Dlatego zrezygnuj z fast foodów, a smażenie zastąp gotowaniem, pieczeniem i duszeniem.
  • Unikaj też konserw rybnych i innych dań w puszkach, a także gotowych zupek w proszku. Zastąp je potrawami przygotowanymi w domu. Na pewno będą zdrowsze, lżej strawne i pozbawione konserwantów.
  • Nie pij żadnych napojów gazowanych. „Bąbelki” bowiem bardzo często powodują u malca wzdęcia i bóle brzuszka.
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zima z niemowlakiem

Przygotowania do świąt