Czy małe dzieci mogą korzystać z tabletów?
fot. AdobeStock

Pozawalasz dziecku oglądać bajki? Uważaj, może mieć problemy w przedszkolu

Rodzice często pozwalają na zbyt wiele przyjemności w imię edukacji i rozrywki. Przekraczając limity, popełniają ogromny błąd!
Dominika Bielas
Czy małe dzieci mogą korzystać z tabletów?
fot. AdobeStock
Bajka do śniadania, tablet w poczekalni u lekarza, telefon, gdy coś trzeba zrobić, gra w nagrodę, kreskówka na uspokojenie... niezwykle łatwo przychodzi nam udostępnianie dzieciom nowej technologii. W wielu domach to pierwsza pomoc w opanowaniu sytuacji, która wymyka się spod kontroli. Bez wątpienia wielką ekscytację wzbudza fakt, że maluchy świetnie sobie radzą z obsługą różnych aplikacji i urządzeń. Jednak osoby uważające, że dzięki temu dziecko świetnie się rozwija, są w olbrzymim błędzie. Kanadyjscy badacze zauważyli duże braki w umiejętnościach komunikacyjnych, motorycznych, a także problemy w rozwiązywaniu problemów u niektórych 5-latków. Okazuje się, że dzieci, które spędzają dużo czasu przed telewizorami, komputerami czy innymi urządzeniami cyfrowymi jako maluszki, mają potem poważne problemy w przedszkolu.

Cyfrowe maluszki

Badanie stanowiło kontynuację debaty nad tym, czy częste korzystanie z gier wideo, telewizorów i innych mediów cyfrowych w rzeczywistości szkodzi zdrowiu dzieci i wpływa na ich umiejętności uczenia się. Jedna czwarta kanadyjskich dzieci jest źle przygotowana do nauki, gdy zaczynają edukację szkolną. Badacze podejrzewają, że przyczyną jest właśnie nadmiar czasu spędzanego przed ekranami. [content:0_26403,8_929,8_1551,0_24675:CMNews] Naukowcy przeprowadzili ankietę wśród 2 441 kanadyjskich matek na temat tego, ile ich dzieci spędzają czasu w dni powszednie i weekendy oglądając telewizję, filmy, grając w gry lub korzystając z komputerów, tabletów i innych urządzeń, takich jak smartfony. W ankiecie znalazły się także pytania dotyczące etapów rozwojowych. Testy mierzyły poziom umiejętności komunikacyjnych, motoryki dużej, motoryki małej, oceniały poziom samodzielności i umiejętności społecznych, a także zdolności radzenia sobie z rozwiązywaniem problemów.
Redakcja poleca: Szczęśliwa i bez stresu w czasie ciąży Jak o to zadbać? [WIDEO]
Czy można coś zrobić, by przeżyć ciążę w czasach pandemii bez lęku? Tak. W ramach akcji Szczęśliwa ciąża z Mamo, To Ja podpowiadamy, co możesz zrobić, by zmniejszyć poziom odczuwanego stresu.

Za długo przed ekranem

Dzieci biorące udział w badaniu spędzały tygodniowo średnio 17 godzin przed ekranem, gdy miały dwa lata i 25 godzin w wieku lat trzech. To znacznie przekracza limity dzienne umożliwiające dzieciom spędzanie odpowiedniej ilości czasu na twórczej zabawie oraz interakcji z opiekunami i rówieśnikami. - Czas przed ekranem jest czasem, który dziecko spędza siedząc niemalże bez ruchu i w dodatku bardzo pasywnie lub z niewielkimi możliwościami uczenia się - tłumaczy autorka badania, dr Sheri Madigan z University of Calgary and Alberta Children Hospital Institute w Kanadzie. - Częściowo problem polega na tym, że mózgi małych dzieci nie są wystarczająco rozwinięte, by zastosować rzeczy, których uczą się z ekranów dwuwymiarowych w życiu rzeczywistym. Na przykład, jeśli widzą na ekranie jakieś klocki, to nie pomoże im to bawić się nimi w prawdziwym życiu – kontynuuje badaczka.

Naukowcy chcieli też wiedzieć, czy rodzice małych dzieci z problemami rozwojowymi, częściej pozwalają na zabawę przed ekranem, niż robią to w przypadku dzieci rozwijących się prawidłowo. Nie wydaje się to jednak być prawdą. Wygląda na to, że to właśnie czas ekranowy mógł przyczynić się do opóźnień w rozwoju, a nie opóźnienia rozwojowe mogły przyczynić się do uzyskania przez dzieci dodatkowego czasu przed ekranem.

Barak czasu na zabawę

Warto zaznaczyć, że nie chodzi o szkodliwość samego w sobie tabletu czy bajki, ale o czas, który dziecko powinno spędzać po prostu inaczej. Malec siedząc bez ruchu nawet kilka godzin, traci cenny czas na zabawę kredkami czy gry, które pomagają mu nauczyć się np. kopać piłkę. - Są to bardzo ważne umiejętności, wręcz krytyczne dla prawidłowego rozwoju. Ich opanowanie jest potrzebne do dalszego rozwoju - tłumaczy Madigan. - Musisz nauczyć się chodzić, zanim zaczniesz biegać i musisz umieć trzymać kredkę, zanim nauczysz się pisać własne imię – wyjaśnia ekspertka.

Większość dzieci zarówno tych malutkich, jak i starszych spędza zbyt dużo czasu przed ekranami, rodzice powinni więc być bardziej surowi i konsekwentni w ustalaniu limitów. Natomiast jeśli już dzieci chcą oglądać bajki lub grać w gry, powinno to być coś zaprojektowane z myślą o rozwoju najmłodszych. To rodzic ma  decydować, co ogląda dziecko, a także być obok podczas takiej zabawy. Ważne jest także, by czas przed ekranem nie zaburzał odpowiedniej ilości snu (co często ma miejsce w przypadku starszych dzieciach i młodzieży), codziennej aktywności fizycznej, a także nie pozbawiał dziaka wielu wzbogacających i stymulujących doświadczeń, jak np. interakcja twarzą w twarz z rodzicem, czy innymi dziećmi. Rodzice powinni również wyłączyć telewizor, gdy nikt nie patrzy, podczas posiłków i godzinę przed snem.

Wytyczne Amerykańskiego Stowarzyszenia Pediatrycznego (AAP):
  • W przypadku dzieci w wieku poniżej 18 miesięcy należy unikać korzystania z mediów ekranowych innych niż czat wideo.
  • Rodzice dzieci w wieku od 18 do 24 miesięcy, którzy chcą wprowadzić media cyfrowe, powinni wybrać bajki, programy i aplikacje wysokiej jakości i cały czas być obok dziecka, by pomóc mu zrozumieć, co widzi.
  • W przypadku dzieci w wieku od 2 do 5 lat należy ograniczać korzystanie z ekranu (nadal wysoka jakość oglądanych treści) maksymalnie do jednej godziny dziennie. Rodzice powinni być przy dziecku i obserwować, co dzieje się na ekranie.
  • W przypadku dzieci w wieku 6 lat i starszych należy stosować spójne limity, upewniając się, że nie wpływają na sen dziecka, a także nie ograniczają jego aktywności fizycznej.

Źródło: reuters.com, bbc.com

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy