maluch, dziecko, dziewczynka, truskawki, jeść

Najzdrowsze owoce

Czarne i czerwone porzeczki, agrest, maliny, wiśnie i truskawki to owoce, które pomogą Wam wzmocnić układ odpornościowy malucha. Zawierają witaminę C, zapobiegającą wielu chorobom.
maluch, dziecko, dziewczynka, truskawki, jeść
Aby urozmaicić letnie menu malucha, zaproponuj mu jako słodką przekąskę koktajl truskawkowy czy jagodowy. Nie tylko jemu, ale i całej rodzinie będą smakować lody śmietankowe ze świeżymi malinami! W letni ciepły dzień na obiad, zamiast kotleta wszyscy chętniej zjecie pierogi z wiśniami i śmietanką, ryż zapiekany z morelami lub zupę owocową.

Doceń owoce lata

Owoce są niskokaloryczne, lekkostrawne, bogate w witaminę C i żadne syntetyczne preparaty witaminowe nie mogą ich zastąpić! Poza tym ze względu na zawartość błonnika regulują funkcjonowanie układu pokarmowego dziecka, przeciwdziałając zaparciom. Zawarte w nich antyoksydanty zmniejszają ryzyko chorób cywilizacyjnych (zawałów, nowotworów), które mogą wystąpić w przyszłości! I co ważne w przypadku dzieci – zwiększają odporność. Owoce mają najwięcej witamin, gdy są surowe. Jeśli je gotujesz, staraj się to robić jak najkrócej.
Redakcja poleca: Sposoby na pozbycie się zgagi w ciąży [WIDEO]
Zgaga w ciąży jest szczególnie uciążliwa. Zobacz nasz poradnikowy film, w którym podpowiadamy jak się jej pozbyć, a przede wszystkim, co jeść, aby nam nie dokuczała.

Witamina C to samo zdrowie

Organizm nie potrafi jej sam wytwarzać, więc musisz mu ją dostarczyć, jedząc owoce. Dlaczego? Ponieważ witamina C wzmacnia nasz system odpornościowy, zapobiega infekcjom, przeciwdziała wzrostowi chorobotwórczych bakterii. Działa również przeciwzapalnie, pobudza tworzenie przeciwciał, wzmaga aktywność białych krwinek oraz osłabia odczyny alergiczne. Korzystnie wpływa na błonę śluzową nosa, dzięki czemu stanowi skuteczną barierę utrudniającą wnikanie wirusów. Ułatwia też gojenie się ran, umożliwia prawidłowy rozwój zębów. Najbogatszym źródłem witaminy C jest czarna porzeczka oraz dzika róża, czerwone i białe porzeczki, agrest, maliny, truskawki oraz cytryny i kiwi. Nie sposób też nie docenić warzyw – dużo witaminy C znajduje się w natce pietruszki, papryce, szpinaku, kapuście i brukselce.

Co zawierają owoce?

Wszystkie owoce zawierają witaminy, sole mineralne i błonnik, który działa regulująco na pracę jelit. W poszczególnych owocach składniki te występują w różnej konfiguracji, dzięki czemu dany owoc posiada szczególne właściwości i funkcje ochronne.

Najzdrowsze owoce dla dzieci

Agrest
W 100 g tych owoców jest ok. 25 mg witaminy C. To dobre źródło biopierwiastków, takich jak potas, magnez, żelazo, jod. Dostarcza też beta-karotenu.

Arbuz
Dostarcza witamin A, C oraz magnezu, fosforu i potasu. Doskonale nawadnia organizm, chroni przed rakiem, reguluje pracę serca.

Banan
Najbogatsze źródło potasu. Dostarcza również witaminy B6. Ma dobroczynny wpływ na serce, wspomaga siły odpornościowe organizmu.

Brzoskwinia
Zawiera witaminę C, karoteny, a zwłaszcza witaminę A, żelazo i potas. Chroni przed chorobami serca. Dzięki dużej zawartości błonnika zapobiega nowotworom okrężnicy i odbytu.

Czarna porzeczka
To rekordzistka jeśli chodzi o zawartość tej witaminy – w 100 g znajduje się aż 182 mg. To kilkakrotnie więcej niż w cytrusach! Czerwone i białe porzeczki – mają ok. 45 mg witaminy C w 100 g. Ze względu na dużą ilość pektyn, nadają się na przetwory.

Gruszka
Zawiera witaminy A, B6, C oraz wapń, potas i magnez. Pomaga przy zatwardzeniach, chroni serce.

Jabłko
Bogate jest w witaminy A, E, kwas foliowy, fosfor, potas i żelazo. Doskonałe źródło rozpuszczalnych pektyn. Reguluje poziom cukru we krwi.

Kiwi
Jest bogate w witaminy C i E oraz kwas foliowy, chrom. Idealne na przeziębienia, chroni przed nowotworami, wzmacnia serce.

Maliny
Dostarczą 31 mg witaminy C w 100 g oraz potasu, wapnia, żelaza, miedzi. Mają naturalne salicylany, więc sok z lub napar z suszonych malin działa przeciwgorączkowo i napotnie.

Melon
Zawiera witaminy A, C oraz żelazo, fosfor i potas. Idealny owoc na każdą porę roku. Chroni przed niektórymi rodzajami raka, reguluje pracę jelit.

Pomarańcza
Zawiera witaminy A, B6, C oraz kwas foliowy, żelazo, wapń, fosfor. Zapobiega przeziębieniom i nadmiernej krzepliwości krwi. Neutralizuje pewne czynniki rakotwórcze. Podobne właściwości posiada mandarynka.

Truskawka
Są bogate w witaminy A i C oraz żelazo, miedź, wapń i magnez. Chronią przed nowotworami, obniżają poziom cholesterolu.

Winogrona
Dostarczają witamin A, B6 oraz wapnia, magnezu i fosforu. Obniżają poziom cholesterolu, neutralizują substancje rakotwórcze, zabezpieczają przed chorobami serca.

Wiśnie
Mają łatwo przyswajalne cukry, sporo potasu, beta-karoten, witaminę C oraz niewielkie ilości innych soli mineralnych i innych witamin.
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy