GRY

Co jedzą nasze dzieci? Naukowcy załamani, biją na alarm!

Badania pokazują, że skład produktów, które spożywają dzieci przekracza dopuszczalne normy, nawet dla ich rodziców.

dzieci jedzą za dużo cukru
fot. AdobeStock

Naukowcy National Health and Nutrition Survey ze Stanów Zjednoczonych przeanalizowali, co jedzą amerykańskie niemowlęta i małe dzieci w wieku od 6 do 23 miesięcy – w sumie 800 maluszków. Badanie dotyczyło lat 2011-2014 i powstało na podstawie zarejestrowania wszystkiego, co dzieci jadły w ciągu doby.

Cukier rządzi

Badanie wykazało, że maluchy spożywają cukier w ilościach przekraczających normy nawet dorosłych. Codziennie amerykańskie dzieci, w wieku od 19 do 23 miesięcy, zjadają nieco ponad 7 łyżeczek cukru.
Co gorsza, także dieta najmłodszych dzieci – maluszków, które nie skończyły jeszcze roczku - pełna jest słodkiego. Jak pokazują badania, cukier jest podstawą żywienia takich dzieci.

Naukowcy wykazali, że:

  • 85 procent niemowląt i małych dzieci każdego dnia spożywa cukier;
  • 60 procent dzieci w wieku od 6 do 11 miesięcy zjada w ciągu dnia niewiele poniżej 1 łyżeczki cukru;
  • 98 procent dzieci w wieku od 12 do 18 miesięcy spożywa około 5,5 łyżeczki cukru dziennie;
  • 99 procent dzieci od 19 do 23 miesięcy zjada więcej niż 7 łyżeczek cukru w ciągu dnia.
Redakcja poleca: Czy otyłość jest dziedziczna? Jak uchronić przed nią dziecko – film
Za otyłość lubimy obwiniać geny, tymczasem to tylko jeden z czynników tej choroby. I to wcale nie najważniejszy. Sprawdź, skąd się biorą otyłe dzieci i jak ustrzec swoje dziecko przed otyłością – radzi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

Ile można zjeść cukru?

American Heart Association ma ścisłe zalecenia, jaka jest dopuszczalna ilość spożywanego cukru w ciągu dnia. Dzieci w wieku od 2 do 19 lat nie powinny zjadać więcej niż 6 łyżeczek cukru (25 gramów) - taką samą ilość zaleca się kobietom. Na większe spożycie mogą sobie pozwolić tylko mężczyźni - 9 łyżeczek (36 gramów) cukru dziennie.

"Po raz pierwszy obserwujemy zwiększoną konsumpcję cukru wśród dzieci w wieku poniżej 2 lat" – powiedziała epidemiolog żywieniowy, autorka badań Kirsten Herrick w Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC). Podkreśliła przy tym, że podczas badania naukowcy policzyli wyłącznie żywność zawierającą cukier trzcinowy, syrop kukurydziany, miód lub inne formy cukru. Nie wzięto pod uwagę naturalnych cukrów znajdujących się w owocach, warzywach i mleku.

Cukier cukrowi nierówny?

Chociaż – jak dowodzą badania - nie ma znaczącej różnicy między cukrami, które występują naturalnie, a tymi dodawanymi do przetworzonej żywności, to jednak naukowcy są zdania, że dodawane cukry są bardziej szkodliwe. Chodzi o to, że nie towarzyszą im inne odżywcze korzyści wynikające z jedzenia, tak ja to jest w przypadku żywności naturalnej. Trzeba pamiętać, że przykładowe jabłko oprócz cukru, ma także błonnik i witaminy.

Naukowcy alarmują, że jedzenie dużej ilości cukru wiąże się z takimi chorobami jak:

oraz zwiększonym ryzykiem:

Warzywa, warzywa i jeszcze raz warzywa!

Co robić wobec takich danych? Recepta jest prosta i znana od dawna – odpowiadają naukowcy. "Najprostszym sposobem zmniejszenia ilości dodawanych cukrów we własnej diecie i diecie swoich dzieci jest wybór żywności, której ci brakuje - na przykład świeżych owoców i warzyw" – podsumowuje Kristen Herrick.

Autorka badań chce przedstawić badania na spotkaniu American Society for Nutrition w Bostonie, planowanym jeszcze w tym rok. Herrick uważa, że ich wyniki mogą wpłynąć na nadchodzące wytyczne żywieniowe na lata 2020-2025 dla Amerykanów.

Badania pokazują, że wszechobecny cukier w pokarmie dla dzieci to już plaga dzisiejszych czasów. Wystarczy spojrzeć na place zabaw, ulice, aby na własne oczy przekonać się, jakie czyni to spustoszenie w zdrowiu naszych dzieci. W Polsce coraz więcej dzieci ma nadwagą. W ciągu ostatnich 20 lat w naszym kraju aż trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z tym problelem zdrwowtnym.

A wy jak oceniacie dietę swoich dzieci? Czy staracie się wystrzegać w niej cukru, czy czytacie skład produktów do jedzenia pod tym kątem? Podzielcie się swoim doświadczeniem w komentarzach!

Źródło: Parents.com

Zobacz też: 

Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Wakacje z dzieckiem

Warto przeczytać