GRY

Za mało wapnia i witaminy D? To moze być groźne!

Choć trudno w to uwierzyć, już nawet maluchy powyżej pierwszego roku życia mają nie tylko niedobory wapnia, ale również witaminy D. To jednak niezwykle ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka składniki, dlatego przeczytaj, jak do tego nie dopuścić. Żeby nie zrobiło się groźnie dla zdrowia dziecka.

Dziecko pije mleko
fot. Fotolia
Zbyt mała ilość wapnia i witaminy D w dziecięcej diecie nie bierze się znikąd.  Po 1 urodzinach dbanie o dietę dziecka wydaje się wielu rodzicom  mniej ważne i... zaczynają się problemy. Brakuje w niej zwłaszcza odpowiedniej ilości mleka, czyli źródła dobrze przyswajalnego wapnia, a także witaminy D – podkreślają specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka.

Wapń to minerał ważny dla kości

Wapń jest  najważniejszym budulcem kości i zębów. Ale nie tylko, bo bierze też udział w procesach tworzenia się krwi, wspomaga wchłanianie żelaza, działa przeciwobrzękowo i przeciwalergicznie, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, np. łagodzi bezsenność. Jeśli niedobór wapnia jest niewielki, dziecko wygląda na zdrowe, choć jego kości nie są właściwie zmineralizowane. Gdy niedobór wapnia jest duży (np. z powodu nieodpowiedniej diety lub złego wchłaniania), organizm zaczyna wykorzystywać wapń z kości, co powoduje odwapnienie kości. Z czasem kości stają się porowate, słabsze i podatne na złamania. U dziecka wzrasta niebezpieczeństwo krzywicy.

Przeczytaj także: Jak zapobiegać krzywicy u dzieci
Redakcja poleca: Dieta rocznego dziecka - film
Kiedy wprowadzać nowe pokarmy do diety niemowlaka? Czy to prawda, że roczne dziecko może jeść niemal wszystko? Posłuchaj porad pediatry.

 Witamina D niezbędna do wchłaniania wapnia

W przyswajaniu wapnia szczególnie ważną rolę odgrywa witamina D – odpowiedzialna za jego wykorzystanie z pożywienia. Dzieciom, które ukończyły rok, warto więc podawać mleko wzbogacone w tę witaminę. Gdy brakuje witaminy D, efektywność wchłaniania wapnia spada: z 30–50 proc. do 10–15 proc.. Ponieważ witamina D tworzy się w skórze pod wpływem światła słonecznego, zimą dzieci są bardziej narażone na jej brak. Być może do kłopotów przyczynia się też nadużywanie kremów z filtrem i fakt, że dzieci coraz więcej czasu spędzają w domu.

Przeczytaj: Co robić, gdy dziecko nie lubi mleka

Ważna para: wapń i witamina D

Najwięcej wapnia zawiera mleko i produkty mleczne. Tymczasem według badań Instytutu Żywności i Żywienia dzieci powyżej roku dostają za mało mleka, kefiru, jogurtu, żółtego i białego sera. Jedzą też niewiele ryb, a to znakomite źródło wapnia i witaminy D. Trochę wapnia jest też w orzechach laskowych, natce pietruszki, zielonym groszku, brokułach, kukurydzy, marchwi – tylko że z produktów roślinnych wykorzystujemy jedynie 20 proc. wapnia, podczas gdy z mleka i jego przetworów aż 80 proc.. Najwięcej witaminy D jest w tłustych rybach i tranie oraz w produktach mlecznych dla dzieci wzbogacanych w tę witaminę.

Patrz też: Ryba na obiad

Co hamuje przyswajanie wapnia?

Niektóre substancje hamują przyswajanie wapnia.  Należą do nich: 
  • Szczawiany, zawarte m.in. w szczawiu, rabarbarze, botwince. Nie trzeba jednak popadać w przesadę – maluch może zjeść czasem botwinkę czy ciasto z rabarbarem.
  • Fosforany, konserwanty dodawane do żywności i napojów gazowanych. Zdecydowanie trzeba ich unikać.
  • Fityniany,  obecne np. w fasoli. Dlatego suchą fasolę trzeba namoczyć, a wodę z moczenia wylać.
  • Wrogiem wapnia jest nadmiar  mięsa, wędlin, tłuszczu i soli.

Co warto wiedzieć o wapniu i witaminie D?

  •  Dzienna dawka wapnia dla dziecka w 2. i 3.  roku życia to 800–1000 mg 
  •  Szklanka mleka ma 240 mg wapnia. Tyle samo ma szklanka kefiru, średni jogurt, dwa plastry sera żółtego, dwie czubate filiżanki twarogu. 
  • Dzieci potrzebują ok. 400 j.m. witaminy D dziennie. Niestety 90 proc. dzieci powyżej 1. roku życia otrzymuje za małe dawki witaminy D
 Przeczytaj także: Gdzie szukać witamin?

Konsultacja: dr n. med. Teresa Kibalenko-Nowak, pediatra
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zapoznanie z nocnikiem

O czym marzą maluchy?