niedobór witaminy D
fot. Adobe Stock

Niedobór witaminy D: objawy, konsekwencje, zapobieganie

Niedobór witaminy D może skutkować u dzieci nieprawidłowym wzrostem kości. U dorosłych objawy niedoboru tej witaminy mogą być liczne i bardzo różne.
Ewa Janczak-Cwil
niedobór witaminy D
fot. Adobe Stock
Niedobór witaminy D doskwiera większości Polaków, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Najważniejszym jej źródłem jest światło słoneczne – to pod jej wpływem organizm produkuje witaminę. Jednak w zimniejszej porze roku światła jest zbyt mało, aby w wystarczającym stopniu stymulować ciało do jej produkcji.

Spis treści:
  1. Niedobór witaminy D u dorosłych
  2. Niedobór witaminy D3 u dzieci i niemowląt
  3. Skutki niedoboru witaminy D
  4. Niedobór witaminy D – zapobieganie
  5. Niedobór witaminy D – dawki w suplementacji
  6. Suplementacja witaminą D w ciąży i podczas laktacji

Niedobór witaminy D u dorosłych

Witamina D jest gromadzona w ciele w wątrobie i tłuszczu. Jednak ilość zmagazynowanej latem witaminy nie wystarcza na pokrycie zapotrzebowania w okresie jesienno-zimowym. Niedobór witaminy D, poza tym, że sprzyja powstawaniu przesilenia wiosennego, wywołuje następujące objawy:
  • bóle kości i mięśni,
  • spadek odporności,
  • ogólne osłabienie i zmęczenie,
  • choroby dziąseł,
  • bezsenność,
  • nadciśnienie,
  • przybieranie na wadze,
  • biegunkę.
Redakcja poleca: Witamina D i kwasy omega: tego brakuje w diecie dzieci
Dzieci nie powinny łykać dodatkowych witamin ani suplementów diety. Ale są dwa wyjątki: witamina D i kwasy omega3. Skąd je brać? Wyjaśnia gastrolog, prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, „Profesor Zdrówko” z programu „Wiem co jem” w TVN Style.

Niedobór witaminy D3 u dzieci i niemowląt

U dzieci niedobór tej witaminy może powodować znaczne zmiany w wyglądzie dziecka. U dzieci i niemowląt dotkniętych niedoborem tej witaminy stwierdza się:
  • powolne zarastanie ciemiączka,
  • krzywicę żeber lub kości,
  • spłaszczona główkę,
  • spowolniony wzrost,
  • zaparcia.

Skutki niedoboru witaminy D

Poza pogorszonym samopoczuciem, zbyt mała ilość witaminy D w organizmie może prowadzić do poważniejszych konsekwencji. Są to:
  • podatność na złamania kości,
  • stany zapalne skóry,
  • wypadanie zębów,
  • powstawanie chorób autoimmunologicznych,
  • rozwój nowotworu piersi, jelita grubego i prostaty,
  • przyspieszone starzenie się,
  • osteoporozę,
  • deformację sylwetki,
  • skrzywienia i zwyrodnienia układu kostnego,
  • zaburzenia pracy układu nerwowego.

Niedobór witaminy D – zapobieganie

Poza ważnym dla produkcji witaminy D światłem, znaczenie ma także dieta. Ludzki organizm może pobierać witaminę D z pokarmem w postaci witaminy D2 (pochodzenia roślinnego) oraz D3 (pochodzenia zwierzęcego). W związku z powyższym, aby zapewnić ciału odpowiednią dawkę tej witaminy, zaleca się podejmowanie następujących działań.
 
  1. Latem: codzienna ekspozycja na słońce – 15-20 minut. W tym czasie warto odsłonić jak największą powierzchnię skóry. Ciało nie powinno być posmarowane filtrem, gdyż blokuje on wnikanie promieniowania stymulującego produkcję witaminy D. Uwaga! W ten sposób nie można przedawkować witaminy D!
  2. Zimą: codzienna suplementacja witaminy D. W sprawie dawki warto skonsultować się z lekarzem, zwłaszcza w przypadku dzieci, gdyż nadmiar tej witaminy też nie jest korzystny dla zdrowia.
  3. Cały rok: stosowanie zdrowego żywienia. W diecie nie powinno zabraknąć produktów dostarczających witaminę D do organizmu: jajek, ryb morskich, produktów mlecznych, olejów roślinnych, serów pleśniowych i dojrzewających.

Niedobór witaminy D – dawki w suplementacji

Aktualne rekomendacje dla populacji Polaków ogłoszone w 2018 roku podają dawki, w jakich warto suplementować witaminę D u dzieci, dorosłych i kobiet ciężarnych.

Suplementacja witaminy D3 u noworodków i niemowląt wygląda następująco:
  • 0-6 miesięcy: 400 IU dziennie niezależnie od sposobu karmienia.
  • 6-12 miesięcy: 400-600 IU dziennie w zależności od ilości witaminy przyjętej z jedzeniem.

Dzieci w wieku 1-10 lat, jeśli latem przebywają na powietrzu z odsłoniętymi ramionami i podudziami przez minimum 15 minut dziennie, nie ma potrzeby suplementacji. Zimą i gdy powyższy warunek jest niespełniony, zaleca się podawanie 600-1000 IU dziennie.

U dorosłych i młodzieży suplementacja dzienna, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym powinna wynosić 800-2000 IU na dobę.

Suplementacja witaminą D w ciąży i podczas laktacji

Optymalne stężenie witaminy we krwi w tym czasie powinno wynosić 30-50 ng/ml. Jeśli warunek ten nie jest spełniony lub gdy nie można oznaczyć stężenia, zaleca się przyjmowanie witaminy D w dawce 2000 IU na dobę.
Uwaga! U osób otyłych dawka podawana w suplementach powinna być zwiększona, najczęściej podwojona w porównaniu z dawką zalecaną dla danej grupy wiekowej.

Więcej o witaminie D:
 

Ocena (1 ocena)

5.0

Zobacz także