Reklama

Im więcej wiesz o dziecięcej pamięci, tym łatwiej możesz pomagać malcowi w rozwoju i w zapamiętywaniu tego, co go otacza. Lepiej rozumiesz, jak odbiera on nasz fascynujący świat.

Reklama

Od 25. tygodnia życia w łonie mamy:
– Zapamiętuje głos mamy, melodię języka, bicie serca.

W wieku 3 miesięcy:
– Poznaje twarze, tzn. umie je odróżnić od przedmiotów.
– Zapamiętuje zabawki przez dwa dni. Ale już nazajutrz nie pozna nieco zmienionej rzeczy, np. balonika w innym kolorze. Uzna ją za całkiem nowy przedmiot.
– Kojarzy miejsce ze zdarzeniem i może np. płakać na widok drzwi do przychodni.

W wieku 4–5 miesięcy:
– Nie pamięta, że rozmaite czynności mają pewne określone konsekwencje, np. że po zielonym światełku w zabawce zapala się czerwone.
– Potrafi odróżnić znaną zabawkę od nowej, nawet jeśli tej znanej nie widziało przez dwa tygodnie.

W wieku 4 miesięcy:
– Odróżnia twarze ludzi znajomych od obcych. Po kilku tygodniach poznaje znajomą osobę.
– Rozpoznaje swoje imię i reaguje na nie.

W wieku 7 miesięcy:
– Zaczyna tworzyć pojęcia, które pomagają mu porządkować wiedzę.
– Wie, czym różnią się zwierzęta od pojazdów i mebli.
– Pamięta stały układ rzeczy – np. gdzie zawsze stoi szafa.

W wieku 9 miesięcy:
– Rozróżnia twarze mężczyzn i kobiet oraz te wyrażające określone uczucia.
– Odróżnia psy od kotów.
– Tworzy kategorie oparte na kształcie.
– Pamięta, że piłki są okrągłe.
– Przez 24 godziny pamięta i powtarza dwuelementowe czynności – wie, że naciśnięcie guzika spowoduje dźwięk.

W wieku 11–13 miesięcy:
– Pamięta i powtarza dwuelementowe czynności nawet po kilku miesiącach.
– Umie określić, czy coś jest rośliną, czy zwierzątkiem.
– Potrafi odtwarzać swoje wcześniejsze doświadczenia. Na przykład wie, że przy pożegnaniu robi się „pa, pa”.

Reklama

Tekst: Olga Woźniak
Artykuł napisany na podstawie książki prof. Marii Jagodzińskiej „Rozwój pamięci w dzieciństwie”

Reklama
Reklama
Reklama