Dzieci stopniowo dowiadują się, co to jest płeć. I uczą się postępować jak dziewczynka lub jak chłopiec.
7 miesięcy - Odróżnia głos męski od kobiecego. Woli kobiecy! Szybciej odwraca głowę w kierunku, skąd on dobiega.
12 miesięcy - Dobrze już odróżnia, kto jest kobietą, a kto mężczyną. Po głosie i po wyglądzie twarzy.
2 lata - Zaczyna bawić się stereotypowo dla płci. Dziewczynka woli lalki, a chłopiec pojazdy (choć oczywiście pomiędzy dziećmi są duże różnice indywidualne). Rodzice zwykle wybierają zabawki „stosowne” do płci.
2-3 lata - Początek rozwoju tzw. tożsamości płciowej. Dzieci zaczynają określać siebie jako chłopca lub dziewczynkę.
3-4 lata - Nadal niektórzy chłopcy lubią lalki, a dziewczynki samochody. Dobrze jednak wiedzą, że zabawa nimi należy do płci przeciwnej.
4-6 lat - Dziecko zaczyna używać stereotypów właściwych dla płci. To znaczy jeśli zobaczy kogoś, kto ma spódniczkę lub makijaż, powie, że to kobieta. Osoba, która ma wąsy lub gra w piłkę nożną – to mężczyzna. Płeć nie jest jeszcze dla dziecka sprawą stałą; dziewczynka może myśleć, że kiedyś zostanie chłopcem. I odwrotnie.
6-7 lat - Rozumie, że płeć jest rzeczą stałą i nie zmienia się przez całe życie. Większość dzieci wie, że mężczyzna jest mężczyzną, nawet jeśli przebierze się za kobietę.
Pielęgnacja
19 października 2007
Dzieci stopniowo dowiadują się, co to jest płeć. Oto jak kształtuje się samoświadomość
Polecamy
Porady