
1. miesiąc życia dziecka
Noworodek zaciska palce na twoim kciuku z ogromną siłą. To odruch bezwarunkowy.
Wzrok noworodka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty. Potrafi wodzić wzrokiem za zabawką w odległości ok. 25 cm. Poza białym i czarnym nie odróżnia kolorów.
Niemowlę 1. miesiącu życia w tym wieku już słyszy. Rozpoznaje głosy rodziców, słysząc je, stara się odwrócić główkę w ich stronę. Chętnie też obserwuje twarze mamy i taty.
2. miesiąc życia dziecka
Leżąc na brzuchu, umie już głowę i ramiona. Leżąc na pleckach, dziecko zaczepia zawieszone w zasięgu rąk zabawki i niekiedy udaje mu się utrzymać przedmiot włożony mu przez dorosłego do ręki.
Miesięczne niemowlę coraz chętniej i na dłużej zatrzymuje wzrok na zabawce. Zwłaszcza tych kolorowych.
Pod koniec 2. miesiąca dziecka pojawia się u malucha pierwszy uśmiech.
Czytaj też: Jak rozwija się dwumiesięczne dziecka?
3. miesiąc życia dziecka
Dziecko staje się ciekawskie, uwielbia, gdy rodzic nosi je na rękach i może rozglądać się znad jego ramienia. Kiedy leży kręci główką, patrząc za tobą, kiedy chodzisz po pokoju.
Niemowlę zaczyna wydawać dźwięki. To, co teraz słyszysz nazywane jest "głużeniem" albo "gruchaniem".
4. miesiąc życia dziecka
Niemowlak trzymany pionowo zaczyna mocno utrzymywać główkę, a położony na brzuszku unosi ją pewnie. Dziecko chwyta całą dłonią bez użycia kciuka. Nie potrafi trzymać dwóch przedmiotów naraz. W tym czasie maluch zaczyna robić miny i możesz usłyszeć pierwszy głośny śmiech. Umie też odpowiedzieć uśmiechem na uśmiech.
5. miesiąc życia dziecka
Maluch przetacza się z brzucha na plecy i odwrotnie. Leżąc na plecach, potrafi włożyć stopy do buzi. Umie już chwycić grzechotkę i przekładać ją z ręki do ręki. W tym wieku mogą zacząć wyrzynać się pierwsze ząbki.
6. miesiąc życia dziecka
Niemowlę w tym wieku leżąc w pozycji na brzuchu, opiera się na dłoniach i kolanach, unosząc tułów. Siada podciągane za obie ręce, albo samodzielnie. W tym miesiącu zaczynasz rozszerzać dietę dziecka. Rozwija więc swoje smaki i zapachy. Lubi chwytać za łyżeczkę podczas karmienia.
7. miesiąc życia dziecka
W pozycji na brzuszku próbuje pełzać do tyłu. Niemowlę zaczyna częściej i sprawniej używać rąk. Odkrywa też nowy sposób chwytania za pomocą palca i kciuka. Potrafi śledzić wzrokiem upadający przedmiot i szuka schowanej przez ciebie zabawki.
Niemowlę w tym okresie potrafi wyrazić swoją wolę. Podczas posiłku daje do zrozumienia, że nie chce więcej jeść poprzez odwrócenie głowy czy zaciskanie ust.
8. miesiąc życia dziecka
W tym wieku dziecko siedzi samodzielnie. Z leżenia na brzuchu próbuje siadać zginając biodra i obracając tułów. 8 miesięczne dziecko reaguje na obce osoby lękiem. Świadomie wypuszcza przedmioty z rączki i obserwuje je, jak spadają.
9. miesiąc życia dziecka
Niemowlę potrafi już raczkować. Choć są też takie dzieci, które omijają ten etap rozwoju i poruszają się w inny sposób np. pełzając. Dziecko potrafi nawet samo zdjąć z głowy czapkę. Maluch je coraz więcej nowych rzeczy i wyrastają mu kolejne zęby.
W tym wieku dziecko boi się, gdy znikasz mu z oczy. Rozwija się u niego lęk separacyjny.
10. miesiąc życia dziecka
Siedząc maluch potrafi pochylić się do przodu i sięgnąć po zabawkę albo obracać się, by zlokalizować źródło dźwięku. Może też siedzieć na krzesełku i jeść posiłek.
Maluch zwykle potrafi już stać, przytrzymując się kogoś lub czegoś.
Niemowlak w tym wieku umie już wchodzić w interakcje społeczne. Unosi do góry pudełko, którego nie umie otworzyć, dając do zrozumienia, że potrzebuje twojej pomocy. Potrafi błyskawicznie znaleźć zabawkę, którą schowałaś na jego oczach.
11. miesiąc życia dziecka
Maluch coraz częściej usiłuje wstawać na proste nóżki. W pozycji pionowej czuje się coraz lepiej. Czasem zdarza mu się nawet przez chwilę stać bez trzymanki. By podnieść leżącą na podłodze zabawkę, dziecko potrafi schylić się lub ukucnąć, przytrzymując się jakiegoś mebla. Umie już wkładać i wyjmować drobne przedmioty z większych. Może buntować się przy ubieraniu i przewijaniu, bo woli robić w tym czasie inne rzeczy.
12. miesiąc życia dziecka
Roczne dziecko bardzo lubi chodzić trzymane za jedną rękę. Jego uchwyt jest coraz słabszy. Oznacza to, że dziecko jest gotowe do wykonania w pełni samodzielnego kroku. W tym wieku niemowlę często potrafi już zbudować wieżę z dwóch klocków. Roczniak bardzo interesuje się innymi dziećmi, ale nie potrafi się jeszcze wspólnie bawić. Wymawia ze zrozumieniem pierwsze dwa lub trzy słowa.
Polecamy:
- Rozwój dziecka - wideo
- Wiemy, jak wspierać rozwój niemowlęcia
- Jak wspierać rozwój niemowlaka - wideo



Bada Pan tzw. kamienie milowe w rozwoju niemowląt. Co to w zasadzie jest? – To narzędzie do sprawdzania przebiegu rozwoju niemowlęcia, czyli osiągnięcia, które powinno zdobyć, przypadające na określone okresy jego życia. Dzięki kamieniom milowym możemy sprawdzać, czy rozwój przebiega prawidłowo – jest tak, gdy kamienie milowe zostały osiągnięte. Jeśli na określonych etapach życia niemowlę wykazuje konkretne umiejętności, to jest to sygnał dla rodziców, że rozwój dziecka jest prawidłowy. Także dla jego pediatry jest to wskazówka dotycząca tempa rozwoju . Czy uważa Pan, że niemowlę to mały geniusz? – O, nie. W kamieniach milowych nie chodzi o to, by udowodnić, że dziecko jest geniuszem, tylko o badanie jego kompetencji po to, żeby rozwijało się prawidłowo . Wszystkie niemowlęta jakoś się rozwijają: jedne powyżej średniej, inne poniżej, a jeszcze inne przeciętnie. Chodzi o to, by wszystkim dzieciom zapewnić rozwój ich maksymalnego potencjału. Jak się sprawdza, co umieją niemowlęta? – To trudne w przypadku tak malutkich dzieci, ponieważ nie umieją mówić. Wszystko polega na obserwowaniu ich i próbach odgadnięcia, co mogą myśleć i dlaczego się tak zachowują. Musimy być bardzo uważni, interpretując te zachowania. Łatwo jest pomyśleć, że rozumieją więcej niż w rzeczywistości. Tak jak np. z psem (przepraszam za porównanie): patrzymy na niego i wydaje nam się, że rozumie, co do niego mówimy. Gdy jesteśmy uważni, możemy zauważyć, że dzieci są mądre , kompetentne, dużo umieją – dziś wiemy o nich znacznie więcej niż jeszcze kilka lat temu. Dam przykład: trzymiesięczne dziecko , które na naszym filmie bawiło się karuzelką [mogło wprawiać ją w ruch, kopiąc nóżką, do której wstążeczką była przywiązana zabawka – przyp. red.], po siedmiu dniach zapomniało, że może w ten sposób wprawiać w ruch...