Kąpiel, karmienie, ubieranie, zabawa - to codzienne czynności, wpływające na kształtowanie się u dziecka prawidłowej postawy. Jak je wykorzystać, radzi fizjoterapeutka mgr Iwona Osiecka.
Porady te może wykorzystać zarówno mama dzieci zdrowych jak i tych u których zauważono zaburzenia związane z funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego.
Jak korygować postawę dzieci, które mają tendencję do przekrzywiania główki
Jeżeli mama zauważy, że jej dziecko ma tendencje do przekrzywiania główki, trzymania głowy zwróconej stale w jedną stronę, konieczne będzie pobudzenie (stymulowanie) dziecka do samodzielnego odwracania głowy także w stronę przeciwną. Można to osiągnąć np.: zawieszając zabawki dziecka tylko po „zaniedbywanej” stronie łóżeczka... >> czytaj więcej
Jak zapobiegać tzw.: odgięciowemu ułożeniu dziecka
Drugą istotną sprawą jest zapobieganie tzw.: odgięciowemu ułożeniu dziecka, występującemu często w różnych postaciach zaburzeń centralnego układu nerwowego. Zauważyć je można podczas leżenia dziecka na plecach — całe ciało ma wówczas napięte, wyprostowane, a główka odchylona jest do tyłu, tak jakby dziecko patrzyło do góry, za siebie... >> czytaj więcej
Jak osiągnąć u dziecka prawidłowy siad i pozycję stojącą
Również w pozycjach wyższych, czyli w pozycji siedzącej i stojącej należy u dzieci korygować ich postawę. Prawidłowy siad najlepiej osiągnie dziecko w specjalnie przystosowanym krzesełku zabezpieczającym zgięcie bioder, odwiedzenie nóg, oparcie całych stóp i równomierne obciążenie obu pośladków. W tej pozycji dziecko ma również okazję do kontrolowania ustawienia głowy... >> czytaj więcej
Jak wykorzystać zabawę w celu korygowania postawy
Podstawową formą aktywności małego dziecka jest zabawa. To my, dorośli wiemy, że dziecko musi ćwiczyć i że jest to „dla jego dobra”. Dziecko jednak chce się przede wszystkim bawić. Zabawa motywuje i ukierunkowuje reakcje ruchowe... >> czytaj więcej
Jak prawidłowo podnosić i nosić dziecko
Sposób podnoszenia i noszenia zależy od wieku i stanu dziecka. Jeżeli nie ma ono jeszcze dobrej kontroli głowy, podnosimy je po przetoczeniu na bok, gdyż daje to lepszą pozycję do aktywnego zgięcia szyi i głowy. Przy podnoszeniu z pozycji siedzącej pochylamy dziecko do przodu i unosimy z zachowaniem pozycji zgieciowej... >> czytaj więcej
Jak ubierać i rozbierać malucha, aby nauczył się to robić samodzielnie
Najlepiej będzie posadzić sobie dziecko na kolanach i — oczkując na wspólną pracę — powoli ubierać lub rozbierać. Dzieci starsze sadzamy na krzesełku lub ławeczce i pomagamy wówczas, gdy jest to konieczne. Ważne jest tutaj trzymanie się zasady, że rączki dziecko wkłada w rękawy prostując je, a nogawkę spodni naciąga na zgięta nogę... >> czytaj więcej
Jak wykorzystać kąpiel
Przy kąpieli ważne jest znalezienie takich pozycji, które nie tylko zapewnią prawidłowe ułożenie ciała dziecka, ale także będą dla niego bezpieczne. Dziecko w ciepłej wodzie rozluźnia się, a dzięki odciążającemu działaniu wody jest mu łatwiej wykonywać samodzielne ruchy... >> czytaj więcej
Jak prawidłowo karmić dziecko
Podczas karmienia pamiętajmy o ustawieniu głowy w linii środkowej ciała i pochyleniu jej lekko do przodu i w dół. Praca ust, języka, żuchwy, kontrola zamykania ust, sięganie językiem do warg, zębów, podniebienia i cały proces żucia jest przygotowaniem dziecka do mówienia... >> czytaj więcej
Podstawowe zasady postępowania z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym
Przy wszystkich czynnościach dotyczących dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym i pracy z nim, rodzice powinni pamiętać o przestrzeganiu kilku podstawowych zasad... >> czytaj więcej
Iwona Osiecka, mgr rehabilitacji ruchowej (certyfikat NDT Bobath), fizjoterapeuta NDT, SI, Kinesiotapingu.
Prowadzi Gabinet Rehabilitacji Dziecięcej "Promyk" przy ul. Słonecznej 50 w Warszawie.
www.promyk.aid.pl
e-mail: promykdladzieci@wp.pl

Co to jest gniazdko i dlaczego warto układać wcześniaka w gniazdku? Gniazdko to materac wypełniony kuleczkami styropianowymi, który pozwala na zachowanie zgięciowej pozycji ciała, zbliżonej do tej, w jakiej dziecko przebywało w macicy. Wcześniaki często mają rączki i nóżki wyprostowane: co jest nienaturalne. Dzięki korzystaniu z gniazdka, dziecko może wrócić do tego ułożenia wewnątrzmacicznego, zbliżając ręce do siebie. To z kolei pozwala na wyciszenie i uspokojenie organizmu. Gdy – będąc w takim gniazdku — dziecko kopnie czy ruszy łokciem, to trafia na opór, podobnie jak w macicy, wywołując reakcję zgięciową. Gniazdko pozwala też na układanie dziecka w różnych pozycjach: na prawym, lewym boku, na brzuchu, na plecach – oczywiście jeśli z medycznego punktu widzenia jest to możliwe. Dlaczego dla rozwoju wcześniaka ważne jest kangurowanie? Kangurowanie, czyli noszenie dziecka jak najbliżej siebie, w bliskim kontakcie skóra do skóry przyspiesza rozwój wcześniaka. Kangurowane wcześniaki szybciej przybierają na wadze i szybciej mogą opuścić szpital. Czytaj też: Kangurowanie przynosi bezcenne korzyści Ważniejsze jest kangurowanie przez mamę czy przez tatę? Dla wcześniaka ważne jest kangurowanie zarówno przez mamę, jak przez tatę. Dzięki temu, że dziecko jest kangurowane przez mamę, czuje jej bliskość, słyszy dobrze znane bicie serca mamy, czuje jej oddech, słyszy dobrze sobie znany głos. Co ciekawe: ciało mamy potrafi regulować temperaturę ciała dziecka, do jest bardzo ważne w przypadku wcześniaka. Bardzo ważne jest też kangurowanie przez ojca: naukowcy okryli, że kangurowanie wcześniaka przez tatę wpływa na lepsze przyswajanie glukozy przez organizm dziecka. A to ma wpływ na rozwój mózgu dziecka. Jak postępować z wcześniakiem po powrocie do domu? Przede wszystkim zalecam, żeby rodzice nadal układali dziecko w gniazdku. Warto...

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej niektórzy postrzegają jako niegrzeczne. Tymczasem ich „złe zachowanie” wynika z niewłaściwej obróbki informacji, w której mózg się... trochę pogubił. Bywa też, że takie dzieci są uważane „dziwne”, ponieważ nie chcą lepić z plasteliny, nie chcą chodzić boso, nie dają się czesać. Również przez to, że unikają kontaktu z niektórymi kształtami, fakturami, przedmiotami, wolniej się rozwijają. Przy zaburzeniach integracji sensorycznej wskazana jest odpowiednia terapia, jednak pierwszym krokiem jest diagnoza takich zaburzeń. Spis treści : Zaburzenia integracji sensorycznej - co to jest? Nadwrażliwość i podwrażliwość sensoryczna Zaburzenia czucia głębokiego Najczęstsze objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dziecka Inne objawy zaburzeń integracji sensorycznej Zaburzenia integracji sensorycznej – przyczyny Zaburzenia integracji sensorycznej u dorosłych Zaburzenia integracji sensorycznej - test Zaburzenia integracji sensorycznej - co to? Zaburzenia integracji sensorycznej to nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu nerwowego dziecka lub osoby dorosłej, przejawiają się one reakcją, która jest nieadekwatna do sytuacji, w której się znajduje. Zaburzenia SI nie wynikają z wad narządu słuchu czy wzroku, ale niewłaściwej organizacji bodźców przez układ nerwowy. Te dysfunkcje mogą wystąpić u dzieci zdrowych (w normie intelektualnej), ale też u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną lub ruchową, autyzmem , mózgowym porażeniem dziecięcym. Nasilenie objawów może być różne. Pierwsze objawy zaburzeń integracji sensorycznej można zauważyć już u niemowląt – występuje wtedy płaczliwość u dziecka , niepokój, a także problemy z ssaniem. Gdy takie zaburzenia zostaną...

Gdybyś spróbowała (do czego nie namawiamy) posadzić bez podparcia 3 lub 4-miesięczne dziecko, to od razu przechyliłoby się na boczek i przewróciło albo złożyło w pół (tułów poleciałby do przodu, na nóżki). W tym wieku mięśnie brzuszka i te wokół kręgosłupa nie są jeszcze na tyle mocne, by utrzymać tułów w pionie. Na to potrzeba czasu i gimnastyki. Zobacz, jak wyglądają kolejne etapy nauki siadania i jak można w nich pomóc dziecku. 5 miesiąc - przygotowania do siedzenia Dziecko ułożone np. w leżaczku może próbować przyjąć pozycję bardziej pionową: stara się unieść główkę i oderwać plecki od oparcia – ciągnie w ten sposób tułów do siedzenia. Pamiętaj, by maluch był zawsze przypięty w leżaczku (inaczej przy próbach dźwignięcia plecków łatwo może z niego wypaść). Jak pomóc dziecku w nauce siadania? Codziennie układaj dziecko na brzuszku . W tej pozycji, unosząc coraz pewniej główkę, a potem także klatkę piersiową, niemowlę systematycznie ćwiczy mięśnie karku oraz niższych partii plecków. Tak samo przygotowuje się do siadania (i do nauki wielu innych umiejętności ruchowych ). Gdy niemowlę leży na brzuszku, z głową i ramionami wyżej od reszty ciała, unosi główkę, często razem z ramionkami, opierając się na łokciach. Podawaj dwa palce leżącemu na pleckach maluchowi , wtedy całą górną połowę ciała będzie ciągnąć do siadu. Dziecko nie utrzyma się jeszcze samo w takiej pozycji, więc trzeba je ponownie położyć. Nie będzie mu się to podobać, bo chciałoby wciąż robić coś, co jest nowe, fascynujące i takie przyjemne. Powtarzaj te ćwiczenia przy różnych okazjach – są dla malucha nie tylko wielką frajdą, ale też dobrym treningiem mięśni grzbietu i brzucha . Ciesz się, że twój maluszek jest taki sprawny, silny i chętny do podejmowania nowych wyzwań. Pamiętaj jednak,...