Nietrzymanie moczu
fot. Fotolia

Nietrzymanie moczu – wstydliwy problem po porodzie

Zdarza ci się popuścić mocz, gdy kaszlesz, kichniesz, zaśmiejesz się albo weźmiesz dziecko na ręce? Nietrzymanie moczu to jeden z najczęstszych problemów po porodzie. Nie lekceważ problemu, bo sam nie zniknie.
Katarzyna Pinkosz
Nietrzymanie moczu
fot. Fotolia
Nietrzymanie moczu zdarza się częściej niż myślisz. Nawet co czwarta kobieta ma ten problem. Często nietrzymanie moczu pojawia się pod koniec ciąży albo po porodzie. Powodem jest zwykle osłabienie mięśni dna miednicy.

Przyczyny nietrzymania moczu

W ciąży nietrzymanie moczu jest bardzo częste – na mięśnie dna miednicy działa dodatkowo ciężar ciała dziecka. W trakcie porodu dochodzi do urazu mięśni i nerwów oraz ich niedokrwienia. W efekcie mięśnie są jeszcze słabsze. Jeśli do tego kobieta ma np. nadwagę w ciąży, przewlekły kaszel, to może pojawić się wysiłkowe nietrzymanie moczu: albo zaraz po porodzie, albo nieco później – tłumaczy prof. Piotr Radziszewski, urolog, kierownik Katedry i Kliniki Urologii Ogólnej, Onkologicznej i Czynnościowej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Nietrzymaniu moczu można zapobiec, wzmacniając ćwiczeniami mięśnie dna miednicy. Najlepiej zacząć je wykonywać już od 6. miesiąca ciąży. Rzadko która przyszła mama jednak ćwiczy.

To ważne!
Jeśli urodziłaś dziecko i zdarza ci się popuszczać mocz, to ostatni dzwonek, by zacząć ćwiczenia pochwy po porodzie.

Redakcja poleca: Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy – część 1 [WIDEO]
Ćwiczenie każdej grupy mięśniowej jest ważne, ale regularny trening mięśni Kegla to wręcz obowiązek. Do aktywności przed ciążą zachęca Zosia Budkiewicz, fizjoterapeutka i instruktorka fitness.

Ćwiczenia Kegla

Ćwiczenia Kegla polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni dna miednicy.
  • Ćwiczenia można wykonywać wszędzie: w domu, podczas oglądania telewizji, jazdy autobusem. Wystarczy ćwiczyć trzy razy dziennie przez 5–10 minut. Efekty będą widoczne po kilku tygodniach.
  • Spróbuj zatrzymać strumień moczu podczas siusiania: decydują o tym właśnie mięśnie Kegla. Nie wykonuj jednak ćwiczeń podczas oddawania moczu, bo wtedy pęcherz nie zostanie opróżniony do końca, co może spowodować zapalenie dróg moczowych.
  • Połóż się na plecach lub stań w lekkim rozkroku. Napnij mięśnie Kegla, policz do 5 i powoli je rozluźnij. Chwilę odpocznij i powtórz ćwiczenie. Na początek zrób serię 5 skurczów i rozkurczów i powtarzaj ją 3 razy dziennie. Po tygodniu zwiększ liczbę skurczów do 10–15 i wykonuj codziennie po kilka serii.
  • Uwaga: mięśnie brzucha i pośladków nie powinny być napięte, dlatego na początku najlepiej ćwicz na leżąco, kładąc dłoń na brzuchu i kontrolując, czy go nie napinasz. Nie wstrzymuj też oddechu.
Zobacz koniecznie: Kiedy trzeba iść do lekarza? Gdzie szukać pomocy? Jak znaleźć numery specjalnej infolinii dla kobiet z nietrzymaniem moczu?

Kiedy iść do lekarza z problemem nietrzymania moczu?

Jeśli ćwiczenia nie przyniosą efektu, skończył się połóg, a tobie dalej zdarza się nietrzymanie moczu, to nie czekaj dłużej, gdyż problem będzie się nasilać. Idź do lekarza: ginekologa lub urologa. Zdiagnozuje on przyczynę nietrzymania moczu. Jeśli to konieczne, zaproponuje leczenie.

Przeczytaj też: Czy to normalne w połogu?

Metody leczenia nietrzymania moczu

Za każdym razem to lekarz decyduje, która metoda leczenia powinna być zastosowana.
  • Elektrostymulacja mięśni dna miednicy. Polecana przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu. Do pochwy wkłada się specjalną elektrodę, przez którą przepuszcza się impulsowo prąd płynący z elektrostymulatora. Prąd powoduje, że mięśnie dna miednicy rytmicznie kurczą się i rozkurczają. By uzyskać efekt, zwykle potrzebnych jest 10-12 zabiegów. Można je wykonać w niektórych klinikach ginekologicznych i urologicznych. Elektrostymulacja daje efekt u ok. 40 proc. kobiet, które mają nietrzymanie moczu w stopniu łagodnym (pierwszym). W stopniach drugim i trzecim efekty są słabe.
  • Leczenie operacyjne. Najczęściej polega na założeniu pod cewkę moczową specjalnej taśmy syntetycznej, która odtwarza osłabione i zerwane mięśnie i wiązadła. Jest skuteczna u ok. 90 proc. kobiet. Polecana w trudniejszych przypadkach nietrzymania moczu.

Nie trzeba się wstydzić

Nietrzymanie moczu dla wielu kobiet wciąż jest bardzo wstydliwym problemem. Sam jednak nie zniknie, a wręcz przeciwnie: będzie się nasilać. Dlatego warto ćwiczyć, a jeśli to nie pomoże: iść do lekarza. Jak z każdą inną chorobą. Bo nie warto się wstydzić.

To ważne!
Jeśli masz problem z nietrzymaniem moczu, w każdą pierwszą środę miesiąca możesz zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 60 66 68.
Psycholog dyżuruje w godz. 9–13, pielęgniarka urologiczna w godz. 16–20.
Bezpłatną płytę z ćwiczeniami możesz dostać za pośrednictwem strony: www.corewellness.pl oraz pod numerem infolinii 800 60 66 68 (pon-pt 8.30–17.30).

Pamiętaj, że aktywność fizyczna może ci pomóc. Sprawdź: 7 ćwiczeń, dzięki którym będziesz zgrabna po ciąży
Oceń artykuł

Ocena 4 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy