GRY
 
 

Nietrzymanie moczu po porodzie: to nie choroba, ale dolegliwość, którą trzeba leczyć

Popuszczasz mocz, gdy kaszlniesz, kichniesz lub się zaśmiejesz? Nietrzymanie moczu to jedna z częstszych dolegliwości po porodzie. Musisz sobie pomóc, bo problem sam nie zniknie.

nietrzymanie moczu
fot. Panthermedia

Boisz się zaśmiać, kichnąć, a nawet wziąć dziecko na ręce, bo nawet najmniejszy wysiłek wiąże się z wstydliwym uczuciem wilgoci. Problem nietrzymania moczu to jedna z częstszych dolegliwości w połogu. Ma ją wiele kobiet.

Nietrzymanie moczu - skąd się bierze

Szyjka pęcherza moczowego u kobiet o wiele słabsza niż u mężczyzn, dlatego to właśnie kobiety częściej mają problemy z wysiłkowym nietrzymaniem moczu. Po porodzie często następuje rozluźnienie oraz zwiotczenie mięśni i wiązadeł podtrzymujących dolny odcinek układu moczowego i rodnego. 

Podczas kaszlu, kichania czy wysiłku fizycznego zdarza się niekontrolowany wyciek moczu, czasem minimalny, ale czasem obfity i krępujący. Na dolegliwości z nietrzymaniem moczu narzekają przed wszystkim te kobiety, które urodziły duże dziecko, ważące ponad 4 kg, albo dwoje dzieci. Mogło dojść do naciągnięcia krocza, a nawet do rozerwania mięśni. 

Zobacz też: Nietrzymanie moczu w ciąży
Redakcja poleca: Dlaczego nasza redakcja angażuje się w Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy?
Nie tylko wrzucamy pieniądze do puszek, ale same z tymi puszkami chodzimy. Czasem my, a czasem nasze dzieci. Poznaj powody, dla których redakcja mamotoja.pl wspiera WOŚP.

Jak zapobiegać nietrzymaniu moczu

W zapobieganiu nietrzymaniu moczu pomocne są ćwiczenia mięśni dna miednicy: tzw. ćwiczenia Kegla. Najlepiej rozpocząć je jeszcze w ciąży. Jeśli jednak nie ćwiczyłaś w ciąży, zacznij to robić po porodzie.
Taki trening wzmacnia mięśni dna macicy i zwieracza, a także pozwala na dużo lepszą kontrolę pracy pęcherza moczowego. Zazwyczaj już miesiąc od rozpoczęcia ćwiczeń kobieta obserwuje znaczną poprawę.

Ćwiczenia Kegla: zapobiegają i leczą nietrzymanie moczu

Zacznij od kilkusekundowego wstrzymania strumienia podczas oddawania moczu: zaciśnij mięśnie, wytrzymaj chwilę, a po kilku sekundach powoli je na powrót rozluźnij: mięśnie, które decydują o zatrzymaniu moczu to mięśnie krocza i dna miednicy.
Gdy już wiesz, które mięśnie są ważne, nie stosuj ćwiczeń w toalecie, tylko podczas wykonywania codziennych czynności. Ćwiczenia Kegla możesz wykonywać w każdej pozycji: także w pozycji leżącej i stojącej. Po kilku tygodniach powinnaś dojść do ok. 120 ćwiczeń w kilku-kilkunastu sesjach.

Jak ćwiczyć mięśnie zapobiegające nietrzymaniu moczu: praktyczne rady 

1. Oddychaj spokojnie podczas napinania mięśni: dzięki temu będą one odpowiednio utlenione.
2. Zacznij od jednej-dwóch sesji po 10 powtórzeń. Po kilku dniach zacznij stopniowo zwiększać ilość ćwiczeń
3. Ćwicz podczas codziennych czynności: gotowania, jazdy autobusem.
4. Napinaj również mięśnie odbytu, możesz robić to na przemian z ćwiczeniami mięśni pochwy.
5. Staraj się przed dłuższym pobytem poza domem zrobić siusiu "na zapas". Da Ci to poczucie komfortu psychicznego

Kiedy trzeba leczyć nietrzymanie moczu 

Jeśli ćwiczenia nie pomagają, skończył się okres połogu, a ty nadal masz problem z nietrzymaniem moczu, porozmawiaj z ginekologiem. Jeśli to konieczne, zaleci wizytę u urologa. To ważne, gdyż może okazać się konieczne leczenie. Jest kilka metod: farmakoterapia, elektrostymulacja mięśni dna miednicy, leczenie operacyjne. Co wybrać - podpowie lekarz.

Nietrzymania moczu nie trzeba się wstydzić: to nie jest jedyny wstydliwy problem po ciąży. Sam nie zniknie, konieczne jest leczenie.


Doładuj
Przeładuj