GRY
 
 

Dziecko źle sypia? Poznaj 6 sposobów na przetrwanie

Królestwo za przespaną noc! Niewyspanie rodziców to ogromny problem. Podpowiadamy, jak przetrwać, kiedy twoje dziecko często się budzi i jesteś ciągle zmęczona.

niewyspanie
fot. Fotolia
Mamy małych dzieci często narzekają na niewyspanie i nocne pobudki – to fakt. Najczęstsza rada, którą słyszą to: "To tylko taki etap, przejdzie, trzeba przeczekać" - to też fakt. A jednak życie z ciągłym deficytem snu jest trudne: jesteśmy zmęczone, spada nam koncentracja, boimy się o bezpieczeństwo dzieci (co jeśli maluch wypadnie nam z rąk, skoro jesteśmy takie zmęczone?), od rana jesteśmy rozdrażnione, a stąd już prosta droga do utraty cierpliwości i kłótni z mężem – to też fakt. Jak więc przetrwać ten trudny czas, kiedy nasze dziecko źle sypia i często budzi się w nocy?

Kilka słów o śnie dzieci

Każde dziecko jest inne: niektóre przesypiają noce niemal od urodzenia, inne zaczynają lepiej spać, gdy wprowadza się im pokarmy stałe, niektóre budzą się codziennie o 5.00, a inne mają kilka pobudek w nocy nawet jako czterolatki. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, do której grupy będzie zaliczało się nasze dziecko, dlatego nie ma wyjścia: pozostaje nam zacisnąć zęby i nauczyć się żyć z niewystarczającą ilością snu. 

Rodzice szukają różnych sposobów, by ich dzieci lepiej spały: niektóre potrzebują cieplejszych kołderek lub lubią spać w otulaczach, inne wprost przeciwnie: wolą lżejsze nakrycia i nie lubią, kiedy w nocy rodzic nasuwa na nie kołdrę, z której udało im się rozkopać. Niektórym dzieciom pomaga pełny brzuszek przed snem, innym zaciemniające rolety w pokoju. Ważna jest też temperatura powietrza w pokoju i to, czy jest wywietrzony przed snem. Warto próbować, może któryś z tych sposobów pomoże w waszym przypadku. Teraz przyjrzyjmy się jednak 6 sposobom, jak ułatwić sobie życie, kiedy za mało sypiamy (bo nie oszukujmy się: najlepszym sposobem na dobry sen dziecka jest upływ czasu...):
Redakcja poleca: Czy zostawiać dziecko, żeby się wypłakało? [WIDEO]
Czasami trudno trzymać nerwy na wodzy, gdy dziecko noc po nocy budzi się i płacze, prawda? Albo zasypia codziennie przez dwie godziny, marudząc przy tym okropnie. Masz czasem ochotę zostawić je, by samo się wypłakało. Nie rób tego! Zaraz zobaczysz dlaczego.

1. Odpowiednie śniadanie dla niewyspanej mamy

Badania wykazały, że pomocne w funkcjonowaniu podczas dnia, kiedy jesteśmy niewyspani, jest śniadanie bogate w białko, pełnoziarniste produkty i owoce. Postaw więc na owsiankę lub muesli, pełnoziarnisty chleb, jajecznicę albo jajko na miękko. Nie zapomnij o warzywach i owocach, unikaj za to cukru.

2. Na niewyspanie pomoże światło

Weź dziecko do wózka i idźcie na spacer, nawet jeśli czujesz się bardzo niewyspana. Dzienne światło i świeże powietrze trochę cię rozbudzą i dodadzą energii. Podobnie działa poranna gimnastyka!

3. Nie kładź się późno, jeśli mało sypiasz

Kiedy dziecko nareszcie zaśnie po długim dniu i jeszcze dłuższym usypianiu, kusi cię, żeby posiedzieć jeszcze z mężem, mieć trochę czasu dla siebie. Może obejrzeć film, posurfować po internecie albo ogarnąć bałagan w kuchni... Nie daj się tej pokusie, a przynajmniej nie przesadź! Nawet jeśli miałabyś iść spać przed 21.00 – twój organizm będzie ci za to wdzięczny. Jest duża szansa, że twoje dziecko właśnie wieczorem po zaśnięciu będzie miało najdłuższy okres snu do pierwszej pobudki. Wykorzystaj to!

4. Karmienie na leżąco

Jeśli karmisz piersią i jesteś zmęczona, nie walcz z tym i nie zmuszaj się do karmienia na siedząco. Ułóżcie się wygodnie na łóżku i nakarm dziecko leżąc na boku – zrelaksujesz się i odpoczniesz. Dzieci często zasypiają podczas jedzenia w tej pozycji, ale uwaga! - jeśli dziecko cierpi na refluks lub dużo ulewa, będziesz i tak musiała podnieść go do odbicia. Bezpieczeństwo ponad wszystkim!

5. Śpij, kiedy dziecko śpi

To jedna z najczęstszych rad (i najbardziej irytujących!). To oczywiste, że nie zawsze możesz spać wtedy, kiedy śpi twoje dziecko, niemniej jednak postaraj się wykorzystać czas jego drzemek, żeby samej choć trochę odpocząć. Już 25 minut snu daje nam zastrzyk energii.

6. Poproś o pomoc nocą

Nawet jeśli karmisz piersią, twój partner i tak może ci pomagać podczas nocnych pobudek. Jeśli wasze dziecko często się budzi, poproś swojego ukochanego, żeby czasami podawał ci dziecko do łóżka do karmienia, w ten sposób nie będziesz się całkiem wybudzać. Dobrym pomysłem byłoby też skorzystać z pomocy zaufanej osoby w trakcie dnia – nawet raz w tygodniu. Może zabierze dziecko na spacer, a ty w tym czasie zamiast nadrabiać prace domowe, po prostu położysz się spać?

Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj