objawy autyzmu
fot. Fotolia

Po czym rozpoznać, że dziecko ma autyzm? W jakim wieku widać objawy?

Objawy autyzmu można czasem zaobserwować już u niemowląt, najczęściej jednak diagnozowany jest w okolicach 2 lub 3 urodzin. Wczesna diagnoza jest ważna dla leczenia, dlatego sprawdź, na co zwracać uwagę.
Karolina Stępniewska
objawy autyzmu
fot. Fotolia
Autyzm objawia się m.in. trudnościami w nawiązywaniu kontaktów społecznych, problemach z komunikacją oraz angażowaniem się w powtarzające się zachowania. Natężenie tych objawów zależy od stopnia zaawansowania zaburzenia. Pierwsze symptomy zauważalne są najczęściej około 2-3 urodzin dziecka. Sprawdź, na co powinnaś zwracać uwagę w zachowaniu dziecka. 

Objawy autyzmu u niemowląt i dzieci do 24 miesiąca życia

Zdarza się, że pierwsze objawy autyzmu można zauważyć już u 6-miesięcznego niemowlęcia, ale najczęściej pojawiają się do 3 roku życia. Pamiętaj, że nietypowe zachowania nie muszą zawsze oznaczać zaburzeń ze spektrum autyzmu, a poniższe symptomy mogą występować również w innych zaburzeniach rozwojowych:
  • niemowlę powyżej 6 miesiąca życia nie uśmiecha się i nie okazuje radości
  • niemowlę nie wchodzi w interakcje z otoczeniem (uśmiechy, dźwięki, mimika) - do 9 miesiąca życia
  • nie gaworzy – do 1 urodzin
  • nie używa gestów takich jak: wskazywanie palcem, pokazywanie, sięganie po przedmioty, machanie ręką — do ukończenia 12 miesiąca życia
  • dziecko nie wypowiada żadnych słów — do 16 miesiąca życia
  • dziecko nie wypowiada żadnych znaczących dwuwyrazowych wyrażeń (poza naśladowaniem) - do 24 miesiąca życia
  • nagle przestaje mówić, gaworzyć, wchodzić w interakcje z otoczeniem — na którymkolwiek etapie rozwoju.
Prawidłowo rozwijające się niemowlęta i dzieci mogą opanowywać różne umiejętności w różnym czasie, ale obowiązują pewne normy czasowe dla poszczególnych etapów – możesz je sprawdzić w kalendarzu rozwoju niemowlaka.
Jeśli zauważysz u swojego dziecka któreś z powyższych zachowań lub brak pewnych oczekiwanych zachowań, skonsultuj się z lekarzem, ponieważ mogą – lecz nie muszą! - być one objawami autyzmu wczesnodziecięcego.
Redakcja poleca: Zanim zaszczepisz przeciw odrze: ważna ankieta dla rodziców! [WIDEO]
Szczepionka przeciw odrze była oskarżana o to, że powoduje autyzm. Związek między szczepieniami a autyzmem nie został potwierdzony. Jednak przed szczepieniem przeciw odrze warto sprawdzić, czy dziecko rozwija się zdrowo. Jest specjalna ankieta, którą powinien wypełnić każdy rodzic.

Objawy autyzmu u przedszkolaka

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy pojawiają się często w okresie przedszkolnym. Szacuje się, że na autyzm cierpi w Polsce 1 dziecko na 300. U przedszkolaków niepokoić powinny następujące zachowania lub brak zachowań:
 

Mowa

Obserwujemy u dziecka:

  • opóźniony rozwój mowy – dziecko do 2 urodzin wypowiada mniej niż 50 słów lub w ogóle nie mówi
  • częste powtarzanie tych samych wyrażeń
  • monotonną mowę i ton głosu

Reakcje na otoczenie

Dziecko:

  • nie reaguje na swoje imię (przy braku zaburzeń słuchu)
  • odrzuca kontakt fizyczny zainicjowany przez rodzica (uściski, przytulanie itd.)
  • reaguje złością na polecenia

Interakcja z otoczeniem

Dziecko:

  • nie szanuje przestrzeni osobistej innych ludzi
  • nie toleruje naruszania własnej przestrzeni osobistej
  • wykazuje brak zainteresowania lub niewielkie zainteresowanie interakcją z innymi ludźmi, w tym z rówieśnikami
  • woli bawić się samo
  • używa niewielu gestów i ma ubogą mimikę
  • unika kontaktu wzrokowego

Zachowanie

Dziecko:

  • powtarza gesty, np. kołysze się w przód i w tył
  • podczas zabawy ustawia klocki lub zabawki w rzędach, np. wg kolorów, rozmiarów, zamiast budować z nich coś kreatywnego
  • reaguje złością na zmiany w planie dnia, otoczeniu itd.
  • wykazuje silną niechęć do jedzenia niektórych pokarmów, podyktowaną np. ich konsystencją lub kolorem
  • ma nietypowe zachowania związane ze zmysłami, np. wącha zabawki, ludzi czy przedmioty

Jeśli zauważysz u dziecka takie zachowania, koniecznie porozmawiaj o tym z lekarzem. Warto poprosić o pomoc psychologa lub psychiatrę dziecięcego. Pamiętaj, że całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm dziecięcy, zespół Aspergera) to nie wyrok – wcześnie postawiona diagnoza pozwala w porę udzielić dziecku odpowiedniej pomocy.

Objawy autyzmu u dzieci w wieku szkolnym

Zaburzenie to dotyka częściej chłopców niż dziewczynki. Kiedy dziecko chodzi do szkoły, następujące objawy mogą wskazywać na całościowe zaburzenia rozwoju: autyzm, zespół Aspergera lub in.:
 

Mowa

Dziecko:

  • niechętnie się wypowiada
  • ma monotonną intonację
  • używa w zdaniach wyuczonych wyrażeń
  • monopolizuje rozmowę

Reakcja na otoczenie

Dziecko:

  • rozumie wszystko dosłownie, nie rozumie sarkazmu, metafory
  • niechętnie wykonuje polecenia, reaguje na nie złością

Interakcja z innymi

Dziecko:

  • nie szanuje przestrzeni osobistej innych ludzi
  • nie toleruje naruszania własnej przestrzeni osobistej
  • wykazuje brak zainteresowania lub niewielkie zainteresowanie interakcją z innymi ludźmi, w tym z rówieśnikami
  • ma niewielu bliskich przyjaciół, pomimo prób nawiązywania przyjaźni
  • nie rozumie typowych interakcji społecznych, np. powitań i pożegnań
  • używa niewielu gestów i ma ubogą mimikę
  • nie dostosowuje stylu wypowiedzi do sytuacji (np. formalny język w rozmowie z bliskimi ludźmi)
  • nie lubi większości rzeczy i aktywności, które sprawiają przyjemność jego rówieśnikom
  • unika kontaktu wzrokowego

Zachowanie

Dziecko:

  • powtarza gesty, lubi jednostajny ruch, np. kołysze się w przód i w tył, obraca w miejscu
  • podczas zabawy ustawia klocki lub zabawki w rzędach, np. wg kolorów, rozmiarów, zamiast budować z nich coś kreatywnego
  • ma bardzo sprecyzowane i specyficzne zainteresowania (zwykle w jednej dziedzinie)
  • reaguje złością na zmiany w planie dnia, otoczeniu itd.
  • wykazuje silną niechęć do jedzenia niektórych pokarmów, podyktowaną np. ich konsystencją lub kolorem
  • ma nietypowe zachowania związane ze zmysłami, np. wącha zabawki, ludzi czy przedmioty

Symptomom autyzmu często towarzyszą również objawy współwystępujących chorób lub zaburzeń integracji sensorycznej. Całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm dziecięcy, zespół Aspergera) nie są wyrokiem. Diagnoza daje szansę dobrania odpowiedniej terapii i udzielenia pomocy dziecku i osobom z jego otoczenia, ponieważ zaburzenia ze spektrum autyzmu utrudniają funkcjonowanie dziecka i wpływają na życie całej rodziny. Stopień trudności oraz objawy zależą od odmiany autyzmu, ponieważ zaburzenia rozwojowe w tym spektrum mogą mieć różny stopień natężenia.

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy