cytrusy dla dziecka
fot. Adobe Stock

Od kiedy cytrusy dla dziecka? Aktualne zalecenia

Owoce cytrusowe można zacząć podawać niemowlakowi pod koniec pierwszego roku życia. Ale jeśli dziecko ma objawy alergii, pomarańcze, cytryny, mandarynki czy grapefruity powinny się pojawić w jego diecie później. Bez względu na to, kiedy zdecydujesz się wprowadzić je do menu dziecka, warto zrobić to zgodnie z kilkoma ważnymi zasadami.
Małgorzata Wódz
cytrusy dla dziecka
fot. Adobe Stock
Choć obecnie nie ma tabel, zgodnie z którymi wprowadza się do diety dziecka produkty według określonego porządku, nadal obowiązują pewne zasady, którymi należy kierować się podczas rozszerzania diety niemowlaka. Zgodnie z nimi owoce cytrusowe powinny pojawić się w diecie dziecka po tym, jak dziecko pozna smak owoców krajowych, czyli pod koniec pierwszego roku życia. Cytrusy uchodzą za produkty potencjalnie alergizujące, ale według aktualnych zaleceń nie opóźnia się wprowadzania takich produktów do diety dziecka, jeśli nie ma ku temu ewidentnych wskazań. Wyjaśnimy, w jaki sposób należy wprowadzać owoce cytrusowe do diety dziecka, na co uważać i kiedy je podawać, jeśli dziecko jest alergikiem?

Spis treści:

Kiedy cytrusy w diecie niemowlaka

Dawniej pomarańcze, cytryny czy mandarynki dziecko mogło jest zjeść pierwszy raz dopiero po pierwszych urodzinach, a grejpfruty – jeszcze później. Obecnie obowiązujące polskie zalecenia żywieniowe dla najmłodszych nie są tak restrykcyjne. Owoce cytrusowe mogą pojawić się w diecie niemowlaka, gdy dziecko jada już owoce krajowe. Te zalecenia są spójne z obowiązującymi w innych krajach. Niemowlęta na południu Europy oswajają się najpierw ze smakiem owoców, które rosną w ich strefie klimatycznej (i mogą to być np. pomarańcze), a polskie dzieci jedzą najpierw jabłko lub gruszkę. 

Sezonowe owoce rosnące w Polsce pojawiają się w menu małych dzieci jako pierwsze, ponieważ nie trzeba ich transportować z dalekich krajów. W ten sposób zmniejszamy ryzyko narażenia dzieci na środki chemiczne, których używa się do zabezpieczenia owoców po zerwaniu, żeby nie psuły się podczas transportu i sklepach.

Cytrusy a alergia u dziecka – środki ostrożności

Wielu rodziców obawia się podawania owoców cytrusowych niemowlętom ze względu na ryzyko wystąpienia reakcji alergicznej. Obecnie nie zaleca się opóźnionego wprowadzania do diety dziecka produktów alergizujących. Dowiedziono, że opóźnianie wprowadzania pokarmów potencjalnie alergizujących nie zmniejsza ryzyka wystąpienia alergii pokarmowej. Z tego względu cytrusy bez obaw mogą jeść również kobiety w ciąży (pod warunkiem, że nie są na te owoce uczulone). Ostrożność jest zalecana tylko w przypadku osób, u których już wystąpiła alergia pokarmowa. W poradniku przygotowanym przez Instytut Matki Dziecka O żywieniu i aktywności fizycznej dzieci, eksperci zalecają, aby owoce cytrusowe podawać ostrożnie dopiero po 1 roku życia, jeśli u dziecka wystąpiły już objawy alergii. Ostrożność taka dotyczy również wprowadzania do diety owoców egzotycznych (np. mango, kiwi, papaja), czy truskawek i poziomek. 

Jak podawać cytrusy dziecku – ważne zasady

Dla dziecka najlepiej kupować owoce z upraw ekologicznych. Wszystkie owoce (także ekologiczne) bez względu na ich pochodzenie należy przed jedzeniem dokładnie umyć pod bieżącą wodą. Owoce cytrusowe warto również sparzyć wrzątkiem. Najlepiej myć je w rękawiczkach, ponieważ środki, którymi jest pryskana skórka, mogą podrażniać skórę. Jeśli nie umyjesz dokładnie owoców, chemia ze skórki wniknie do miąższu podczas zdejmowania skórki.

Pomarańcze, mandarynki czy grejpfruty przed podaniem należy najpierw podzielić na cząstki, a potem obrać z otaczających je błonek i wyjąć pestki, aby dziecko się nimi nie zakrztusiło.

Przy podawaniu dziecku owoców cytrusowych obowiązują takie same zasady, jak podczas wprowadzania każdego nowego produktu do diety niemowlaka:
  • wprowadzaj owoce pojedynczo – jeśli podajesz dziecku pomarańczę, wstrzymaj się z oswajaniem go z innymi nowymi smakami przez 3 do 5 dni (dzięki temu łatwiej ustalić, co uczula dziecko, jeśli wystąpi reakcja alergiczna),
  • zaczynaj od małej porcji – w przypadku cytrusów najlepiej dać dziecku na początku owoc do polizania, jeśli dziecko będzie go dobrze tolerować, kolejnego dnia daj mu małą porcję (łyżeczkę, dwie)
  • podawaj owoc rano – to pozwoli ci przez cały dzień obserwować dziecko, upewnisz się, że nie pojawia się reakcja alergiczna, np. wysypka. 
  • podawaj dziecku owoce rozgniecione lub przetarte, jeśli decydujesz się na sok, dla niemowlaka najlepszy jest 100 proc. sok przecierowy. Jedna porcja soku (120-150 ml) stanowi odpowiednik jednego posiłku w całodniowym menu dziecka.
  • powstrzymaj się przed podawaniem cytrusów, jeśli dziecko cierpi na refluks.

Jakie owoce cytrusowe dla niemowlaka?

Do owoców cytrusowych zalicza się pomarańcze, mandarynki, cytryny i grejpfruty. Co warto wiedzieć o podawaniu ich dziecku?
  • Pomarańcze – to bez wątpienia najpopularniejsze owoce cytrusowe i dobre źródło witaminy B, C, P oraz sporo soli mineralnych. Poprawiają trawienia, działają lekko przeczyszczająco i moczopędnie. Czasem jednak są przyczyną alergii. Objawy uczulenia na pomarańcze mogą pojawić się już podczas obierania owocu ze skórki. Dziecko może boleć brzuch, mieć wysypkę i problemy z oddychaniem. Jeśli objawy alergiczne wywołuje pomarańcza, dziecko prawdopodobnie będzie uczulone również na inne owoce cytrusowe. 
  • Mandarynki – są słodkie, więc dzieci lubią je bardziej niż pomarańcze. Zawierają witaminę C (ale mniej niż inne cytrusy), Są również źródłem bromu, który działa uspokajająco. Mandarynki mogą uczulać, jak wszystkie owoce cytrusowe, ale bardzo często objawy uczulenia p(np. wysypka na skórze po mandarynkach) pojawiają się po zjedzeniu źle umytych owoców. 
  • Cytryna –  zawiera dużo witaminy C. Sok z cytryny można stosować przy przeziębieniu. Popularna w Polsce herbata z cytryną nie powinna być podawana małym dzieciom (nie ze względu na obecność soku – małe dzieci nie powinny pić naparu z czarnej herbaty, zawarta w niej teina działa na organizm pobudzająco). Niemowlę może spróbować wody z kroplą soku z cytryny, a dziecko powyżej 1 roku życia – lemoniady, czyli wodę z cytryną i miodem. 
  • Grapefruit – jest bogaty w witaminy A, C, B1 i P oraz składniki mineralne. Zawiera również korzystny dla zdrowia likopen. Sok z grejpfruta chroni przed przeziębieniami. Działanie też lekko przeczyszczająco, moczopędne, pobudza przemianę materii. Niektóre odmiany są bardzo gorzkie i trudno akceptowalne przez dzieci. Amerykańska Akademia Pediatryczna zaleca, aby nie podawać grejpfrutów, jeśli dziecko przyjmuje leki (sok grejpfrutowy może zmieniać ich wchłanianie przez organizm). Sok z grejpfrutów może również uszkadzać szkliwo zębów.

Zobacz także:
Redakcja poleca: Programowanie żywieniowe u dzieci: jak komponować jadłospis, żeby dzieci były zdrowe?
Programowanie żywieniowe we wczesnym okresie życia jest bardzo ważne dla zdrowia i metabolizmu w przyszłości. To, w jaki sposób będzie odżywiane dziecko, wpłynie nie tylko na jego zdrowie, lecz także nawyki żywieniowe w dorosłym życiu. Zbilansowana i bogata w owoce i warzywa dieta jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy