mama, kuchnia, talerz, warzywa, kobieta, dieta
fot. Panthermedia

Jak spalić kalorie po ciąży

Postanowiłaś rozprawić się z dodatkowymi kilogramami, które zostały ci po ciąży? Przeczytaj, co może ci w tym pomóc.
Joanna Karwat
mama, kuchnia, talerz, warzywa, kobieta, dieta
fot. Panthermedia
Kobieta powinna przybrać na wadze podczas ciąży średnio 11–15 kilogramów. Tyle mówią zalecenia lekarskie, zdarza się jednak często, że tyjemy o wiele bardziej, co utrudnia nam powrót do dawnej figury po ciąży. Nie ma znaczenia, czy urodziłaś dziecko sześć tygodni, sześć miesięcy, czy sześć lat temu. Każdy moment jest odpowiedni, by zrobić coś dobrego dla siebie... i schudnąć.

Lekkostrawna dieta
Dietetycy ostrzegają, że zbytnio eksperymentujemy z dietami. Badania wykazują, że średnio jedna na 10 osób rzeczywiście chudnie. Pozostali wracają do wyjściowej wagi, a nawet tyją bardziej! Wszystko dlatego, że odchudzające się osoby z dnia na dzień przestawiają się na niskokaloryczną dietę, albo zmniejszają liczbę posiłków w ciągu dnia. Tymczasem o wiele zdrowszy i skuteczniejszy sposób to jedzenie pięciu, sześciu niewielkich porcji dziennie. Wówczas organizm przyzwyczaja się do stałych pór posiłków i nie odkłada nic na zapas. Postaw na warzywa – te surowe nazywane są źródłem „ujemnych kalorii” – co oznacza, że na trawienie takich produktów zużywa się więcej energii, niż one same posiadają. Idealnie zbilansowany obiad to surówka z chudym mięsem. Ziemniaczki, ryż lub kluski lepiej zjeść oddzielnie o innej porze lub wcale. Koniecznie trzeba też wypijać minimum półtora litra wody dziennie. Dietę odchudzającą najlepiej jednak zacząć od... spotkania z dietetykiem, który ułoży ci jadłospis dobrany do twojego wieku, wagi, wyników badań i upodobań kulinarnych.

Systematyczne ćwiczenia
Dzięki gimnastyce ciało nabierze smukłych kształtów, pozostając jędrne. Ćwicz trzy razy w tygodniu przez 30 minut (wystarczy, że np. co drugi dzień obejrzysz wiadomości, jeżdżąc na rowerku stacjonarnym lub robiąc przysiady czy brzuszki). Dobre jest też maszerowanie (albo nordic walking). Ten sport angażuje aż 90 proc. wszystkich mięśni i nie obciąża stawów. I co najważniejsze – po godzinnym marszu nie będziesz miała takich zakwasów jak po pierwszej wizycie na zajęciach fitness.

Suplementy odchudzające
Na rynku znajdziesz dużo różnych suplementów odchudzających. Jaki wybrać? Przestudiuj skład preparatu. Najskuteczniejsze są te, które zawierają ekstrakt z zielonej herbaty (redukuje apetyt i zwiększa spalanie tłuszczu), sprzężony kwas linolowy, czyli C.L.A. (zapobiega osadzaniu się tłuszczów w komórkach), l-karnitynę (przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej). Wiele preparatów należy przyjmować po posiłku, by zmniejszyć wchłanianie węglowodanów.

Zabiegi kosmetyczne
Zabiegi wyszczuplające oparte są zwykle na drenażu i masażu poprawiającym ukrwienie, co redukuje nagromadzone płyny, ale nie tkankę tłuszczową. Mimo to warto je wykonywać, bo dzięki nim dbasz o skórę, która podczas odchudzania jest narażona na utratę jędrności.
Z zabiegów pielęgnujących najważniejszy jest regularny masaż, nawilżanie i odżywianie skóry. Jej gładkość i jędrność poprawią też środki z dodatkiem mocznika, kwasów glikolowych i witaminy C. Jeśli stawiasz na domową pielęgnację, pamiętaj, że kosmetyki najlepiej wcierać tuż po kąpieli – skóra szybciej je wchłonie (jeśli karmisz piersią, sprawdź na opakowaniu, czy możesz stosować dany kosmetyk).

Figura na medal
Dodatkowe kilogramy po ciąży zrzuciłam w cztery miesiące. Trzymałam się kilku zasad.
- Nie spiesz się. Efekty mogą przyjść po kilku tygodniach albo dopiero po kilku miesiącach. Jeśli chcesz zrzucić 15 kilogramów, na pewno będziesz musiała poświęcić na to więcej czasu niż twoja koleżanka, której po porodzie została tylko mała fałdka na brzuchu.
- Bądź systematyczna. Nawet najbardziej intensywne ćwiczenia nie pomogą, jeśli będziesz sobie o nich przypominać raz na dwa tygodnie albo w ogóle przerwiesz treningi.
- Poszukaj wsparcia. Najlepiej, jeśli znajdziesz je wśród najbliższych. Pozwól młodemu tacie zająć się maluchem, gdy ty będziesz ćwiczyć.
- Nie staraj się być ideałem. Nie musisz być mamą, która od razu po porodzie wygląda tak, jakby nigdy nie rodziła. Wystarczy, że będziesz mamą, która dba o siebie najlepiej, jak umie.
Katarzyna Cichopek, aktorka
Redakcja poleca: Dlaczego warto iść na masaż ciała po urodzeniu dziecka? (film)
Czas połogu to idealny moment, aby zacząć swoją pracę z ciałem – uważa Arkadiusz Miziołek, masażysta z salonu Terra Spa.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy