Elektroniczny odpis aktu urodzenia
fot. AdobeStock

Odpis aktu urodzenia od teraz dostępny od ręki – w wersji elektronicznej!

Potrzebujesz odpisu aktu urodzenia albo małżeństwa? Możesz go zdobyć bez wychodzenia z domu. Na takie ułatwienie czekaliśmy od lat!
Milena Oszczepalińska
Elektroniczny odpis aktu urodzenia
fot. AdobeStock
Odpis aktu urodzenia oraz stanu cywilnego bywa potrzebny, jeśli chcemy dopełnić różnych formalności urzędowych, np. planując ślub. Od teraz nie trzeba już wychodzić z domu ani po to, by złożyć wniosek o odpis, ani po odbiór dokumentu. Możemy otrzymać go w wersji elektronicznej – szybko i wygodnie.  

Elektroniczny odpis aktu urodzenia i aktu małżeństwa

Minister cyfryzacji Marek Zagórski mówi, że nowa e-usługa to ukłon w stronę obywateli i urzędników. Polacy mogą być obsłużeni sprawniej, a w urzędach nie zalegają stosy wniosków do rozpatrzenia. „Nieustannie staramy się ulepszać nasze usługi tak, by były proste i nowoczesne. Udostępniane dziś rozwiązanie jest pierwszym tego typu w Europie” – wyjaśnił minister.
Redakcja poleca: Jak wychować szczęśliwe dziecko? Jest 1 warunek! – mówi psycholog [WIDEO]
Jak wychować mądre i szczęśliwe dziecko? Podstawowym warunkiem jest... twoje szczęście! Furtką dla dziecka do dobrego życia są szczęśliwi i spełnieni rodzice.

Jak można otrzymać e-odpis aktu?

Dokument generowany jest bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie przesyłany na skrzynkę odbiorczą na koncie Mój GOV wnioskującego. Cała procedura odbywa się bez zaangażowania urzędnika. Dzięki temu pełnoprawny dokument można bardzo szybko otrzymać potrzebny akt urodzenia albo akt stanu cywilnego.

Aby dokument mógł zostać wydany, musi być spełnione kilka warunków, takich jak:
  • odpis aktu, o który się wnioskuje, musi dotyczyć osoby wnioskującej, jej dzieci, małżonka lub rodziców,
  • osoba wnioskująca musi posiadać profil zaufany,
  • wniosek o odpis aktu musi być złożony również elektronicznie (znajduje się na stronie www.gov.pl),
  • w trakcie wypełniania wniosku system musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu – musi być on zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania,
  • odpis jest płatny (podobnie jak tradycyjny w wersji papierowej), stosowną opłatę należy zapłacić online, przelewem bankowym lub pocztowym.

Akty wydawane od 2015 obowiązkowo rejestrowane są w Systemie Rejestrów Państwowych (SRP), dlatego z ich otrzymaniem w wersji elektronicznej nie powinniśmy mieć żadnych problemów. Starsze akty są cały czas przenoszone do systemu, dlatego może się zdarzyć, że będzie trzeba na nie poczekać nieco dłużej.
Ważne! Otrzymany odpis ma moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie należy go drukować, aby przekazać go dalej. Wydruk nie ma mocy prawnej. Automatyczny odpis zawiera podpis kwalifikowany potwierdzający jego autentyczność. Można przekazywać go do kolejnych urzędów również w wersji elektronicznej.

Koszt uzyskania elektronicznego odpisu aktu cywilnoprawnego

Aby otrzymać odpis, trzeba zapłacić:
  • 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
  • 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
Jeśli sprawę załatwia się przez pełnomocnika – należy dodatkowo wnieść opłatę w wysokości 17 zł za pełnomocnictwo.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy