mama, dziecko, kuchnia, warzywa

Jak w 7 dni wzmocnić odporność – jadłospis na cały tydzień

Zamiast białej bułeczki – grahamka, zamiast batona – owocowa sałatka. Zobacz, jak niewiele musisz zmienić w diecie dziecka, by to, co codziennie zjada, dodawało mu sił do walki z zarazkami. Oto siedmiodniowy jadłospis na odporność.
Katarzyna Pinkosz
mama, dziecko, kuchnia, warzywa

Pewnie już wiesz, że przewód pokarmowy jest ważną częścią układu odpornościowego człowieka. To również tam toczą się procesy, które chronią organizm przed atakiem chorobotwórczych drobnoustrojów. Dlatego odpowiednia dieta może bardzo wspomóc odporność dziecka. 

Najważniejsze zasady karmienia dziecka

  1. Podawaj dziecku pięć posiłków dziennie – trzy większe (śniadanie, obiad kolacja) i dwa mniejsze (drugie śniadanie i podwieczorek).
  2. Najważniejsze jest śniadanie. Daje energię na cały dzień. Powinny w nim się znaleźć: źródła pełnowartościowego białka (mleko, jogurt, jajko), węglowodanów (płatki, kasze, ciemne pieczywo), witamin oraz składników mineralnych (owoce i warzywa).
  3. Posiłki nie mogą być zbyt obfite. Grubaski mniej się ruszają, a to jedna z przyczyn infekcji. Ruch hartuje.
  4. Nie pozwalaj maluchowi podjadać między posiłkami. Jeśli podjada, nie będzie chciał jeść wartościowych rzeczy na obiad czy kolację.
  5. Sklepowe słodycze podawaj rzadko. Zamiast nich proponuj owoce, koktajle, domowe ciasto.
  6. Dokładaj zieleninkę. Natkę pietruszki, koperek, szczypiorek możesz dodawać do zup, drugich dań, kanapek. To skarbnice witamin!
  7. Daj dobry przykład. Jeśli chcesz, by dziecko lubiło zdrowe dania, ty też musisz je jeść. Dla niego jesteś wzorem. 

Zobacz też: Żeby nie chorować - kiszona kapusta, ogórki, buraki

Redakcja poleca: Jak zrobić kalendarz adwentowy z papieru?
Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić kalendarz adwentowy z papieru, dobrze trafiłaś. Nasz jest łatwy do wykonania i efektowny, bo złoty! Dzięki kalendarzowi adwentowemu dziecku łatwiej jest czekać na gwiazdkę i prezenty. Znikające kolejne okienka kalendarza ułatwiają zrozumienie, ile jeszcze dni zostało do świąt i sprawiają, że ten czas nie dłuży się aż tak strasznie.

Jadłospis na poniedziałek

Śniadanie: płatki kukurydziane z dodatkiem sezonowych owoców oraz mleka
Drugie śniadanie: banan, kanapka z razowego pieczywa z szynką i plasterkiem pomidora
Obiad: rosołek z lanymi kluseczkami i natką pietruszki, pstrąg pieczony w folii z dodatkiem masła i koperku, surówka z kiszonej kapusty, ziemniaki, kompot owocowy
Podwieczorek: ciasteczka z mąki razowej
Kolacja: naleśniki z owocami

Jadłospis na wtorek

Śniadanie: płatki owsiane na mleku z dodatkiem rodzynek i nasion słonecznika (dziecku do trzeciego roku życia rodzynki trzeba posiekać, a pestki słonecznika zemleć)
Drugie śniadanie: serek biały z dodatkiem owoców
Obiad: zupa pomidorowa z brązowym ryżem, kotleciki drobiowe, ziemniaki, surówka z młodej kalarepy, kompot wiśniowy
Podwieczorek: budyń (najlepiej domowy) z sokiem malinowym
Kolacja: twarożek z rzodkiewką i ogórkiem kwaszonym, pieczywo z masłem pietruszkowym i plasterkami pomidora

Jadłospis na środę

Śniadanie: kaszka mleczno-ryżowa na mleku modyfikowanym z dodatkiem owoców
Drugie śniadanie: domowy kisiel z owocami, biszkopt
Obiad: zupa ogórkowa z ziemniakami, kulki mięsne, surówka z marchewki i pomarańczy, kasza jaglana, sok
Podwieczorek: kawałek ciasta drożdżowego, koktajl owocowy
Kolacja: ziemniaki nadziewane pastą z twarożku, makreli i kiszonego ogórka

Zobacz też: Prof. Hozyasz z IMiD: Możemy wzmacniać odporność dziecka... albo ją osłabiać

Jadłospis na czwartek

Śniadanie: twarożek z owocami i miodem, pół grahamki z masłem
Drugie śniadanie: sałatka owocowa z orzechami i słonecznikiem
Obiad: zupa koperkowa, naleśniki z brokułami i szynką, sok owocowy
Podwieczorek: kluski leniwe z masłem, surówka z marchwi
Kolacja: kanapki z pieczonym schabem, pomidorem, natką pietruszki

Jadłospis na piątek

Śniadanie: kasza manna na mleku z dodatkiem płatków śniadaniowych oraz owoców (sezonowych lub ze słoiczka)
Drugie śniadanie: pieczywo (najlepiej graham lub razowe) z masłem, jajko, czerwona papryka
Obiad: zupa wiosenna z warzywami, pierogi z mięsem, buraczki, ziemniaki zapiekane z koperkiem, kompot z gruszek
Podwieczorek: kawałek domowego sernika, sok owocowy
Kolacja: makaron z dodatkiem białego sera i śmietany osłodzony łyżeczką miodu

Jadłospis na sobotę

Śniadanie: twarożek z rzodkiewką i koperkiem, pół grahamki z masłem, sok z winogron
Drugie śniadanie: placuszki z jabłkami
Obiad: zupa brokułowa, duszona pierś z kurczaka, ryż, surówka z kapusty pekińskiej i papryki, sok z marchewki
Podwieczorek: ciasteczka owsiane, jogurt naturalny
Kolacja: omlet z fasolką, kawa inka na mleku

Jadłospis na niedzielę

Śniadanie: jajko na miękko, kromka razowego pieczywa z masłem, pomidorem i zieloną pietruszką, kakao
Drugie śniadanie: koktajl mleczno-owocowy (np. z truskawkami)
Obiad: zupa owocowa, pieczeń rzymska, kasza gryczana, brokuły
Podwieczorek: rogaliki z mąki graham nadziewane twarożkiem, sok owocowy
Kolacja: kawałek tarty z warzywami i żółtym serem

Konsultacja: Edyta Gulińska, specjalista w dziedzinie żywienia

Zobacz też: Sprawdź odporność swojego dziecka - test

Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy