GRY

Zestaw wzmacniający, czyli o zdrowym jadłospisie dla dziecka

Dobre zdrowie dziecka w dużej mierze zależy od jego diety. Zobacz, jak ją skomponować, aby maluch miał siłę pokonywać chorobotwórcze wirusy!

Zimowy spacer z dzieckiem
fot. Pantermedia
Podstawą zdrowego jadłospisu jest urozmaicenie. Maluszkowi nie wystarczy bowiem tylko sama witamina C czy B. Potrzebne są wszystkie, a także wiele składników mineralnych, karotenoidy, fitoncydy, białka, tłuszcze, węglowodany. To zresztą tylko kilka cegiełek, które budują system odpornościowy dziecka. Gdy jednej z nich zabraknie, cały ten misterny układ może się zachwiać, a wtedy malec zachoruje. Dlatego nie proponuj dziecku codziennie tych samych potraw. I dbaj, by w urozmaiconym zimowym menu znalazły się najważniejsze składniki wzmacniające odporność.

Selen pomocny w walce z zarazkami

Bez niego komórki odpornościowe nie są w stanie wytworzyć przeciwciał walczących z atakującymi dziecko zarazkami. Selen zawarty jest w pełnoziarnistym pieczywie, płatkach zbożowych, cebuli, czosnku, wątróbce. Do przyswajania selenu potrzebna jest witamina E (jest w orzechach, migdałach, olejach).
Redakcja poleca: Jak wzmocnić odporność dziecka? film
Jesień sprzyja częstym przeziębieniom. Sprawdź, co robić by twoje dziecko nie chorowało. Oto 5 rad na zwiększenie odporności dziecka.

Cynk do produkcji przeciwciał

Organizm potrzebuje go do produkcji przeciwciał. Przy niedoborach cynku dziecko może chorować, mieć słaby apetyt. Znajdziesz go w pestkach dyni, słonecznika, migdałach, orzechach, chudym mięsie, rybach, kaszach (zwłaszcza gryczanej), mleku, warzywach, owocach, jajkach.

Kwasy omega-3 na odporność

„Dobre tłuszcze” są niezbędne do wytwarzania prostaglandyn, substancji regulujących pracę układu odpornościowego. Wzmacniają też błony śluzowe (nosa, gardła, oskrzeli). Podawaj maluchowi ryby morskie (np. śledzia, halibuta, łososia, dorsza) oraz słodkowodne (pstrąga). Przynajmniej dwa, trzy razy w tygodniu dawaj dziecku porcję ok. 100 g ryb. Piecz je w folii, gotuj lub duś.

Zobacz też: Czy podawać dziecku tran?

Witaminy na bakterie

Doskonałe są te zawarte w owocach, zwłaszcza cytrusowych. Chodzi tu głównie o cenną witaminę C. To silny przeciwutleniacz, który usuwa z organizmu wolne rodniki osłabiające układ odpornościowy. Witamina C jest też potrzebna białym krwinkom do walki z bakteriami. Wpływa na wytwarzanie interferonu – substancji, która hamuje rozwój wirusów. Co więcej, może niszczyć toksyny wytwarzane przez bakterie.

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zapoznanie z nocnikiem

O czym marzą maluchy?