ciąża, dieta, banan, pomidory, dieta w ciąży
fot. Fotolia

Co jeść w drugim trymestrze ciąży?

W drugim trymestrze ciąży ważny jest nie tylko dobór, ale i jak największe urozmaicenie posiłków. Zobacz, co powinno teraz znaleźć się na twoim talerzu, aby nic nie zakłóciło zdrowego rozwoju dziecka.
ciąża, dieta, banan, pomidory, dieta w ciąży
fot. Fotolia
Czy wiesz, jak dużo różnorodnych składników odżywczych dziecko potrzebuje w drugim trymestrze ciąży? Co zdajesz sobie sprawę z tego, co dzieje się, gdy dziecku brakuje np. wapnia albo żelaza, którego w danej chwili niezwykle potrzebuje? Cóż, czerpie go wówczas z twoich zasobów, bo natura jest bardzo roztropna. Nie wymaga natychmiastowego zaspokajania potrzeb żywieniowych dziecka, ale jednocześnie nie pozwala ich lekceważyć. Sprawdź, co jeść w drugim trymestrze, żeby natura nie musiała nic od ciebie pożyczać.

Co powinnaś wiedzieć o dziecku w drugim trymestrze ciąży?

Drugi trymestr to okres, w którym maleństwo bardzo szybko się rozwija. Zmieniają się proporcje jego ciałka: główka jest teraz mniejsza w stosunku do tułowia, wydłużają się rączki i nóżki, zaczyna kostnieć tkanka chrzęstna. Cieniutką, przezroczystą skórę pokrywa meszek. Dojrzewa mózg, powstają liczne połączenia pomiędzy komórkami nerwowymi, które umożliwiają pojawienie się nowych umiejętności. Dziecko potrafi ssać kciuk, połyka płyn owodniowy, staje się bardzo aktywne. Gdy ma 16-20 tygodni, możesz poczuć jego pierwsze ruchy. Pod koniec drugiego trymestru potrafi mrugać oczkami, wodzić wzrokiem, reaguje na różne dźwięki. Czuje, gdy głaszczesz swój brzuch i zmieniasz ułożenie ciała. Jego serduszko pracuje teraz bardzo intensywnie – przepompowuje ok. 30 litrów krwi na dobę, by dostarczyć dużo tlenu do wszystkich komórek. W szóstym miesiącu ma ok. 30-33 centymetrów długości, a waży 600-900 gramów.

Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.

Czego dziecko najbardziej potrzebuje w drugim trymestrze ciąży?

W drugim trymestrze twoje maleństwo potrzebuje składników do tworzenia krwi. Szczególnie rośnie teraz zapotrzebowanie na:
  • żelazo, którego niedobór może dla mamy skończyć się osłabiającą cały organizm anemią (sprawdź,  jak uniknąć anemii w ciąży),
  • kwas foliowy i witaminy z grupy B,
  • różnorodne biało do budowy nowych komórek nerwowych, tkanek, mięśni i kości,
  • dużo wapnia i wody,
  • cynk (jest w chudym mięsie, fasoli i grochu),
  • jod oraz kwasy tłuszczowe omega-3 (znajdziesz je w oliwie z oliwek oraz tłustych rybach morskich).

Co w pierwszym trymestrze ciąży powinnaś jeść najczęściej?

Dziecko w drugim trymestrze potrzebuje bardziej wartościowych, a nie bardziej kalorycznych posiłków. Zapotrzebowanie energetyczne podczas całej ciąży rośnie jedynie o 300 kcal. 
  • Jedz nabiał, jajka, chude mięso, tłuste ryby (jak najmniej przetworzone), kasze, brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo, soję, tofu, zielone warzywa, pestki z dyni, suszone morele i śliwki, owoce bogate w witaminę C.
  • Mleko możesz zastąpić jogurtem i kefirem, jedz żółty ser (bogatsze źródło wapnia niż twaróg).
  • Pij 2 litry niegazowanej wody (sprawdź, dlaczego picie wody w ciąży jest takie ważne)
  • Zrezygnuj z dużej ilości soli, tłuszczów zwierzęcych, słodyczy i białego pieczywa.
Wypróbuj przepis na: Pesto pietruszkowe - źródło żelaza w ciąży?

Ile możesz przytyć w drugim trymestrze ciąży?

Twoja waga nie powinna zmieniać się gwałtownie. Najlepiej, gdy rośnie systematycznie, o 200-450 gramów tygodniowo. W drugim trymestrze ciąży powinnaś przytyć około 6 kg. Jeśli chcesz sprawdzić, czy tyjesz teraz prawidłowo, skorzystaj z naszego kalkulatora wagi w ciąży


Czytaj też: Dlaczego w ciąży nawet śniadanie powinno być ciepłe?
Oceń artykuł

Ocena 5 na 9 głosy

Zobacz także

Popularne tematy