co jeść w 3 trymestrze ciąży
fot. Adobe Stock

Co jeść w 3 trymestrze ciąży?

To, co jeść w 3 trymestrze ciąży, nie odbiega znacznie od zaleceń z trymestru drugiego. Należy jednak zwiększyć kaloryczność posiłków, aby dziecko nabrało tłuszczyku. To różnica 475 kcal dziennie w porównaniu do żywienia sprzed ciąży i niewiele ponad 100 kcal więcej niż w poprzednim trymestrze. Sprawdź, jak powinno wyglądać odżywianie w 3 trymestrze ciąży.
Małgorzata Wódz
co jeść w 3 trymestrze ciąży
fot. Adobe Stock
Co jeść w 3 trymestrze ciąży? Żadna rewolucja na szczęście nie jest potrzebna, choć szybko rosnące dziecko wpływa na twój apetyt, a nawet zmienia twoje upodobania kulinarne. Jest egoistą w słusznej sprawie, bo w żadnym innym momencie życia nie będzie tak intensywnie nabierać ciała. Czy wiesz, jak dużo różnorodnych składników odżywczych dziecko potrzebuje w trzecim trymestrze ciąży? Co dzieje się, gdy brakuje mu np. wapnia albo żelaza, którego w danej chwili niezwykle potrzebuje? Przeczytaj, jak zmodyfikować dietę, aby służyła i tobie, i dziecku.

Co jeść w trzecim trymestrze ciąży

Dbaj, aby dieta w ciąży była urozmaicona, a dzienny jadłospis pod koniec ciąży zawierał:
  • wiele rodzajów białka (z mięsa, ryb, jaj, mleka, serów, masła, fasoli, soi), bo w każdym z nich są inne aminokwasy;
  • żółtko, płatki zbożowe, rośliny strączkowe, warzywa, owoce, razowe pieczywo dostarczą wam obojgu porcję żelaza, chroniącego przed poronieniem magnezu, potasu, błonnika, a także witamin z grupy B oraz A, E i C;
  • pamiętaj o węglowodanach (są w produktach zbożowych, kaszach, ziemniakach). To bogate źródło skrobi, która przekształca się w glukozę (a ją magazynuje maleństwo);
  • nie kupuj żywności zawierającej barwniki, konserwanty, wzmacniacze smaku, duże ilości sodu;
  • nie pij dużych ilości czarnej herbaty, kawy ani napojów z kofeiną.

Od końca ósmego miesiąca ciąży twoja waga raczej już się nie zmienia. Przez całą ciążę możesz przytyć ok.10-14 kg (jeśli miałaś prawidłową wagę), 15-18 kg (gdy byłaś bardzo szczupła) lub 6-9 kg (jeżeli miałaś nadwagę).

Odżywianie w 3 trymestrze ciąży

Choć w ostatnim trymestrze dziecko rośnie i nabiera masy najintensywniej w czasie całej ciąży, to wbrew pozorom nie oznacza to, że kaloryczność diety powinna znacznie wzrosnąć. W porównaniu z trymestrem drugim różnica wynosi tylko 115 kcal dziennie. Jak zobaczysz poniżej, specjaliści zalecają, aby pochodziły one z produktów zbożowych, czyli głównie z węglowodanów. A 115 kcal to tylko jedna porcja tychże produktów więcej dziennie, czyli np. jedna kromka chleba! Zatem nie zastanawiaj się już, co jeść w ciąży w trzecim trymestrze, po prostu skorzystaj z poniższej ściągawki:

Poniżej lista produktów i liczba porcji, jakie należy zjadać w trzecim trymestrze ciąży:
  • 9 porcji produktów zbożowych – porcja to kromka chleba lub 3 łyżki kaszy albo ryżu;
  • 6 porcji warzyw – porcja to 100 g ziemniaków lub dowolnych warzyw;
  • 4 porcje owoców – porcja obejmuje 100 g owoców;
  • 4 porcje produktów mlecznych – porcja to szklanka mleka lub mlecznego napoju typu kefir, jogurt lub 2 plastry żółtego sera albo 100 g twarogu;
  • 3 porcje tłuszczu – jedna porcja to łyżka albo trzy łyżeczki oleju lub oliwy;
  • 1,5 porcji mięsa lub ryb – porcja to 150 g.

Jeśli uda ci się zastosować do tych zaleceń, z pewnością nie przytyjesz nadmiernie i dotrwasz do porodu w dobrej formie, a twoje dziecko będzie rozwijało się prawidłowo i przyjdzie na świat z prawidłową masą ciała. To ważne, bo zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka masa ciała u noworodków zwiększa ryzyko rozwoju różnych chorób w życiu dorosłym.

Dieta w 3 trymestrze ciąży a zapotrzebowanie dziecka

Maleństwo w twoim łonie nadal rośnie – co tydzień przybywa mu ok. 200 gramów. Zaczyna się też przygotowywać do samodzielnego życia. Powiększa się i fałduje powierzchnia jego mózgu, więc rozwijają się nowe zmysły. Dziecko rozróżnia już smaki (słodki i kwaśny), reaguje na światło i ból. Przestaje być bardzo ruchliwe, bo zaczyna brakować mu miejsca, ale nadal jest energiczne. Stopniowo dojrzewają jego organy wewnętrzne i układ nerwowy, tworzą się zapasy substancji odżywczych potrzebnych po narodzinach. W wątrobie zostaje zmagazynowana skrobia, która po porodzie przekształci się w glukozę. Pod skórą powstaje tkanka tłuszczowa stanowiąca nawet 15 proc. ciężaru całego ciałka. Zanika meszek, który pokrywał skórę. W płucach pojawia się substancja umożliwiająca oddychanie tlenem, a w jelitach gromadzi się smółka. Pod koniec 37. tygodnia dziecko osiąga zwykle ostateczną wagę – ok. 3500-4000 gramów i długość ciała – ok. 52-55 centymetrów.

W ostatnim trymestrze ciąży zapotrzebowanie na składniki odżywcze nadal jest spore. Dziecku do prawidłowego rozwoju potrzebne jest przede wszystkim:
  • białko do budowy komórek;
  • sporo żelaza, wapnia, witamin i soli mineralnych.
     
Aby zgromadzić zapasy potrzebne na kilka pierwszych miesięcy życia po urodzeniu, dziecko czerpie składniki odżywcze bezpośrednio od ciebie. Nawet niewielkie niedobory witamin i składników mineralnych mogą zaszkodzić wam obojgu. W ostatnim trymestrze ciąży, podobnie jak w poprzednich, nie powinnaś brać preparatów witaminowo-mineralnych bez konsultacji z lekarzem.

Sprawdź też:
Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 4 głosy

Zobacz także

Popularne tematy