GRY
 
 

5 rad na 12. miesiąc - karmienie dziecka

Roczne dziecko bardzo interesuje się tym, co jedzą rodzice. Rozszerzanie diety powinno być teraz nastawione na różnorodność smaków i konsystencji. Przeczytaj, co jeszcze jest ważne w karmieniu rocznego dziecka - radzi ekspert dr Dr Halina Weker, dietetyk z Instytutu Matki i Dziecka.

mama karmi dziecko
fot. fotolia.com
Rozszerzanie diety dziecka nie kończy się wraz z 12. miesiącem życia. Dziecko może jeść już sporo rzeczy, ale jeszcze wielu smaków i konsystencji musi się nauczyć. Zobacz, o czym warto pamiętać planując karmienie dziecka w 2. roku życia. 

1. Podawaj dziecku różnorodne posiłki 

Roczne dziecko może jeść wiele potraw z rodzinnego stołu (większość zup, klopsiki, ugotowane do miękkości kasze, jarzynki, drobny makaron). Nie mogą to być jednak potrawy tłuste i ciężkostrawne, grubo krajane surowe jarzyny, ciasta ze sklepu i ciastka z kremem.
Redakcja poleca: Dlaczego należy dzieciom podawać jak najwcześniej alergeny? [WIDEO]
Mamy podawajcie swoim dzieciom możliwie jak najwcześniej alergeny – podpowiada ekspert ds. dietetyki. Zobacz, dlaczego to takie ważne! Najnowsze wytyczne!

2. Nie miksuj dziecku zup i jarzynowych papek

Warzywa ścieraj na grubej tarce lub rozgniataj na talerzu, a mięso drobno krój. Nie zmieniaj od razu konsystencji wszystkich posiłków na papkę, tylko stopniowo przyzwyczajaj dziecko do gryzienia. Najtrudniej będzie mu poradzić sobie z mięsem. Wybieraj więc indyka, kurczaka, królika, młodą wieprzowinę i cielęcinę.

3. Dawaj dziecku jedzenie do rączki

Małe kanapeczki, obrane jabłko, kawałek domowego ciasta drożdżowego lub biszkopta pomogą dziecku przyzwyczaić się do żucia i gryzienia. To ważne dla prawidłowego rozwoju uzębienia i zgryzu.

4. Wprowadź owoce południowe do diety dziecka

Dojrzałe banany są łatwostrawne, zawierają żelazo i węglowodany (dostarczają organizmowi dużo energii). Zawarte w nich pektyny działają łagodząco na błonę śluzową jelit. Mandarynki i pomarańcze to źródło naturalnej witaminy C.

5. Dwa razy w tygodniu podaj dziecku kefir lub jogurt

Są łatwiej strawne niż słodkie mleko. Zawarte w nich bakterie probiotyczne regulują pracę układu pokarmowego, poprawiają odporność dziecka.

Dr Halina Weker, dietetyk z Instytutu Matki i Dziecka;
Kierownik Zakładu Żywienia, autorka poradników o karmieniu zdrowych i chorych maluchów, współautorka schematu żywienia niemowląt.


Zobacz: Przepisy na 12. miesiąc
Doładuj
Przeładuj